olaberg Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Hei. Nå er det lenge siden jeg sist holdt meg oppdatert på hardware og ny teknologi, men jeg har fått meg jobb og skal nå gjøre min største PC investering noensinne. Det jeg trenger er et nytt: Hovedkort, CPU, Grafikkort, PSU, RAM og en SSD disk (minimum 64GB) Har sett litt rundt selv, men klarer ikke sette meg skikkelig inn i alt dette igjen. Jeg blir i alle fall evig takknemlig for all hjelp. Jeg vil helst holde meg litt under 20k, men dersom gapet blir for stort legger jeg gjerne alle tjue på bordet. Kanskje jeg burde vente litt til de nyeste modellene kommer? Takk for alle hjelp! -Ola ps. Var inne på komplett.no og plukket noen varer. Men vet ikke om dette er best mulig bruk av pengene: HK: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593865 GK: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=513143 RAM: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597382 CPU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594273 PSU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=513007 (mangler SSD disk) Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Det HK'et du linker til, støtter ikke Phenom II X6. Dette gjør det. Hvor mye vil du legge ut på SSD ? Lenke til kommentar
olaberg Skrevet 29. august 2010 Forfatter Del Skrevet 29. august 2010 Det HK'et du linker til, støtter ikke Phenom II X6. Dette gjør det. Hvor mye vil du legge ut på SSD ? Aha, takk Noe veldig mye over 5000,- blir å svi på fingra. Men som sagt så kan jeg strekke meg vist gapet til kvalitet er stort. Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 alt hadde jo vært meget lettere om du hadde fortalt hva du skulle bruke denne PCen til da. vil uansett anbefale deg å ta en titt HER Det er en komponentguide laget av en på forumet her hvor du kan finne ut av hva som er på markedet den er rimelig oppdatert og har vel flere gode anbefalinger. 1 Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Da kan jeg anbefale Crucial C300 128 GB til 2595,- Eller Crucial C300 256GB til 5495,- Den største yter litt bedre. De er de eneste SSD'ene på markedet som utnytter SATA III Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 (endret) Shh, dummeste jeg har hørt. Selvfølgelig støtter Asus Crosshair IV X6. Var det kortet jeg ville valgt i et AMD oppsett i hvertfall. Når det kommer til resten av oppsettet er det litt så som så. Du hadde klart det fint med en 650W til et 5970 kort. men igjen litt usikker på hvorfor du vil ha det. C300 128GB er den SSDen jeg ville anbefalt deg. Spørsmålet er heller - hvor mye har du lyst til å bruke, mot hva maxen din er. Jeg syntes at det med såpass heftig budsjett er vel et Intel rigg bedre. Noe jeg gjerne bygger til deg. Må bare vite litt hva mer du tenker EDIT: forøvrig superkult at du linker til guiden min +1 ^^ Endret 29. august 2010 av Maccan Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 (endret) Javel, da har jeg vel misforstått. Det nevnes ikke her Endret 29. august 2010 av johome Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Hehe greit det, men lønner seg alltid å sjekke produsentens nettside da disse gjerne er litt mer oppdaterte http://www.asus.com/product.aspx?p_id=kpgmtxee5rsqvsxg Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 (endret) Javel, da har jeg vel misforstått. Det nevnes ikke her edit: ninjaed by maccan Endret 29. august 2010 av thiscouldbeanyone Lenke til kommentar
olaberg Skrevet 29. august 2010 Forfatter Del Skrevet 29. august 2010 (endret) Shh, dummeste jeg har hørt. Selvfølgelig støtter Asus Crosshair IV X6. Var det kortet jeg ville valgt i et AMD oppsett i hvertfall. Når det kommer til resten av oppsettet er det litt så som så. Du hadde klart det fint med en 650W til et 5970 kort. men igjen litt usikker på hvorfor du vil ha det. C300 128GB er den SSDen jeg ville anbefalt deg. Spørsmålet er heller - hvor mye har du lyst til å bruke, mot hva maxen din er. Jeg syntes at det med såpass heftig budsjett er vel et Intel rigg bedre. Noe jeg gjerne bygger til deg. Må bare vite litt hva mer du tenker EDIT: forøvrig superkult at du linker til guiden min +1 ^^ Hei og takk for svar alle sammen. Det jeg sikter til er en PC som skal hovedsaklig brukes til musikkinspilling og litt til Gayming på max grafikk. Skal flytte vannkjølingen over senere så støynivå trenger ikke være forbeholdt. Jeg har vært følger av AMD, men kan ikke se noen grunn til å holde fast på det visst amd blir rundpult av Intel. Grafikkort kan like så gjerne være Nvidia også. Men vil unngå og betale flere hundrelapper forskjell for småpirk. Crucial C300 128 GB er pent nokk i mine øyne. Tar veldig gjerne imot hjelp fra deg til å bygge PCen Takk Endret 30. august 2010 av olaberg Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 PERSONLIG så har jeg gått over til å bli intel fan etter å ha hatt AMD fram til jeg kjøpte i7. men dette er mye smak og behag, samt at de to forskjellig platformene koster forskjellige antall penger. Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Jeg syntes egentlig bare at med et såpass stort budsjett burde du unna deg intel. Hvordan er tankene dine med å klokke? Har du CPU kjøler? Hva med - HK: Asus P6X58D-E SSD: C300 128GB GPU: 2 stk Gainward "Goes Like Hell" 460 GTX 1GB CPU: I7 930 2,8Ghz PSU: Corsair HX 750W Prisguide hang seg opp, så jeg bare tenkte litt med hodet. En eventuel CPU kjøler kunne være Zalman CNPS10x EXTREME. Fått topp kritikk. Hvis du skal kjøre vannkjøling så kunne kanskje 480 GTX være en idè Det er ikke økonomisk forsvarlig og ytelsen du får fremfor to 460 GTX I SLi er minimal, men så er det jo litt kult å ha to 480 GTX vannkjølt da Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 hvordan skalerer 3x460 mot 2x 480 og vil ikke dette bli enda kulere(og kanskje til nogenlunde samme pris om man regner med ekstra vannblokk og hovedkort som støtter 3xkort? Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 3 460 ville vel vært helt kurrant bare det ikke hadde vært for det faktum at 460 kun støtter 2 kort i SLi Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 det var jeg ikke klar over i det hele tatt. meget nedtur det da, hadde litt lyst til å bytte ut mitt 5970 med noe slikt. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Hva med å kjøre 2 SSD disker i raid0 for økt ytelse? Dette forslaget kan være noe innen prisklassen din som drar godt på i alt du skal bruke den til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Hva med å kjøre 2 SSD disker i raid0 for økt ytelse? Dette forslaget kan være noe innen prisklassen din som drar godt på i alt du skal bruke den til. Hadde ikke kjøpt i7-960 til en gaming rig, gir veldig lite gaming ytelse pr. krone. i7-930 gir god nok gaming ytelse til halve prisen. Ellers er du inne på noe. Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Når han har såpass med penger kjøper man 128GB versjonen av C300 da denne yter en god del bedre. I tillegg er det lurt å kjøpe 2,5" størrelsen. Jeg syntes det hovedkortet så drabelig dyrt ut. Hvis du først skal bruke så mye er det bare en hundrings opp til Asus Rampage III Extreme. Greit at TS skal OC, men P6X58D-E vil holde i lange baner til det. Jeg anbefaler to 460 GTX fordi det funker helt ekstremt bra i SLi, og du slipper alle driver problemer som ATI har litt kinker med. Corsair HX 750W er vel også ganske mye bedre enn den Fractal designen. Endret 30. august 2010 av Maccan Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Noe sånn som dette bør egentlig være nok for de fleste gaming rigger idag. Det som er diskuter bart er om du skal gå for en dyrere SSD og eventuelt om du skal gå for en annen GPU løsning. Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Jeg er i all hovedsak enig. Ville byttet ut kjøleren med en Zalman CNPS10x Extreme, og man skal bare en hundrelapp opp i pris for å få Corsair Dominator 1600 MHZ CL8 ram, som ser veldig mye tøffe... ehm, yter bedre Corsair Dominator 1600 MHZ CL8 Sjansene er jo at du får et produkt som kan klokkes langt mer enn et kit fra XMS3 serien Kanskje 800D var et litt vel dyrt kabinett valg? ^^ Endret 30. august 2010 av Maccan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå