flowerpower Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Da er det knappe 3 uker til jeg drar ut på en 10 måneders lang reise i Sør-Amerika og forhåpentligvis Australia/New Zealand. I den sammenheng trenger jeg en sekk/bag til å oppbevare fotoutstyr og generelt pjask som ipod, mobil, vannflaske etc i. Og mac´en såklart, 13tommer sådan. Har surfet ganske mye rundt, lest det so Valget står vel mellom National Geographic sin medium explorer sekk eller medium bag´en de har. Ser for meg at det er plass til mere ikke fotorelaterte greier i sekken enn i baggen, men igjen er kameraet mye mer tilgjengelig når man har en bag. Et viktig poeng er at bagen/sekken er diskre, noe som ikke roper ut at jeg bærer dyrt kamerautstyr osv. Er derfor ikke noe særlig fan av lowepro feks, men ser gjerne på andre merker/modeller. National Geographic NG-5162 Natoinal Geopgraphic NG 2475 Her er en liste av hva jeg skal ha med meg: - Nikon D90 m/ vertikalgrep - 18-105mm f/3,5-5,6 DX (på kamera) - Tokina 11-16mm f/2,8 DX - SB600 m/stofendiffuser - 50mm eller 35mm f/1,8 ?? (må kjøpes først ) - Lader - Usbkabel - Minnekortleser - Utløserkabel - Fjernkontroll - Lenspen - Cybersync mottaker og sender m/kabel - Blitskabel med hotshoe i begge ender - Ekstra minnekort - Teiprull - Liten hodelykt - Muligens en rocketblower - Batteriramme til batterigrep - Fot til blits - 13" Macbook med lader & bærbar harddisk. Ikke alt av dette trenger å få plass, div ladere og slikt kan jeg putte i den store ryggsekken jeg har med meg. Den har jeg jo alltid ( eller mest ) på ryggen, så det er mulighet til å stue vekk noe av det mindre viktige utstyret der. Noen som har erfaring med å bære denne mengden utstyr i sekk/bag? Noen argumenter for og imot her? Hvordan er det feks å gå med en slik bag en hel dag? Er veldig usikker på hva jeg skal velge, samtidig så må jeg velge ganske kjapt siden flyet går den 15 september! En ting til, hva foretrekker folk av 35mm fast versus 50mm fast? (f/1,8) Blir feks 50mm likt som når jeg stiller inn 18-105´en min på 50mm eller har cropfaktor noe å si her? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Søramerika = regn. Hva med og legge alt i hovedsekken,beskyttet og i zip-poser også kan du har en "liten" vanntett bag på magen. Endret 30. august 2010 av Nautica Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 En ting til, hva foretrekker folk av 35mm fast versus 50mm fast? (f/1,8) Blir feks 50mm likt som når jeg stiller inn 18-105´en min på 50mm eller har cropfaktor noe å si her? 50mm vil som du sier, bli det samme som når du stiller zoomen til 50mm. Test ut 50 og 35mm og se hva du liker best. Personlig er jeg mer glad i 35mm på crop (jeg har både 35 og 50/1.8). God tur! Francis Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Er det ikke bedre å gå for en 35mm? Da kan man jo bare klippe ut deler av bildet etterpå i forhold til at man ikke kan lime inn på en 50mm? Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 ville satset på 35mm ja. har selv 50mm 1.8, og føler at den er for trang. men test hvordan 35 og 50mm er på zoomobjektivet ditt, så finner du ut av det. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Søramerika = regn. Det avhenger vel litt på hvor han skal i Sør-Amerika? Hva med og legge alt i hovedsekken,beskyttet og i zip-poser også kan du har en "liten" vanntett bag på magen. I og med at TS ønsker sekk til foto+gadgets+diverse, så mistenker jeg at resten er i en koffert. Vanskelig å gå med to sekker. Jeg synes NG sekkene er litt vel spesielle og jeg er ikke sikker på hvor praktiske de er. Du kan se på Tamrac Adventure 9, eller om du finner noe passende hos CamBags. Jeg ville også satset på 35mm. Lenke til kommentar
flowerpower Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 Søramerika = regn. Hva med og legge alt i hovedsekken,beskyttet og i zip-poser også kan du har en "liten" vanntett bag på magen. Det vil nok ikke fungere noe særlig bra i praksis. I og med at jeg skal ha med bærbar pc får jo ikke den plass i baggen du viste. Å legge pcen i den store sekken jeg har på ryggen er uaktuelt da den kommer til å bli ganske røft behandla. MÅ ha en liten bag/sekk med alt av verdisaker i, det har jeg brent meg på før Lenke til kommentar
flowerpower Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 Søramerika = regn. Det avhenger vel litt på hvor han skal i Sør-Amerika? Hva med og legge alt i hovedsekken,beskyttet og i zip-poser også kan du har en "liten" vanntett bag på magen. I og med at TS ønsker sekk til foto+gadgets+diverse, så mistenker jeg at resten er i en koffert. Vanskelig å gå med to sekker. Jeg synes NG sekkene er litt vel spesielle og jeg er ikke sikker på hvor praktiske de er. Du kan se på Tamrac Adventure 9, eller om du finner noe passende hos CamBags. Jeg ville også satset på 35mm. Resten av pikkpakket mitt blir i en stor ryggsekk på ryggen, backpacking med koffert har jeg lite tro på Det blir isåfall en sekk på ryggen og en på magen på transportertappene. Har gått rundt med 3 sekker pluss tripod med etui før, så det er ikke no problem. (men selvsagt noe jeg vil unngå) Er selv usikker på hvor praktiske de NG sekkene er, tror en av de skulderbaggene deres passer mye bedre. Lett og få fram kamera når jeg trenger det osv. Er det noen her som har erfaring med å reise rundt med stor laptop/kameraveske vs sekk? Er redd for at det kan bli veldig slitsomt for skuldra i lengden. Tror nesten jeg skal veie utstyret. Angående 35mm vs 50mm tror jeg det blir 35mm, selv om den er litt dyrere. Det er lettere å gå nærmere det man skal ta bilde av enn å gå bakover. Kan fort være en vegg eller et stup i veien da Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Jeg har stort sett brukt en Lowepro rygsekk med hus+18-200+batterigrep, 1-4 blitser, 4 objektiver i tillegg, div småstash og batterier. I en sekk er dette genialt å FRAKTE ting rundt, men ubrukelig til fotografering ved feks bytte objektiver mens man forflytter seg. Tar man bilde på ett sted hiver jeg bare sekken på bakken og lar den ligge åpent så alt er tilgjenglig. Stikker inn til Oslo tirsdag eller onsdag for å se om finner en passende messenger type veske til nettopp turbruk, men med mindre utstyr enn har i sekken selvsagt. Lenke til kommentar
flowerpower Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 Jeg har stort sett brukt en Lowepro rygsekk med hus+18-200+batterigrep, 1-4 blitser, 4 objektiver i tillegg, div småstash og batterier. I en sekk er dette genialt å FRAKTE ting rundt, men ubrukelig til fotografering ved feks bytte objektiver mens man forflytter seg. Tar man bilde på ett sted hiver jeg bare sekken på bakken og lar den ligge åpent så alt er tilgjenglig. Stikker inn til Oslo tirsdag eller onsdag for å se om finner en passende messenger type veske til nettopp turbruk, men med mindre utstyr enn har i sekken selvsagt. Akkurat! Jeg har en fotosekk fra før som jeg brukte på min rundreise i sør-øst-asia i vinter, veldig fint til å oppbevare & frakte, men svært upraktisk til å ta kjapt kunne ta fram kamera, bytte linse etc. Kan såklart sette fra meg sekken, men det betyr at jeg må passe ekstra på siden folk er litt mere klåfingra i diverse land. Bakdelen igjen blir at skulderveska blir litt stor om jeg skal ha laptop og alt kamerautstyr :/ Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Jeg bruker selv Lowepro Flipside 400 (har også brukt 300) og synes den er genial ! - rikelig med plass, se utstyr i signatur... har også plass til smådingser. - har somregel også med en 12,1" pc i baklommen - veldig behagelig på lengre turer - regntrekk - ikke spesielt dyr - veldig praktisk med tanke på at man bare snur sekken rundt mens livreima er på for å nappe ut kamera. Reima er solid og det fungerer meget godt i praksis ! Også med tanke på å bytte objektiver, da har man et tilnærmet "stellebord" å arbeide på ! - med tanke på reiser/folkemengder. Jeg setter en pitteliten hengelås på glidåsen i på det bakerste rommet, og siden lokket også er vent inn mot ryggen slapper jeg da helt av med tanke på nasking ! ANBEFALES ! http://www.youtube.com/watch?v=DXCAMU2A2ws Endret 31. august 2010 av flu Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Jeg bruker selv Lowepro Flipside 400 Var ikke dum den nei. Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Jeg bruker selv Lowepro Flipside 400 Var ikke dum den nei. Flipside 200/300 http://www.youtube.com/watch?v=p8IBRhWbsw8&feature=related Genialt design ! Synes godt de kunne designet en "500" også, mer tilpasset for bærbar pc, samt oppdatert "300" med regntrekk, dette selv om den faktisk tåler en liten regnskur. 300'n lå på 699 her tilbake, men har steget noe i pris. >>>> 400'n på Dustin til 919 kr er ET KUPP !!!! <<<< . Endret 31. august 2010 av flu Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 400'n på Dustin til 919 kr er ET KUPP !!!! 895 kroner på naturogfritid.no er heller ikke så galt... http://www.naturogfritid.no/default.asp?VS=detalj&ID=150183 Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 400'n på Dustin til 919 kr er ET KUPP !!!! 895 kroner på naturogfritid.no er heller ikke så galt... http://www.naturogfritid.no/default.asp?VS=detalj&ID=150183 he he...skiller 3 kr når porto er lagt til hos begge... Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Hoi...! Kanskje greit å ta en titt på disse også, mer tilpasset pc, begge mer regntrekk. http://www.youtube.com/watch?v=nJa5a-V7oIk&feature=related >>> prisguide: kr 1829 <<< http://www.youtube.com/watch?v=LhDALOddfFQ >>> prisguide: kr 1510 <<< Lenke til kommentar
polljen Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Det er vel noen litt "praktiske" punkt du bør vurdere. Er det problemer med å skulle ha to ryggsekker under transportetapper? I så fall ville jeg prioritere en bag. Går det bra med to sekker, så kan jo en slingshot være aktuell. Bæres som en ryggsekk når du er ute og går, men er rask å "snu" når du må ha ut kameraet. Det som lager problemet etter min mening er mac'en. Må du ha den med deg når du er ute og fotografer, eller tør du å ha den nedlåst i hovedsekken? Hvis du må ha med mac'en hele tiden så blir det ekstra mye å bære på når du er ute og rusler. Personlig så har jeg løst problemet (på en kanskje litt tungvindt måte) ved å bruke prinsippet "bag i bag" på transportetappene. Jeg har en litt større bag med lomme for den bærbare, og som er stor nok til også å romme min vanlige fotobag (Domke). Så på hotellet så låser jeg maskina ned i hovedbaggasjen når jeg går ut. Dette fungerer for meg, men jeg ser at det kan være problematisk å få det til å fungere for alle. Når det gjelder 50mm v 35mm, så ville jeg absolutt gått for 35mm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå