Drogin Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Det hender jeg kommer over teorier om DNA og om menneskers opprinnelse. Jeg vet det er mulig å ta personlig DNA-test for å finne ut hvem foreldrene sine er etc. Men finnes det noen tester tilgjengelig for vanlige folk som ser på DNA'et ditt for å gi deg noen mulig pekepinn på hvilket etnisk opphav man har? Jeg har foreldre fra Norge og en merkbar del skogfinne i meg, men har lekt med tanken på å ta en DNA-test for å (kanskje) få bekrefte dette eller kanskje til og med finne ut at jeg har DNA fra gud vet hvor... Finnes det noe slikt? I så fall, noen som har erfaring fra dette? Lenke til kommentar
MRN Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Leste om det i et eller annet nummer Illustrert Vitenskap. Jeg får ta og google litt og se hva jeg finner... Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 29. august 2010 Forfatter Del Skrevet 29. august 2010 Denne siden: http://www.dnaancestryproject.com/ hevder å DNA-teste deg og gi deg info om ditt DNA, for ca 1000 kr. Om de er seriøse er en helt annen sak. Er også litt skeptisk til å sende DNA'et mitt til en lab og database jeg egentlig vet lite om Lenke til kommentar
Myst Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Man kan bli litt skeptisk når man ikke vet hvor seriøst det er, men om du absolutt vil delta på noe sånt, bør du kanskje vuderer National Geographic sitt The Genographic Project. Tror ikke det koster noe heller, men så har jeg ikke lest alt heller, så bør lese gjennom alt og forsikre seriøsiteten før du sender din genetiske kode til hvem som helst. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 I den linken som Myst linka til, så står det at "The Participation Kit costs U.S. $99.95 (plus shipping and handling and tax if applicable). The kit includes:" Ser ut som at det kan være IBM+National Geographic som jeg leste om i Illustrert Vitenskap for 1-2 år siden. Skulle jeg gjøre noe sånt, og jeg har vurdert det, så er kanskje denne sida førstevalget. IBM kødder ikke med folk Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 23. september 2011 Forfatter Del Skrevet 23. september 2011 (endret) Beklager denne thread-necromancy'en...men det er enten det eller å lage en helt ny thread. Nå har jeg iallefall tatt DNA-testing på www.genebase.com Jeg sjekket Y-dna, dvs farslinjen oppover, og forventet å få nordisk, germansk eller europeisk haplogroup. Men det fikk jeg ikke... Jeg fikk haplogroup J2, mest utbredt i Ingushetia,Georgia,Tsjetsjenia,Tyrkia,Kurdistan,Kypros,Kreta,Libanon og Israel. Også blodtypen min (AB) er så godt som ikke-eksisterende blant etniske vest-europeere, men mest vanlig i Finnland, Kaukasus, Tyrkia og Israel. Fattern er norsk og visste ikke om noen forfedre fra kaukasus eller midtøsten, og innvandring derfra har vel skjedd først de siste 100 årene(?). Noen som har litt peiling på DNA-grupper, på hvordan jeg kan tilhøre J2, når fars-linja består av tilsynelatende "nordmenn"? Har grekere fra de sørligste øyene, tsjetsjenere, ingusheter eller liknende innvandret til Norge for mer enn 200år siden? Eller er kan det være jødisk slekt? Endret 23. september 2011 av Drogin Lenke til kommentar
oppvaskkost Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Har grekere fra de sørligste øyene, tsjetsjenere, ingusheter eller liknende innvandret til Norge for mer enn 200år siden? Det holder vel egentlig med én innvandrer? Og jeg skjønner ikke hvorfor du begrenser horisonten til 200 år når: The age of J2 has been estimated as 18,500 +/- 3,500 years ago. (Wikipedia) Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 23. september 2011 Forfatter Del Skrevet 23. september 2011 (endret) Har grekere fra de sørligste øyene, tsjetsjenere, ingusheter eller liknende innvandret til Norge for mer enn 200år siden? Det holder vel egentlig med én innvandrer? Og jeg skjønner ikke hvorfor du begrenser horisonten til 200 år når: The age of J2 has been estimated as 18,500 +/- 3,500 years ago. (Wikipedia) mer enn 200år. eller altså minst 200år siden. 200år er noe jeg tok litt ut av lufta...kanskje det bare er snakk om 100år. Slekta på farssiden er kjent opp til min farfars far, og videre visste ikke pappa. Derav "minst 100år / 200år siden" veldig røfflig estimert. Det kan selvsagt bare være en enkelt person fra Hellassom har innvandret for minst enn 100-200år siden også. Men hva er egentlig mest sansynlig, gitt J2-gruppa mi og slektsbildet? Er det en enslig innvandrer fra midtøsten for minst 100-200 år siden? eller er det jødisk slekt? eller en ensom ulv fra kaukasus gjennom russland og nordnorge? Endret 23. september 2011 av Drogin Lenke til kommentar
erlend-mb Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Jeg kan fortelle deg om hvilket scenario som er mest sannsynlig, men det er ikke sikkert du vil vite det. Hvis denne testen er pålitelig da, og det er det ikke sikkert den er. 1 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 28. september 2011 Forfatter Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Jeg kan fortelle deg om hvilket scenario som er mest sannsynlig, men det er ikke sikkert du vil vite det. Hvis denne testen er pålitelig da, og det er det ikke sikkert den er. Har tatt en ekstra test for å slå fast med 100% sikkerhet. Jeg tror jeg vet hvor du vil hen ja - faktisk overrasket at ingen har trolla med det enda, men det er ingen tvil om at fattern er min biologiske far, det er slående likhet for å si det slik. Endret 28. september 2011 av Drogin Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 [...]Men hva er egentlig mest sansynlig, gitt J2-gruppa mi og slektsbildet? Er det en enslig innvandrer fra midtøsten for minst 100-200 år siden? eller er det jødisk slekt? eller en ensom ulv fra kaukasus gjennom russland og nordnorge? For 150 til 600 år siden var det en del tilfeller der skip fra sydeuropa har forlist i Norge (se etter lokale stedsnavn som "Galleonbåen", "Spanskeskjæret" og lignende), det var heller ikke uvanlig at noen av de overlevende ble værende igjen og/eller fikk unger med de lokale. Kjenner ikke til så mange greske skipsforlis av denne typen, men spanske, italienske og portugisiske skip er det drøssevis av. At disse hadde mannskap av annen nasjonalitet enn flagget på hekken skulle tilsi var også noe som forekom. Så langt fra usansynlig at en sør-øst-europeer har kommet inn i landet den veien. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 De må vel ha DNA fra foreldrene dine også å sammenligne mot? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Hvor mye kostet testen? Og hvor lang tid tok det å få svar? Virker interessant Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 28. september 2011 Forfatter Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Hvor mye kostet testen? Og hvor lang tid tok det å få svar? Virker interessant Kostet ca 700kr. Tok en ukes tid kanskje fra jeg bestillte test-kit, til jeg fikk det i posten. En uke ca tilbake tilbake til lab'en med posten. Og ca 2-3 uker prossessering på lab'en så fikk jeg resultatene. Så tiden det tok fra jeg bestillte test-kit'en til jeg fikk resultatet, da medregnet shipping-tid frem og tilbake med test-kitet og prossessering, ca 5 uker. Når det gjelder min egen test, så er det nok mange generasjoner bakover Y-kromosomet mitt stammer fra, da jeg ser ganske så "norsk" ut. Endret 28. september 2011 av Drogin Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 3. september 2012 Forfatter Del Skrevet 3. september 2012 (endret) Tok en autosomal DNA-test som sjekket DNA'et mitt opp mot andre befolkningsgrupper. Den anslo at jeg var ca 88% norsk og 12% kaukasisk (tsjetsjener, adyghe, georgisk, abkhazisk, balkarer, osseter, etc). 12% skulle vel tilsi at jeg har en oldefar fra kaukasus. Testen er sikkert ikke helt sikker, kanskje det er naturlig varianse eller annet. Skal prøve å sammenlikne med pappa når resultatet er klart. Ser jeg noe kaukasisk ut(tsjetsjensk, georgisk, tsjerkesisk)? Eller bare norsk? http://fbcdn-sphotos...993895369_n.jpg http://fbcdn-sphotos...768665830_n.jpg http://fbcdn-sphotos...4_2251599_n.jpg https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/559150_10150939021145703_972436378_n.jpg Endret 3. september 2012 av Drogin Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Jeg tror ikke man skal overdrive betydningen av funn av haplogruppe J2. Genet er svært utbredt. Og man kan lage alaskens teorier ut fra dette. Feks: En av arnestedene til J2 er feks Kaukasus. Vi vet at den finsk-ugriske språkgruppen oppsto her. Senere forlot store mengder av befolkningen, av ukjente årsaker, Kaukasusregionen. Den nordlige delen dro mot dagens skandinavia. Det er derfor vi finner de ugriske språkene samisk, finsk og estisk her. Den litt mere sørlige delen dro til bla dagens Ungarn og Romania (Det er ca 1,5 millioner ungarsktalende i nordromania!) I Norge er det selvfølgelig mange som har finsk avstamming (kvener og skogfinner) og svært mange har samisk avstamning (de aller fleste vet det ikke selv engang! Hvis slekta di kommer fra nordnorge nord for ...tja Fauske er sannsynligheten svært høy for at du har litt samisk blod i deg!) En anen teori fant jeg på Wikipedia: wikipedia: "It has been theorized that the uncoupling of oxidative phosphorylation related to SNPs which define mt-haplogroup J consequently produces higher body heat in the phenotype of mtDNA J individuals. This has been linked to selective pressure for the presence of the haplogroup in northern Europe, particularly Norway" En annen teori kan være at J2 hos TS skyldes en atskillig nyere tilføring av gener. Uansett hvis J2 kan spores tilbake 3000 -15 000 år siden: Noen måtte jo innføre landbruk i ett jeger og sankesamfunn. Hvorfor skulle ikke det kunne ha vært en av TS sine forfedre? 1 Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Ca 25% av alle jøder har J2. Kan være det også. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Også blodtypen min (AB) er så godt som ikke-eksisterende blant etniske vest-europeere, men mest vanlig i Finnland, Kaukasus, Tyrkia og Israel. Bare en liten tilleggsopplysning: 4 prosent av nordmenn har blodgruppe AB. Ikke så veldig mye, men det betyr at noen nordmenn da må ha denne blodgruppen (nesten 1 av 20) Så det er altså ikke så veldig uvanlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå