Gå til innhold

Positive og negative effekter ved å stemme Høyre

Anbefalte innlegg

Heisann.

Begynner å bli noe lei Ap sitt tankesett her i Norge og vil stemme høyre neste gang. Kan noen kort ramse opp positive og negative?

Er ikke ute etter en krangel eller stor debatt. Vil bare ha en større innsikt. Det er samme for meg om jeg betaler mer skatt, enn mindre skatt og masse sykeregninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ta høyde for at svaret mitt er høyst subjektivt.

Det er mye mer som kan sies, men kan ta noe av det viktigste som jeg kommer på i farten.

Positivt:

- Større økonomisk frihet.

- Mer individuelt tilpasset opplæring i skolen. Enhetsskolen vil (forhåpentligvis) forsvinne. Om noe, så blir det ihvertfall større fokus på enkeltindividet i skolen.

Negativt:

- Enda hardere satsing på straff som virkemiddel i "the war on drugs" (nulltoleranse), en global fiasko som skaper flere problemer enn den løser. Høyre har elendig narkotikapolitikk, kanskje den dårligste av partiene på stortinget.

- Mulig samarbeid med FRP...

Det bør også nevnes at man fortsatt venter på en endelig avgjørelse i forhold til DLD. Dersom Høyre går inn for å implementere direktivet i norsk lov, vil det alene (etter mitt syn) være grunn nok til å ikke stemme på dem. Hvis man bryr seg om personvern og ønsker økt individuell frihet, bør man heller stemme Venstre (i prinsippet). Men så var det deres potensielle lekekamerater i en regjering, da...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Positive ting:

• Omstrukturering av skole og utdanning
  • Staten kjøper ledige private sykehusplasser og tilbyr dem til deg og meg for lik egenandel som det er på offentlige sykehus
  • Absolutt alle i hele Norge for skattelette, ikke bare rike
  • Forhåpentligvis vil Norges rikeste fortsatt betale skatt om vi gir dem bedre vilkår, å miste dem til utlandet resulterer bare med mindre statsinntekter
  • Diverse avgifter vil forsvinne, deriblant arveavgiften som jeg prinsipielt ikke liker
  • Alkoholservering vil være forhåpentligvis lengre oppe på byen
  • Unge Høyres program, "Innvandring og integrering" kan være med på å fornye innvandringspolitikk i Norge til det bedre
  • Oljeboring i Lofoten og Vesterålen

Negative ting:

• Om Høyre går for DLD blir jeg meget skuffet
  • Høyres gullalder på 80-tallet medførte større arbeidsledighet. Om Høyre har forandret meninger og tiltak de vil gjøre for dette vet jeg ikke..
  • Oljeboring i Lofoten og Vesterålen

Er veldig dårlig til selvkritikk av mitt eget parti. Så noen andre for fylle ut negativa ting pga jeg ikke kommer på så mye i farta..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann.

Begynner å bli noe lei Ap sitt tankesett her i Norge og vil stemme høyre neste gang. Kan noen kort ramse opp positive og negative?

Er ikke ute etter en krangel eller stor debatt. Vil bare ha en større innsikt. Det er samme for meg om jeg betaler mer skatt, enn mindre skatt og masse sykeregninger.

Hvis du ikke kan fortelle oss detaljert hvilken økonomisk klasse du tilhører, hva slags utdanningsnivå du har, hvilke eiendeler du har, eller vil kunne arve, om du vil starte bedrift, og hva slags preferanser du har ellers, så er dette umulig å svare på. Det fins ikke holdepunkter for å snakke om universelt positive eller universelt negative greier i politikken. Selv økonomisk vekst for alle vil være negativt, om du tenker miljø f.eks. På hvilken side i krigen står du, og hva har du blitt lei av?

Lenke til kommentar

Om du er rik eller ei har ikke så mye betydning om man liker Høyre eller ikke. Jeg er helt middels, jeg har helt middelse karakterer og har for store ambisjoner om gode karakterer som virker uoppnåelig for meg. Er forøvrig Høyskolestudent og bor hjemme og har 500 kroner i måneden å rute med.

At økonomi skal automatisk bestemme ens partitilhørighet er ikke nødvendigvis sant..

Lenke til kommentar

At økonomi skal automatisk bestemme ens partitilhørighet er ikke nødvendigvis sant..

Påstod jeg heller ikke. Det er mange andre egeninteresser å ta fatt i enn en ren økonomisk analyse. Velgere er ikke rasjonelle, og det er heller ikke økonomiske aktører, men det betyr ikke at de politiske preferansene oppstår i et vakum.

Lenke til kommentar

Skal bli lærer så blir vel ikke store lønna. Min samboer skal bli inginiør så der kan det bli gode lønner.

Et problem jeg har med Ap er alle avgiftene. Er ganske heldig og skal arve to store hytter som ble kjøpt av min tippoldefar med perfekt tomt som har en grusom høy markedsverdi, som jeg ikke klarer å betale for med avgiftene som de er idag. Jeg kan bli nødt til å selge dem for å betale avgiftene.

Jeg liker derimot og hjelpe andre, med premissene at andre hjelper meg. Som feks en skade som hindrer meg å jobbe. Jeg liker derimot ikke å hjelpe folk som ikke gidder å jobbe. Jeg vil ha en hardere ordning da jeg personelig synes NAV og mye av deres funskjon er tullete. Kjenner flere kamerater som melker nav for masse penger fordi de ikke gidder å finne jobb. Men jeg hjelper gladelig med å hjelpe de skadde og uføre.

Jeg føler at 4 ting må være styres av staten. 1. strøm 2. sykehus 3. skole 4. vann

Friheten til å ta ansvar for eget liv føler jeg er viktig og synes Ap tar mye av det fra oss.

Lenke til kommentar

Jeg liker derimot og hjelpe andre, med premissene at andre hjelper meg.

Da er du på feil sted, om du vil ha dette oppfylt i politikken. Om du stemmer for at skattepengene skal gå til slalomski for naboungen, så har du ingen garanti for at nabomora går med på at du skal slippe å betale dokumentavgift når du kjøper bolig, eller arveavgift for hytter osv.

Politisk gjensidighet finner du som et ledd i sentral hestehandel. På individnivå er alt bare meg meg meg meg. Ikke la deg lure av sosialister og rettferdighetsmanipuleringen deres. Det er bare løgn og selvbedrageri. Nymotens robin hood = ta penger fra øvre middelklasse for å sponse kake til de i nedre middelklasse som potensielt stemmer på deg.

Vær gjerne snill, men gjør det med egne midler, så du høster nytte av det selv. Ikke la deg indoktrinere av samfunnsholdningene, da de fleste mennesker er sauer og idioter uansett.

Oi, du skal bli lærer!!!

Da må du i hvert fall late som om du stemmer SV eller Ap. Kanskje fiske litt først, mens du sitter i storefri og diskuterer barna dine med dame-kollegaene dine. Selv om du gjerne må stemme Frp, Venstre eller Bondepartiet for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...