Gå til innhold

Fotoshoot med muskelmann

Anbefalte innlegg

Godt mulig jeg ber om enda flere prosent på baren min, men det får bare være, tråden blir moderert straks uansett.

iKenneth, vil du virkelig begynne å krangle om hvem som kan mest om hva i en tråd hvor en person er ydmyk og spør om tips til å forbedre fotograferingen sin?

Du ser ut til å ha mye imot flere, meg hadde du irritert deg over lenge, men hverken ditt nåværende brukernavn eller ditt forrige var noe jeg hadde merket meg, så enten er jeg bare jævlig glemsk, eller så lager du problemer ut av ingenting. Har du noe du må bevise? Tror du at du er bedre enn andre her, kan du mer og er en liten guru?

Ta et tips, lær deg å formidle det du kan på en bedre måter, så kanskje folk gidder å høre på deg.

Din kompetanse kan godt være på topp (det er den ikke) men når du legger det frem på måten du gjør vil ingen høre på deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kramer-facepalm.jpg

1/180sek. er maks sync-speed på kameraet til TS.

Hva skjer når du fyrer av blits i et rom med lite lys og har enn lukkertid på 1/180sek.?

Hva skjer når man senker lukkertiden til 1/30sek.?

Ingenting og det burde du prøve, sett kamera på 1/200, blitsen i skoen på toppen til manuell f.eks 1/4 og blender 5.6 f.eks. fyr av, senk deg ned til 1/30 lukker. Hva skjer? ingenting! selvfølgelig avhenger det av hvor lyst eller mørkt rommet er og det var derfor jeg spurte hva som definerer et mørkt rom.

Lenke til kommentar

Ehm, ikke for å avbryte en fin diskusjon, men det er ikke særlig relevant i forhold til hva jeg skal til med, da blits inne ikke er aktuelt når jeg skal ta bilder på stranda :ermm:

Relevant er det, for du og mange her inne har ikke peiling på hva som gjør hva når man fotograferer med blits. Jeg synes folk som har vært her inne og postet bilder her inne bør ha lært noe på de årene/månedene.

Meeen anyway, Ikenneth; jeg kjenner objektivene mine og vet de optiske kvalitetene. Men jeg spør for å få råd og tips om HVILKE jeg bør ta med da det fins masse folk her inne som sitter på kunnskaper om hvilke som egner seg best til en gitt setting. Ikke sant?

Ta med alle. Du har ikke så mange objektiver.

Pentax 18-55mm, 55-300mm, 50mmf/1.7, 135mm SMC A f/2.8

Har dessverre ikke reflektor... Isoporplate vil fungere? Trodde ikke den ga så mye refleks fra seg :blush:

Hvitmalt sponplate e.l.

Ikke bry deg om iKenneth, du legger merke til hvem som er verdt å snakke med, resten overser man bare.

likewise ;)

Skjerp deg Kenneth! Du vet godt hvorfor jeg provoserer deg...

Okey, skal skjerpe meg. Snart :p

Du provoserer ikke meg, det er ikke jeg som er 'clueless'.

TS spør om råd og tips om hvilke objektiver han bør bruke i en gitt setting (ute) og du begynner og babble om synchastighet inne?

Jeg skrev: Du må lese mer, du børmå forstå det du leser. F.eks. å ikke sette kamera på maks synk-hastigheten når man bruker blits inne.

Jeg hintet tilbake til disse bildene der TS "føkka opp" innebildene med lukkertid på 1/160sek.

Hvis du fyrer av en blits på en gitt hastighet inne i et mørkt rom og senker hastigheten etterpå så kompenserer du med blenderen for å få samme resultat, det var vel ikke vanskelig?

Neida, du har helt rett og alle andre her på forumet vil sikkert si at du har rett. You are the MAN :thumbup:

Hva hvis hensikten er å mørlegge rommet totalt og kun lysette motivet med blitsen, ville du da valgt noe annet enn kameraets x-sync?

Det er da jeg villa ha valgt kameraets x-sync/maks synkhastighet.

Uff... Du er bare fæl du.

Ikke bare klarer du på noen få linjer å bruke hersketeknikk, henge ut utstyr, prate dritt om bildene jeg har tatt og samtidig gjør du det på en måte som sier meg at du antakelig har store sosiale tilpasningsvansker.

Ingen friske folk lirer utav seg slikt til noen som spør om hjelp.

Du blir heretter ignorert av meg iallefall.

Lenke til kommentar

En blitz lyser kun i 1/x sekunder, og er lukkertiden kortere vil ikke hele bildet bli påvirket av blitslyset.

Jeg ville forklart det slik (noe intrikat):

Første lukkergardin åpner -> blits -> bakre lukkergardin stenger.

For at hele sensoren skal bli belyst, må tiden mellom første og bakre lukkergardin være lang nok til at hele blinket kommer med. Ved raskere lukkerhastigheter enn x-sync, kommer den bakre lukkergardinen "etter" den første, før den første lukkergardinen er helt åpen (se for deg en tynn stripe som beveger seg over sensoren raskere enn tiden det tar for blitsen å blinke ferdig).

Resultatet er at hele sensoren ikke blir belyst ved lukkerhastigheter < x-sync.

Man kan ha kortere lukkerhastigheter enn x-synk hvis man bruker en blits-innstilling som skyter flere mindre blink i løpet av eksponeringen. Da vil hele sensoren belyses litt etter litt (Auto-FP på Nikon).

Francis

Endret av :Francis:
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt mulig jeg ber om enda flere prosent på baren min, men det får bare være, tråden blir moderert straks uansett.

Så lenge vi ikke snakker om personer og holder oss til tema etc. så skal det gå bra :)

iKenneth, vil du virkelig begynne å krangle om hvem som kan mest om hva i en tråd hvor en person er ydmyk og spør om tips til å forbedre fotograferingen sin?

Du ser ut til å ha mye imot flere, meg hadde du irritert deg over lenge, men hverken ditt nåværende brukernavn eller ditt forrige var noe jeg hadde merket meg, så enten er jeg bare jævlig glemsk, eller så lager du problemer ut av ingenting. Har du noe du må bevise? Tror du at du er bedre enn andre her, kan du mer og er en liten guru?

Ta et tips, lær deg å formidle det du kan på en bedre måter, så kanskje folk gidder å høre på deg.

Din kompetanse kan godt være på topp (det er den ikke) men når du legger det frem på måten du gjør vil ingen høre på deg.

Jeg har aldri sagt at jeg er god på noe. Jeg er ikke en god naturfotograf, jeg er ikke en god fotograf punktum! Men jeg har lært noe de få årene jeg har hatt kamera, om jeg bruker de kunnskapene eller ikke er helt opp til meg.

Jeg kan godt formidle de tingen jeg kan og husker, men hvorfor skal man gjøre dette når personer som spør ikke er villig til å lære?

Jeg er rimelig sikker på at du har brukt mange timer forran skjermen, bøker og blader for å lære alt det du kan. Det du har lært har du sikkert ikke fått fra bare en kilde, men 2-3, kanskje opptil 5 forskjellige kilder? Det samme har jeg. Har brukt tid og penger på bøker, DVD'er, online kurs og magasiner for å lære ting. Dette er itillegg til all lesing på diverse forum, jeg er ikke bare her på akam. Jeg gidder rett og slett ikke å lære bort noe til folk som ikke er interessert i å lære noe. Det gjør meg sikkert til en hæstkuk, so be it.

Det er ikke noe forskjell om man fotograferer en muskelmann, et bryllup, ei tøs som digger Paradise Hotel eller avkommet sitt. De samme basiskunnskapene gjelder uansett og de må man kunne. Det er ikke vanskelig, men man må være villig til å lære og huske dette.

Uff... Du er bare fæl du.

Ikke bare klarer du på noen få linjer å bruke hersketeknikk, henge ut utstyr, prate dritt om bildene jeg har tatt og samtidig gjør du det på en måte som sier meg at du antakelig har store sosiale tilpasningsvansker.

Ingen friske folk lirer utav seg slikt til noen som spør om hjelp.

Du blir heretter ignorert av meg iallefall.

WhaaaatTF :omg:

Jeg har ikke brukt herseteknikk ved å henge ut deg, utstyret ditt eller bildene dine. Det er bare min mening at de innendørs kirkebildene dine var en tabbe p.g.a den kjappe lukkertiden.

Hadde du vært interessert i å lære så hadde du hatt all kunnskapen du trenger før og etter det bryllupet.

Jeg gidder ikke å kommentere de ekle kommenterene som går på min person...

Vet ikke om du e innfødt Andøyværing? Sikket ikke. For æ har aldri møtt nån dærfra som e så bæsat.

Ved bruk av blits:

Lukkertiden bestemmer hvor lenge det naturlige lyset skal treffe sensoren.

Blenderen bestemmer hvor mye av blitslyset skal treffe sensoren.

ISO bestemmer hvor følsom sensoren er for lys, både naturlig og blitslys.

Lenke til kommentar

Til TS; jeg tror du overtenker det. Det viktigste man kan lære som en fotograf er å ta ting på sparket og utfordre seg selv.

Takk så mye, jeg tror du er inne på noe der... Jeg har en tendens til å overanalysere ting ja :whistle:

Jeg fikk virkelig prøvd å ta ting på sparket, da det viste seg å være drittvær igår og vi måtte forandre planer og ta bildene innendørs i stedet for :scared:

Meeeen det gikk ganske bra.

Dvs, jeg lærte en hel del om at kroppsbyggere har ingen hemninger når det gjelder brunkrem (har måttet stille ned på orange fargemetning på ALLE bildene jeg hittil har gått gjennom...) og

jeg lærte at jeg måtte ta ca.100-150 bilder for å bli "varm i trøya" og koordinere kjemi og posering.

Ble endel duckface-bilder, men jeg har så liten erfaring med dette at jeg bare blir glad over å se feilene (fokusfeil,eksponeringsfeil osv) slik at jeg kan bli bedre neste gang noe slikt er aktuelt :D

Lærte også at jeg SKAL ha meg 50mm med autofokus... Det var svært mange bilder med fokuset litt off, noe pga valg av for stor blender og noe pga overivrig avtrekker til å begynne med.

Takk til alle som bidro til å få denne tråden såpass lang og innholdsrik.

P.s, jeg brukte ikke blits.

:lol:

Lenke til kommentar

godt å høre at du er en eller flere erfaringer rikere. man kan lese til seg så mye, men lite av det hjelper før man faktisk har vært på en shoot. snakker av erfaring.

Så, får vi se noen bilder da ?:) ang blitzbruk anbefaler jeg Strobist.com

Takk for linken! Og at du deler av din egen erfaring :thumbup:

Hm... Vet ikke om jeg tør å legge ut bilder :/

Jo, ok da. Her er et bilde der jeg prøvde å få frem det passelig enorme brystpartiet på karen.

Vet om det hvite området øverst og er klar over at det er irriterende. Ser det nå, men gjorde det ikke da :nei:

post-179066-1283545057,8566_thumb.jpg

1/60 sek lukker

f/2.5

ISO 250

50mm fastoptikk

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar

en helt grei start. synd at du har beskjært litt kraftig der nede hvor brystet blir kutta midtpå. lyset virker ganske fint. med unntak av noen hotspots og litt mørkt ned.

Bakgrunnen er ganske forstyrrende som ikke tilfører noe til bildet.

par tips: foto som dette er å blende ned til rundt F8 så du resten av kroppen kommer i fokus. Men da må enten ha ekstra lys som f.eks blitz eller gjøre det ute.

muskelmannen vil sikkert vise musklene og kroppen sin fra sin beste side. Så få han til å flekse. han vet hvordan :)

evt for å få bildet til å poppe litt fram er å få han innsmurt i olje. da kommer formene bedre fram. og hvis du vil ha wetlook, så vil vann på en sprayflaske hjelpe til der. da vil vannet sitte som dråper i olja:)

Lenke til kommentar

en helt grei start. synd at du har beskjært litt kraftig der nede hvor brystet blir kutta midtpå. lyset virker ganske fint. med unntak av noen hotspots og litt mørkt ned.

Bakgrunnen er ganske forstyrrende som ikke tilfører noe til bildet.

par tips: foto som dette er å blende ned til rundt F8 så du resten av kroppen kommer i fokus. Men da må enten ha ekstra lys som f.eks blitz eller gjøre det ute.

muskelmannen vil sikkert vise musklene og kroppen sin fra sin beste side. Så få han til å flekse. han vet hvordan :)

evt for å få bildet til å poppe litt fram er å få han innsmurt i olje. da kommer formene bedre fram. og hvis du vil ha wetlook, så vil vann på en sprayflaske hjelpe til der. da vil vannet sitte som dråper i olja:)

Tusen takk for konstruktiv kritikk :thumbup:

Ja jeg burde blendet laaangt mere ned, men siden det var inne (da vi ble tvunget til dette pga drittvær samt at han flyttet dagen etterpå ble det dårlig innelys...) og jeg ikke FINNER vivitar-blitsen min måtte jeg bruke blender f/1.7-f/2.5 for å "slippe" å bruke over ISO 500 på kameraet.

Skulle oljet han inn ja! Dette påpekte madamen også da jeg kom hjem og viste fram bildene :whistle:

Men bildet er nok ikke beskjært mer enn det som trengtes for å rette opp bildet litt.

Var for det meste ganske nær han med 50mm`ern for å være sikker på å treffe med fokuset, da det var et gammelt manuellfokus-objektiv.

Tro meg, han flexet myyye :cool: Han ble helt utslitt stakkars, men det var nok god trening for begge!

Her er et eksempel til:

tordpp.jpg

1/100 sek lukker

f/2.8

ISO 400

50mm fastoptikk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...