Gå til innhold

Oppgradere PC ~4k - RAM, CPU, HK.

AMD VS Intel  

8 stemmer

1. 1. Hva burde jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei, har nå bestemt meg for å oppgradere pcen min, og siden det tikker inn litt over 5000kr på kontoen min i form av stipendpenger den 15. så har jeg lagt budsjettet på maks 4000kr.

Det jeg skal oppgradere er hovedkort, ram og prosessor, da jeg fortsatt kjører en gammel 2,01 GHZ prosessor og noe billig DDR2 RAM.

Jeg har ikke bestemt meg om jeg skal ha Intel eller AMD, det kommer ann på hva jeg hører her på forumet.

Det står egentlig mellom disse to pakkene:

Oppgraderingspakke Intel - Core i5 760

og

Oppgraderingspakke AMD - Phenom II X4

Hva synnes dere? Personlig så liker jeg AMD pakken best, fordi den er 400kr billigere, og da kan jeg kasje kjøpe meg Fractal Design R3 kabinettet og fordi rammen som følger med i Intel pakken er stygg :p

En ting jeg stusser på er at DENNE rammen er i AMD pakken og i beskrivelsen så står det "for Core i3/i5/i7", og det er jo Intel sine prosessorer! Hvil den pakken fungere med AMD prosessoren, eller er det bare komplett som er på bærtur??

Hvis ingen av disse pakkene er å anbefale så kan dere godt gi meg et tips til hva jeg burde kjøpe.

Specs i signatur folkens!

Endret av N.N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den rammen du OCZ rammen du linka til, det står at den er på kampanje. Hvor mye koster tilsvarende RAM i hos andre butikker? Finner den ikke i prisguiden...

Kan også nevne at jeg mest sansynelig kommer til å gå for dette opsettet :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg vil si nerdrage legger litt vel mye penger i hovedkort til det budsjettet.

(Uten og vite hvilke skjermkort løsning han har).

Kjører han et enkelt skjermkort som 3850 som du selv har, hadde han greid seg med et hovedkort til nesten halve summen.

i5 760 er en del hakk kvassere enn AMD 955/965, og bør vel egentlig sammenlignes mer mot AMD's 6 kjerne, 1055 .

Kan jeg få spør hva maskinen skal brukes til?

Til multitasking og redigeringsprogram:

http://www.dustinhome.no/pd_5010443622.aspx?

http://www.dustinhome.no/pd_5010382940.aspx?

http://www.dustinhome.no/pd_5010464590.aspx?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

kommer til å bruke maskinen til gaming, og mest sansynlig med bare et skjermkort, men et kraftigere en det jeg har nå, så har ikke bruk for SLI eller CF funksjoner. Er egentlig ute etter praktiske løsninger.

I forhold til hva som er fremtidsrettet og med hensyn til senere påbygg er nok AMD veien og gå, sokkel 1156 som i5 760 benytter seg av, er forventet at skal erstattes etterhvert av sokkel 1155.

Det går jo alltids an og vurdere 4 mot 6-kjerner. Høyst sannsynlig vil nok 6-kjerner vare en stund lenger, men så får den enkelte vurdere selv om det er verdt prisen.

Pr. dags dato er det veldig lite forskjell i gamingytelse, utenom de spillene som støtter 6-kjerner, (BF:BC2 blandt andre)

Lenke til kommentar

Har lyst å prøve Intel sine cpuer, da jeg alltid har kjørt AMD. Har egentlig bestemt meg på Intel i5 760, og noe lignende denne rammen.

Det jeg lurer på nå er hvilket HK jeg skal ha, men denne gangen skal jeg spesifisere meg litt mere:

-99% sikker på at jeg kun kommer til å kjøre ett skjermkort, så har ikke noe spesiell bruk for SLI/CF funksjoner.

-Det må funke fint med i5 760.

-Trenger ikke en haug med sata porter, har maks bruk for 5.

-USB3 og 6GB/S Sata porter er greit å ha slik at det er litt klart for fremtiden :p

-Sånn "one-click-overclock" hadde vært veldig greit for meg, som aldri har overklokka før, men har egentlig ingen planer overklokking med mindre det er svært lønnsomt.

-Minst 6 usb porter på baksiden, skjønner meg ikke på kort som kommer med 4 stk...

-Stilig design / enkel layout.

-En hyggelig pris :)

Det burde være allt, og i spoileren finner du en liste over HK ejg har blitt anbefalt/er anbefalt i bruk sammen emd i5, så kan dere komme med inspill :)

1.

GIGABYTE GA-P55A-UD3

1.014 KR

mb_productimage_ga-p55a-ud3_big.250x222.jpg

Anbefalt av adamlop her på forumet.

2.

Asus P7P55D-E

1.095 KR

asus-p7p55d-e-and-p7p55d-motherboards-with-usb-30-and-sata-6gbps.jpg

Anbefalt i her.

3.

ASUS P7P55D PRO

1.163 KR

eT1z23GGjfz9iiBF_500.800x500.jpg

Anbefalt i her.

Haha, jeg er skikkelig vinglepetter, men takk for all hjelp :p

Endret av N.N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...