fleur-de-soleil Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Hei! Jeg tror jeg har en mild OCD (Obsessive Compulsive Disorder). Jeg må hele tiden sjekke ting, gjerne tre ganger. Har jeg satt på alarmen riktig, er døra låst o.l., selv om jeg vet innerst inne at jeg har gjort alt riktig. Jeg prøver hele tiden å unngå å gå på streker, og hvis jeg treffer en strek, MÅ jeg gjøre det samme med den andre foten, hvis ikke blir det ubalansert. Jeg er veldig opptatt av at ting skal være balansert. Hvis jeg f.eks. skal ta godteri fra en skål, må jeg ta enten en, eller partall. Tar jeg tre blir ting feil og i ubalanse. Jeg prøver også å tygge like mye med hver side av munnen. Jeg retter på ting som er skakke, spesielt i butikker. Jeg retter på varene i butikkhyllene. Hvis jeg sitter ved et bord eller en pult, og har ting der, MÅ det være på linje. Jeg blir kjempeirritert hvis en lærer lar være å pusse vekk absolutt alt på tavla. Hvis det er igjen en prikk sitter jeg og irriterer meg. En gang gikk jeg faktisk opp til tavla for å fjerne den, haha. Ingenting av det her plager meg, jeg er bare nysgjerrig på om det er OCD. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Bestill en time hos fastlegen din. Da får du en fagperson sin vurdering. Lenke til kommentar
fleur-de-soleil Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 Hvis jeg hadde hatt behov for å prate med fastlegen min om det hadde jeg ikke skrevet et innlegg om det på et forum... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Og det er ingen på et forum som kan stille en sikker diagnose på om du har OCD eller ikke. Så siden du spør så er det sannsynligvis fordi du vil vite om du har det eller ikke, og da er ikke et forum det rette stedet å henvende deg. Men fastlegen din er. Lenke til kommentar
Gjest fleur-de-soleil Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Jeg er ikke ute etter en diagnose heller. Vil bare høre om andre folks meninger og erfaringer. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Mange har eller har hatt slike nevroser, men det som skiller noe sykelig, en "disorder", fra et personlighetstrekk er vel at det er til plage eller hinder. Hvis ikke det er tilfelle, trenger man ingen diagnose. Om disse handlingsmønstrene hindrer deg i å oppføre deg eller gjøre ting du synes du burde, bør du få gjort noe med dem på en eller annen måte. Problemet med diagnoser er at de tingliggjør, forvandler atferd til "noe" man "har" og må bli kvitt - det er egentlig ganske langt ifra virkeligheten og kan virke mot sin hensikt. For eksempel er det fort gjort å tenke feil vei og begynne å bruke slike ting som en unnskyldning når man egentlig er i stand til å hjelpe seg selv: "Jeg må gjøre dette fordi jeg har OCD". Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Hei Isbilen Her er jeg nok uenig med deg. Uten diagnoser vil det være vanskelig å vite hvilken behandling pasienten trenger. Selvsagt har det vært slik at psykiatriske diagnoser også har blitt benyttet til sosial kontroll, og viser noe av spenningsfeltet som psykisk helsevern arbeider under. Likevel er det sånn at f eks OCD skal ha en grunnleggende annerledes behandling enn f eks schizofreni eller depresjon. Derfor er det viktig å vite hva som må til for å stille en diagnose, slik at pasienten får optimal behandling. Om du du har hjertestans eller blindtarmbetennelse avgjør hvilken behandling du trenger, derfor er det avgjørende å kunne stille diagnoser. Det er i prinsippet likt når det gjelder psykiske lidelser. TS kan se her: http://www.ananke.no/index.php?option=com_frontpage&Itemid=5 Det kan være noe av interesse og oppklaring der. Mvh Dag Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Du må ha misforstått meg, jeg tror vi er enige. Jeg sier ikke at man skal behandles uten diagnose. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå