marama Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Hei. kjøpte meg canon 500d nå nylig, det første jeg reagerte på var att jeg synes det var dårlig zoom. så tenkte å kjøpe meg en tele zoom linse. fant denne http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=98430 er det ett greit begynner objektiv for meg som bare er ut etter litt bedre zoom muligheter.noen råd tips? ønsker ikke å bruke mye penger på det. har forøvrig ikke peiling på speilrefleks, men kan tenke meg å lære litt mere. alt av bilder tas i auto . da jeg ikke skjønner en døit av innstillingene og hva alt på denne skjermen betyr. noen som vet hvor jeg kanskje kan lære litt mere grunnleggende om kamera og objektiv, mest kamera Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 EF-S 55-250 IS er et knakende godt objektiv til prisen, som fint supplerer kitobjektivet ditt i tele-enden. Les gjerne guiden om blender, lukker(tid) og litt til. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Hei, Velkommen inn i frustrasjonen med "elendige bilder" ("kompaktkameraet ga mye bedre/skarpere/fargemettede bilder"). Speilrefleks er (kan være) vanskelig og har en relativt bratt læringskurve. Men når du mestrer det - *DA* er det morsomt og ikke minst, enkelt, å være kreativ. Personlig synes jeg det aller første du skal gjøre er å få hacket kameraet slik at "grønn bølge" ikke fungerer. Stygt sagt, kunne du, hvis du skal bruke "grønn bølge", like gjerne kjøpt deg et kompaktkamera. Det koster ingenting å ta bilder i digital form. Begynn med å sette kameraet i enten Tv eller Av. Still til en blender eller tid du "tror" kan være riktig og knips ivei. Bruk "lyspinnen" inne i søkeren til å se om bildet blir riktig eksponert. Se etterpå på exif'en, så ser du hva kameraet har kokt sammen av blender/lukkertid. Er du helt "blank", setter du kameraet i P, trykker halvvegs ned og noterer deg hva kameraet foreslår. Du trenger ikke (selv om jeg ofte anbefaler det) å begynne rett på RAW, men sett gjerne kameraet til å samtidig ta i RAW/jpg. I tillegg installerer du DPP på PC'n/Eplet din(tt) for bildebehandling. Ingen vitså brenne 8k+ på PS i første omgang. (Det kommer sikkert til å ta minst etpar uker til du begynner med Pulitzer-bilder ). Les kompendiet som ligger under fotodelen av forumet. Til det du spurte om først; det objektivet du henviser til er ikke akkurat Rolls-Royce, men det fungerer. Jeg mistenker deg i tillegg til å blande "zoom" og "tele" i spørsmålene dine. Regner med du har et 18-55 (kitobjektiv) med kameraet som da er ~3x, mens 55-250 er ~4,5x. Forskjellen ligger i zoom-*området*, og den siste er i tele-enden mens kitobjektivet er i vidvinkel-enden. Har ikke tid å skrive mer, kan fylle ut litt mer senere. (Andre vil komme ilende til uansett) Lenke til kommentar
marama Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 Tusen takk for raskt svar. ser ikke att 500d er nevnt for de kamera den passer til, kan du bekrefte att den passer til eos 500d? skal se litt på linken du la ut. takk så mye Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Alle objektiver med "EF" eller "EF-S"-fatning passer 500D. Alle tredjeparts objektiver fra Tamron, Tokina, Sigma etc som er "i Canon mount" passer. Ellers - en EF-S 55-250 burde du kunne finne til 2k. Lenke til kommentar
marama Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Oi, her ble det mye info på en gang Bikeridr å det setter jeg pris på. må vel begynne med en ting da, så det ikke blir for mye input på en gang kan du forklare litt nermere på hva du mener med "grønn bølge" er det att jeg ikke bør gå rundt å fotografere på auto ? Endret 30. august 2010 av marama Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Det koster ingenting å ta bilder i digital form. Begynn med å sette kameraet i enten Tv eller Av. Still til en blender eller tid du "tror" kan være riktig og knips ivei. Bruk "lyspinnen" inne i søkeren til å se om bildet blir riktig eksponert. Se etterpå på exif'en, så ser du hva kameraet har kokt sammen av blender/lukkertid. Er du helt "blank", setter du kameraet i P, trykker halvvegs ned og noterer deg hva kameraet foreslår. I og med trådstarten har et EOS 500D ville jeg heller ha foreslått å begynne med Creative Auto Mode. Det er perfekt for nybynnere som ønsker å lære mer. Jeg overtalte lillesøstera mi til å CA i begynnelsen og hun lærer rimelig fort. The Canon EOS Rebel T1i/500D’s Creative Auto Mode Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) kan du forklare litt nermere på hva du mener med "grønn bølge" er det att jeg ikke bør gå rundt å fotografere på auto ? Jeg mener du ikke bør bruke kameraet på den grønne firkanten. For det første, så overstyrer kameraet *alt*, og du har ingen kontroll og lærer ingenting av hva kameraet bestemmer seg for. For det andre, i "grønn bølge" vil ikke kameraet ta opp i RAW, kun jpg. Derfor, bruk helst P. Da kan du i tillegg bruke "trillehjulet" til å forandre blender/eksponering, men beholde forholdet. Begynner "lyspinnen" å blinke på -2, er det for mørkt for egenskapene til kameraet/objekivet, og da flipper du opp blitsen selv. Gode bøker å begynne med kan kanskje være Scott Kelbys bøker. For meg blir de litt for nybegynneraktige, men de er veldig gode (har lest de to første selv). Etterhvert avanserer du til National Geographic sine bøker I og med trådstarten har et EOS 500D ville jeg heller ha foreslått å begynne med Creative Auto Mode. Det er perfekt for nybynnere som ønsker å lære mer. Jeg overtalte lillesøstera mi til å CA i begynnelsen og hun lærer rimelig fort. The Canon EOS Rebel T1i/500D’s Creative Auto Mode Heh, ja - den tenkte jeg ikke på. Har den jo selv på 5D Mk II'n, men har *aldri* beveget bryteren min lengere enn til Tv (ikke engang P). Men kan CA ta opp i RAW? Har ikke sjekket på mitt kamera, og husker ikke fra manualen. Hvis CA + RAW = Sant --> Go for it. Hvis ikke, så mener jeg det er "bortkastet" i læringsøyemed. TS: Det er helt sikkert en fotoklubb ikke altfor langt unna der du bor (med mindre du bor på Bouvet-øya), og da råder jeg deg sterkt til å "henge" litt der også. Hos oss i Tromsø Fotoklubb har vi alt fra glade ferieknipsere-med-mobilkamera til Magnum-kandidater. (Personlig ser jeg på meg selv som en plass sånn passelig midt i mellom ) Edit: Manglet en "]". Endret 30. august 2010 av Bikeridr Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Manualen er et kjempegodt hjelpemiddel til og forstå kameraet,her kan du laste ned manualen. Det jeg synes er lettest er å begynne med programmet P og kun bruke et fokuspunkt,da kan du selv bestemme hvor fokuset skal ligge.Du kan i P justere det meste og forstå hva du gjør.Jeg forklarte dette ganske inngående i en annen tråd som omhandler 450D men fremgangsmåten er ganske likt. Eller så er det bare og ta bilder så kommer resten av seg selv etter hvert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå