Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Uhyre merkelig problem ved trådløs ruter og IP-adresse

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et uhyre merkelig problem.

På en skole har jeg en trådløs ruter som brukerne er koblet til.

På den trådløse ruteren er DHCP slått av, slik at brukerne får IP-adresse fra DHCP-serveren.

Alle bortsett fra en PC.

Den blir koblet på det trådløse nettet (som alle andre), MEN den får ipadresse fra det trådløse nettet (dvs 192...), men den skal få 10... som alle andre.

Har deaktivert / aktivert nettverkskortet, kjørt flushdns, registerdns, byttet aksesspunkt og alt, men pcen får ikke riktig ipadresse.

Alle andre gjør det som kobler seg på det trådløse nettet.

Har testet den på kontoret, og da får den riktig ipadresse fra den trådløse ruteren...

Noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt lite info å gå på men prøver meg med noen tanker.

Hva slags OS er det på maskinen?

IPCONFIG/ALL, sjekk hva som er DHCP-server. Er det det trådløse aksesspunktet? Stemmer IP-settingene med hva trådløst aksesspunkt (trådløs ruter) ville ha gitt ut, hvis DHCP var aktivert på det?

Sjekk også innstillingene på det trådløse nettverkskortet, TCP/IP, at det ikke er definert noe manuelt, INKLUSIVE under alternativ konfig. Sjekk oogså evnt. tredjeparts verktøy for nettkonfig, vet at noen av de kan konfigureres i forhold til TCP/IP.

Prøv også å slette de trådløse nettene som maskinen vet om (inklusive hva tredjepartsverktøy for nett vet om).

DHCP-server

* Sjekk at ikke DHCP-scopet er fullt

* Sjekk at det ikke er satt en reservasjon for denne maskinens MAC-adresse

Trådløst aksesspunkt (ruter) - Sjekk om den berørte PC-en ligger i f. eks. DHCP-listen (selv om DHCP er disablet), konfigurering etc?

Siden det er en skole, finnes det kanskje et dedikert trådløsnett for de ansatte? Kan det være at det er dette nettet PCen prøver å koble seg til?

NoBo

• Liker 1
Lenke til kommentar

OS er Windows XP

IPCONFIG /ALL sier at jeg har et tilgangspunkt 192.168.1.1

Dette er noe jeg ikke skal ha da jeg har en trådløs ruter som har avslått DHCP på.

Fungerer forøvrig for alle andre som kobler seg til det trådløse nettet.

De blir sendt riktig, og mottar en annen IP-adresse.

Det er ikke definert noe fast IP, ei heller under alternativt nett.

Dette er en skole, og det er en ansatt-pc. PC-en er ny.

Annen morsom ting er at jeg strakk en nettverkskabel fra switchen til PC-en, og da fikk vedkommende OGSÅ en 192-adresse.

VLAN på switchen er satt opp likt med alle andre porter (som fungerer).

DHCP-scopet sier at jeg har plenty med plass.

Lenke til kommentar

Annen morsom ting er at jeg strakk en nettverkskabel fra switchen til PC-en, og da fikk vedkommende OGSÅ en 192-adresse.

Fikk, og fikk, ... Du er sikker på at PC'en ikke bare "fant på" det selv, da?

Jeg mener, kan du sjekke logger e.l. på ruter og/eller DHCP-server og se om de har vært involvert i å gi fra seg noen 192.-adresser? (Noe jeg sterkt betviler.)

Jeg antar at PC'en ikke "kommer ut på internett" ... (?)

Kanskje det finnes en log dypt inne i XP et sted som kan avdekke hvilken informasjon som evt. utveksles mellom PC og ruter/DHCP-server?

En annen artig variant er jo å boote PC'en fra en Ubuntu LiveUSB-stick e.l. og se hva slags nettverksoppsett den ender opp med. Det kan i hvert fall bidra til å rette/fjerne mistanken mot/fra hardware og software ...

Lenke til kommentar

PC Kommer ikke ut på Internett.

Fikk og fikk? Joda, ip-adressen når jeg kjører ipconfig /all står at er tildelt fra DHCP.

Andre PC-er som kobler seg til på samme trådløse nett får riktig ip-adresse, men ikke den ene pc-en.

Ubuntu on a stick eller hva det nå heter kan vel kanskje hjelpe.

For å være helt ærlig, klarer jeg ikke å "wrappe" hodet mitt rundt akkurat dette. Uhyre merkelige greier... Til og med byttet trådløst AP med en trådløs ruter som jeg har konfigurert opp i går....

Fikk, og fikk, ... Du er sikker på at PC'en ikke bare "fant på" det selv, da?

Jeg mener, kan du sjekke logger e.l. på ruter og/eller DHCP-server og se om de har vært involvert i å gi fra seg noen 192.-adresser? (Noe jeg sterkt betviler.)

Jeg antar at PC'en ikke "kommer ut på internett" ... (?)

Kanskje det finnes en log dypt inne i XP et sted som kan avdekke hvilken informasjon som evt. utveksles mellom PC og ruter/DHCP-server?

En annen artig variant er jo å boote PC'en fra en Ubuntu LiveUSB-stick e.l. og se hva slags nettverksoppsett den ender opp med. Det kan i hvert fall bidra til å rette/fjerne mistanken mot/fra hardware og software ...

Lenke til kommentar

Fikk og fikk? Joda, ip-adressen når jeg kjører ipconfig /all står at er tildelt fra DHCP.

Ja, men poenget mitt er at det er PC'en som sier at adressen er tildelt fra DHCP.

Og kan du stole på at det PC'en hevder er sant?

Hvis man kunne få det bekreftet av DHCP-serveren (- "jo, jeg har gitt adresse 192.x.x.x til MAC-adresse slik-og-slik" -), så ville det vært letter å tro på det.

Har du prøvd en "reset XP network stack" ? (Google/Bing it.)

( netsh int ip reset c:\resetlog.txt )

Lenke til kommentar

Du må nesten beskrive miljøet litt mer... Brukes det autentiseringsløsning, NACK/NAP, sertifikater etc?

Som Grooovy skriver, kan det være f. eks en autentiseringsserver som mangler info om denne PCen. En del slike systemer krever f. eks sertifikat på klient som ekstra sikkerhet. 192.x som PCen får tildelt kan være et 'mellomnett' for sjekk av PC før de får full tilgang til nettet.

Har forøvrig vært borti at 'NOEN' har plugget inn en boks som gir ut DHCP på nettet. Eksisterende klienter med (lang) lease har bare renewet sin gode IPadresse fra riktig DHCP-server mens nye klienter har fått DHCP-adresse fra denne boksen og dermed fått problemer.

Sjekk igjen, IPCONFIG/ALL, hva angir den som DHCP-server? Får du PINGet denne adressen? HTTP for å se hva det er? Du kan bruke kommandoen "ARP -A" for å finne MAC-adressen til serveren som oppgis å være DHCP-server. Med denne tjenesten kan du sjekke hvem som har laget NICet som tilhører DHCP-serveren (som gir ut 192.x). Mulig at du da kan se om det er HW som du kjenner til. Eksempel: ARP-A gir at MAC-adressen for IPadressen tilhørende DHCPserveren for 192.x er. "00-13-10-xx-xx-xx". Med linken over kan du finne at det er "Cisco-Linksys". Har du ingen enhet fra de, må du eventuelt inn på switchene og se hvilken port denne MAC-adressen henger på. Kanskje finner du synderen...

NoBo.

Lenke til kommentar

OK, gir meg kan ikke stole på pcen :-)

I nettet er det definert et VLAN som er satt opp på alle porter i switchen, med unntak av av port 1. Nettet er dermed likt på alle porter.

Fra switch og trådløs ruter, går det en kabel ned til hq. Der befinner det seg en virtuell server som gir ut dhcp-adresser. DHCP-scopet har masse plass, og bør ikke være problemet for PC-en. Har for sikkerhets skyld rebootet.

Autentiseringsløsningen er vanlig AD, og det brukes ingen NAP / NACK, eller sertifikater. Det finnes heller ingen radius-server.

Er også av den oppfatning at det kan være en DHCP-boks som ligger i nettet en eller annen plass. Men den kan ikke være så langt unna, så det er litt rart at jeg ikke finner noen bokser.

Må vel ta meg en runde i morgen, for å se hva jeg finner ut.

Tusen takk for alle råd og innspill. Kryss fingrer, og ønsk meg lykke til!

En ting jeg ikke har testet enda, er kabel og direkte tilkobling til en ANNEN pc i samme nettverk. må testes i morgen.

Lenke til kommentar

Løsningen er å finne mac adr til den DHCP serveren som deler ut feil IP og deretter begynne å lete etter den boksen eller pc'en som deler ut. arp -a kan brukes, I Vista/Win7 kommer dette automatisk i detljer på Status for WLAN tilkoblingen.

Ellers har NoBo forklart det meste her.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Et tips til leting vist man ikke kan finne synderen gjennom MAC og portene på switchene. (Dumme switcher osv.)

Sett en maskin med feil adresse tilhørende nettet til synderen og start å pinge med relativt store pakker og i evig tid. Har man da lite trafikk i nettet er det bare å følge switchportene det er mye trafikk på.

Brukt dette et par ganger selv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvordan gikk det, var det, fant du synderen?

N.

Hei!

Ja, jeg fant synderen til slutt. Det var (heldig) nok den første trådløse ruteren jeg sjekket. Men nå har jeg begynt å sette opp fast ipadresse på alle trådløse bokser jeg finner, slik at det er lett for meg å sjekke konfigureringen. Min erfaring er at Linksys-bokser har en liten tendens i ny og ne til å resette seg selv, noe som er veldig upraktisk og medfører at DHCP kommer på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...