Gå til innhold

NTFS irriterer meg

TBJ

Anbefalte innlegg

Byttet over fra FAT32 til NTFS for en liten stund siden, men til min store bekymring klarer jeg ikke å flytte/kopiere mapper fra en partisjon til en annen partisjon UTEN Å ENDRE DATO på mappene.

Dette er noe jeg er helt avhenting av....

Har lest at noen påstår xcopy skal klare det, men hvordan?

Noen dager til nå (uten løsning på problemet), så bytter jeg tilbake til FAT32.

Men må jeg da formatere partisjonene på nytt igjen da, eller kan jeg konvertere fra NTFS til FAT32?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm, snodig det med datoene... Har aldri vært borti lignende, men jeg vet at filer/mapper fra en NTFS partison og FAT ikke kan overflyttes til den andre sånn uten videre. Med "Partition Magic" kan du konvertere fra NTFS til FAT32 og omvendt. Har du DOS (altså ikke bruker XP) kan du muligens kopiere mappene via DOS med kommandoen XCOPY. Det vet jeg altså ikke med sikkerhet da det er litt tricky med NTFS i forhold til FAT...

Lenke til kommentar
Har aldri vært borti lignende, men jeg vet at filer/mapper fra en NTFS partison og FAT ikke kan overflyttes til den andre sånn uten videre.

Ehh... å kopiere mellom NTFS og FAT går jo som smør da, vet ikke hva du har gjort men har aldri vert borti at det har vert verre enn CTRL+C CTRL+V mellom filsystemene jeg da.. :shrug:

Lenke til kommentar
Byttet over fra FAT32 til NTFS for en liten stund siden, men til min store bekymring klarer jeg ikke å flytte/kopiere mapper fra en partisjon til en annen partisjon UTEN Å ENDRE DATO på mappene.

Dette går fint hos meg når jeg kopierer med Windows Commander (Total Commander) ..

Lenke til kommentar

Jeg bruker XP og brukte Xcopy (i dos vindu) da jeg kun kjørte FAT32.

Det fungerte kjempefint.

Fikk problemer fra NFTS til FAT32 (husker ikke hvilken vei, eller om det var begge veiene).

Mellom NTFS partisjoner får jeg det ikke til med xcopy heller...

Så utrolig irriterende.

Mmm. Windows Commander. Skal teste i kveld.

Lenke til kommentar

Problemet står forklart i første innlegg (til og med i STORE BOKSTAVER).

Ser ut som om jonnyzapper er inne på løsningen.

(ser ut som om jeg hadde glemt noen vesentlige parametere).

Men jeg får ikke testet før jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
[...]UTEN Å ENDRE DATO [...]

Er litt forvirra her? når du sier 'endre dato' mener du da og gi nytt navn til mappen så 'sist endret datoen' blir satt på nytt?(windows har ingen annen funkson som lar deg endre opprettet datoen)

Har lest at noen påstår xcopy skal klare det, men hvordan?

Det skal ikke vere nødvendig og bruke noe andre verktøy enn explorer(utforsker).

Noen dager til nå (uten løsning på problemet), så bytter jeg tilbake til FAT32.

Men må jeg da formatere partisjonene på nytt igjen da, eller kan jeg konvertere fra NTFS til FAT32?

Det er ikke mulig og konvertere en ntfs partisjon til fat32(vertfall ikke med windows sine innebygde verktøyer, kansje Partition magic kan).

For meg høres det ut som om av en eller annen grunn det ikke er satt noe owner(og ikke rettigheter) på mappene/filene og da når du endrer navn(hvis det er hva du gjør) så setter den din bruker til owner. Selv om jeg ikke har hørt om noe slikt før kan det vere mulig, prøv og sett rettigheter på hele hirarkiet på nytt.

Så kan det vere kjekt og få litt info om hvordan du konverterte partisjonen, og hvordan rettighetene på filene er.

Har selv brukt fat32 og ntfs side om side og aldri hatt noen problemer med og kopiere fra partisjon, uavhengig av filsystem på fra og til partisjonane. Sålenge du har brukt de verktøya som følger med windows skal det heller ikke oppstå problemer som dette, men nå er det da Microsoft vi snakker om...

Lenke til kommentar
Er litt forvirra her? når du sier 'endre dato' mener du da og gi nytt navn til mappen så 'sist endret datoen' blir satt på nytt?(windows har ingen annen funkson som lar deg endre opprettet datoen)

Det jeg ønsker er at datoen i "endret dato" (som dukker opp som default i explorer når jeg setter den til detaljert visning) IKKE skal endre seg hvis jeg flytter mappene over til en annen partisjon (fra nå av bare NTFS partisjoner).

Hvorfor?

Jo, pga. har liggende mye rart i disse mappene.

Ting og tang (filer) som jeg får og jeg pleier da å endre datoen til den dagen jeg fikk de. Så på den måten kan jeg sortere etter dato for å finne ut hva som er nytt siden sist osv....

Men jeg må dessverre flytte litt på filene/mappene en gang i blandt, og da er det kjedelig å endre manuellt på datoene (bruker et prog. til det) på alle disse mappene (som det er nå MANGE av).

Jeg er litt ukjent med owner/rettigheter på filer/mapper og derfor litt blank på konsekvensen av dette i denne sammenheng (pga. jeg før har brukt kun FAT32).

Jeg konvertete fra FAT32 til NTFS via Partition Magic.

Det så ut som om den rett og slett brukte convert kommandoen.

Lenke til kommentar
[...]

ahhh....jeg missforstod problemstillinga litt jeg da :roll: (trodde at du ikke fikk kopiert i det hele tatt)

tror jeg har en bedre løsning for deg da;

[*]i explorer velg Vis->Velg kolonner

[*]fjærn krysset ved endret

[*]merk av ved opprettet

[*]trykk ok

[*]velg verktøy->mappealternativer->vis->som gjeldene mappe

and done :)

bare overse allt det jeg babla om i forrige posten...

Lenke til kommentar

Men vil ikke "opprettet" feltet bli feil hvis jeg da kopierer/flytter over fra en partisjon til en annen?

Innbiller meg at "opprettet" datoen blir den datoen da jeg kopierte mappene og ikke slik de var i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Men vil ikke "opprettet" feltet bli feil hvis jeg da kopierer/flytter over fra en partisjon til en annen?

Innbiller meg at "opprettet" datoen blir den datoen da jeg kopierte mappene og ikke slik de var i utgangspunktet.

Nei, opprettet feltet er og forblir det samme. Dette kan bare endres med 3.part programvare, windows endrer bare 'endret' datoen.

EDIT: teorien min holder ikke helt mål :-? det viser seg at hvis du kopierer blir opprettet datoen til "idag", man må faktisk flytte filen/mappa for at opprettet datoen skal vere intakt... my bad

EDIT2: kansje det er noen instillinger på dette, har ikke tid til og sjekke nå(skal snart hjem), men det kan vere at det finnes et eller annet sted :

Lenke til kommentar

Hvis dette fortsatt er et problem vil jeg nok en gang anbefale Total Commander - som "bevarer" datoene.

Lenke til kommentar

Når jeg bruker xcopy (forslaget til jonnyzapper), så ble beholdt den faktisk datoene :-)

xcopy <fradir> <tildir> /E /V /I /K /O /X /Y

Men ... det fungerte bare på de mappene som ikke hadde undermapper i seg. Og den kopierte heller ikke filene.

Tar gjerne i mot flere tips angående hvilke parametere jeg bør sette på for at ALLE mappene skal beholde datoene+at filene også blir kopiert med.

(har lest meg blind på hjelpeteksten til xcopy)

Lenke til kommentar

høyreklikk på harddsken din og velg egenskaper, så kan du overta alle filene i sikkerhetssystemet der.. gidder ikke forklare så mye , men du forstår det når du ser det. Er det WinXP du har må du logge inn i sikkermodus ved å klikke F8 under oppstrat i Win2k må du logge på som administrator

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...