Gå til innhold

Svart skjerm\Abit nf7 v2.0\XP 2500+\Twinmos 512 ddr

akzj0n

Anbefalte innlegg

Jeg får ikke noe skjermbilde når jeg starter pcen. Skjermen står bare og blinker, akkurat som om den er av.

Dette er prøvd :

Annen skjerm

Skjermkort i annen pc-fungerte

PCI-skjermkort er også forsøkt, svart skjerm også her.

Ram i annen pc-fungerte

Hovedkort levert inn til komplett-fungerte

Vifter går når jeg setter på strøm. Lysene som skal lyse, lyser. Ting er forsøkt montert utenfor kabinettet, men samme resultat. Da har jeg bare en ting igjen, nemlig CPU. Spørsmålet mitt er da : Vil ikke pcen starte i det hele tatt hvis cpu er ødelagt. Tastaturet lyser heller ikke når pcen går.

Og nei, ting er montert slik det skal. Tro meg.

Gode råd mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, min pc startet helt fint og alle vifter gikk som normalt, men intet skjermbilde. Det er cpu'en din som er gåen. Prøvde alt det du har prøvd der også. Men det er cpu sin feil :).

Byttet ut cpuen med en gammel duron jeg hadde liggende, og da funket det.

Se etter skader på kjernen.

Gjorde akkuratt samme feil, sendte hk'et inn til psdata og de sa det funke selvfølgelig fordi -> cpu var fucket. Litt rart egentlig, siden cpu var på hk hele tiden. :

Lenke til kommentar

Ok, var vel egentlig det jeg trodde og. Jeg kan ikke se noen direkte skader på kjernen, men det finnes et merke etter en kjøler jeg testet. Et skruemerke ( ikke spør hvordan jeg fikk til det ). Kan dette være skaden da eller ? Eller finnes det cpu'er som kommer ødelagte fra fabrikken ?

Hvis noen andre har noe klokt å tilføye, please do so.

Lenke til kommentar
prøv å start opp bare med cpu, hk, ram og vga.

hadde samme problemet. svart skjerm. men da jeg koblet av kabinettviftene startet den opp.

prøv det.

Jeg starter selvfølgelig maskinen med bare cpu, hk,ram og skjermkort. Ikke noe vits med lydkortet på nå vel ? :) Ingen kabinettvifter er koblet på heller..

Og bios er blitt "restartet" både ved hjelp av jumper og ved å ta ut batteriet. Å trykk insert når pcen startes er også blitt prøvd.

Lenke til kommentar

Ja, det skruemerke kan være avgjørende. På min kjerne klarte jeg ikke å se en dritt før jeg saumfarte den med lupe. Først da merket jeg et lite hakk ute i kanten. Men kan ikke skjønne hvordan det kom der, ettersom cpu sto i hk med kjøler på hele veien mens jeg skiftet kabinett.

Fisk fram en lupe og sjekk den nøye, og rens den ren. Er det lett å se at du har forårsaket fysiske skader på kjernen, så tror jeg neppe du får ny på garanti.. :)

lykke til

Lenke til kommentar

hm, trodde ikke pc'en startet i det hele tatt hvis cpu'en var død.

Men jeg hadde akkurat det samme problem med et asus a7v8x kort med en xp2500+. Det viste seg at biosen ikke støttet prosessoren(barton), så jeg måtte putte på en xp2100+, flashe biosen, bytte ut prosessoren igjen, og starte opp. Da virket alt.

Lenke til kommentar
hm, såvidt jeg vet så burde ikke pc'en startet i det hele tatt hvis cpu'en, var død.

Men jeg hadde akkurat det samme problem med et asus a7v8x kort med en xp2500+. Det viste seg at biosen ikke støttet prosessoren(barton), så jeg måtte putte på en xp2100+, flashe biosen, bytte ut prosessoren igjen, og starte opp.

Da virket alt.

tror ikke at hovedkortet hans har noe problemer med å gjenkjenne den cpu'en.

hovedkortet hans støtter 200 fsb.

Lenke til kommentar
Alså, hvis jeg ikke gjorde det klart før, så FUNGERER hovedkortet. Det jeg ikke er sikker på er om man får bilde på skjermen hvis cpu er ødelagt.

nei. man får ikke bilde på skjermen viss cpu er ødelagt. men det kan vere flere grunner til at en ikke får bilde på skjermen når maskinen starter opp.

Lenke til kommentar

Nei, man får ikke bilde på skjermen. Fisk fram en annen cpu og prøv da vel. Hos meg var det hvertfall det som var problemet. Og hvis du har prøvd skjermkort og ram i annen pc og dette _fungerer_ og samt hovedkortet, da er det bare cpu.

evt. test din cpu i en annen også.

Lenke til kommentar

Ja det vet jeg, men hvis du leser min første post så står det at jeg har testet iallefall noen av de andre mulighetene..

Er det noe annet som kan forutsake at ting ikke starter da ? PSU ? Viftene går jo, og kortet får strøm..

Jobber med muligheten til å få lånt en annen cpu nå. Bestiller ikke ny før jeg vet om den andre er ødelagt iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...