Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Touran 2003 - viktighet av service på registerreim?

Anbefalte innlegg

Hei

Har en Touran 2003 som nå opplyser om at den må på service.

Den har kjørt 97000 kilometer.

Har forstått av vi nå må skifte reg.reim. Det var visstnok etter 5 år, eller 120 000?

Har hatt et annet innlegg om det.

Passer utrolig dårlig å gjøre dette nå, for har nettopp hatt dyrt bryllup, og penger er snart noe jeg bare har et vagt minne i bakhodet om.

Hvor "driftssikker" er en Toruan? Er det noe høyde i kammeret (hvis det er det det heter) hvis registerreimen ryker?

Hadde en Toyota Carina II før. Den kjørte jeg 80 000 over anbefalt tidspunkt for skifte av reg.reim uten at noe skjedde.

..men aner ikke hvordan det er med Touran.

Kan vi utsette denne service og/eller reg.reim noe, eller MÅ vi skifte nå?

Endret av toretang5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis intervallen er 120K / 5 år og den ikke er byttet før er du jo allerede langt over. Jeg googlet "snapped timing belt Touran" og fant en nettside som solgte motorer som hadde nettopp snapped timing belt der de skriver: " Sometimes when there is engine failure it is not necessary to replace the whole engine. In many cases if the timing belt has snapped then a replacement cylinder head will do the job, but getting a professional opinion first from a qualified mechanic would be the place to start" - du kan tolke det som du vil.

Det er jo ikke sånn at reimen ryker med en gang du har gått over intervallen, men hadde jeg vært deg hadde jeg byttet så fort som mulig, spesielt om det stemmer at du er tre år på overtid allerede. En ting er at du da slipper trøbbel og eventuelle store utgifter ved røket reim, en annen ting er at det ser penere ut i serviceheftet om du følger opp bilen slik den skal. Det er i hvert fall noe av det første jeg ser på ved kjøp av bruktbil.

Om en gammel japsebil ryker reimen og motoren havarer er det egentlig ikke verre enn å kaste hele bilen, man blir ikke ruinert av den grunn. Litt verre med den bilen du har nå kanskje.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...