Gå til innhold

Fotoshoot med muskelmann

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har fått (og takket ja) til et tilbud om å være fotograf for en lokal kroppsbygger -av de som tar 200kg i markløft-...

Har tenkt ut location, en sandstrand med fin natur rundt.

Tenkte å bruke dette pga det vil være en plass jeg kjenner og har tatt masse landskapsbilder o.l der.

Har ikke annen lyssetting enn en vivitarblits fra 80-tallet (som forsåvidt har bra lys, men dog..) og det naturlige lyset fra sola utenfor stranden som vil være i nedgående rett ut fra stranda.

Har tenkt å ta med div. effekter og han skal trene rett før selve shooten, men har ikke mye erfaring fra denne genren av fotografering annet enn bryllupsfotograf 2x pga kjennskap til brudeparene og mye fotografering av min datter det siste året.

Trenger litt konstruktive tips/forslag o.l om hvordan jeg skal gå frem, objektiver jeg bør bruke. Tenker 50mm og muligens noen med 55-300mm pga rekkevidden og gode optiske kvaliteter...

Tenkte å satse på først å gjøre meg mer kjent med bakgrunner o.l for så å bruke "rett" lys til å ta bildene, kanskje med kveldslyset rett over horisonten...?

Noen idèer?

På forhånd takk!

(P.s, trenger ikke overtalelser om at jeg burde takket nei :roll: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde ikke ha takket nei, utfordringer er bra :)

Om du tenker kvelden kan du jo bruke motlyset for alt det er verdt. Da kan blitsen direkte på komme til sin rett om du bruker den med måte. Bare ikke vent til det blir for mørkt! Kanskje du har en reflektor? Hvis ikke kan en stor isoporplate være fin å bruke.

Lenke til kommentar

Ser for meg noen sinnsykt kule siluettbilder med han som flekser forran en rød solnedgang og hav...

Peis på med høye lukkertider slik at bakgrunnen blir fin og rød, sett han rett imot, om sola enda er der er det enda bedre, sett sola bak han så du ikke får den med i bilde, men da får du en bra effekt, samt, kanskje noen kule skygger i sanden...

Om du ikke forstår så si fra ;)

Lenke til kommentar

Noen idèer?

På forhånd takk!

Du må lese mer, du bør forstå det du leser. F.eks. å ikke sette kamera på maks synk-hastigheten når man bruker blits inne. 1/180 sek. med blits på innebilder :nei:

Du spør hva slags optikk du skal bruke, vet du ikke de optiske egenskapene på dine egne objektiver?

Lenke til kommentar

Noen idèer?

På forhånd takk!

Du må lese mer, du bør forstå det du leser. F.eks. å ikke sette kamera på maks synk-hastigheten når man bruker blits inne. 1/180 sek. med blits på innebilder :nei:

Du spør hva slags optikk du skal bruke, vet du ikke de optiske egenskapene på dine egne objektiver?

Nå er jeg spent Ildhode, hvorfor i all verden skal man ikke bruke x-sync inne med blits?

Lenke til kommentar

Du burde nok ta deg litt tid til å se på andre fotoshoots med kroppsbyggere, det spørs også hvor erfaren den personen du skal fotografere er på dette. I starten vil det nok krever mer at fotografen for å få de gode bildene. Burde kanskje også ta høyde for at olje og brunkrem blir brukt (hvis dette har noe å si for fotografering, har ikke peiling på slikt.. :p )

Lenke til kommentar

Nå er jeg spent ildhode, hvorfor i all verden skal man ikke bruke x-sync inne med blits?

Bildet kan bli forvrengt og få stygge kanter i toppen. Har ikke du opplevd dette? :wow:

Nei, hvordan forvrengt, forklar? Stygge kanter? Tenker du på at lukkeren ikke følger med? En gitt x-sync hastighet på kamera er jo akkurat for å slippe sort kant nede (eller oppe) Hva når man er ute? Er det greit å bruke x-sync da? 1/180 sek. hvor kommer det fra?

Lenke til kommentar

kramer-facepalm.jpg

1/180sek. er maks sync-speed på kameraet til TS.

Hva skjer når du fyrer av blits i et rom med lite lys og har enn lukkertid på 1/180sek.?

Hva skjer når man senker lukkertiden til 1/30sek.?

Hvis 1/180 er x-syncen så kan han jo bruke den?

Hva som skjer når du fyrer av en blits med en gitt lukkertid kommer helt ann på en masse ting, ikke spør så dumt. Senker du shutteren til 1/30 så kan mye skje men også ingenting i forhold til 1/180, dette burde du vite ildhode. Aperture er kanskje noe du ikke bryr deg om eller? Og hva er egentlig lite lys?

Endret av To be honest
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan han det, men hadde du hatt en snev av peiling så hadde du visst hvor og når han ikke bør det.

Hva som skjer når du fyrer av en blits med en gitt lukkertid kommer helt ann på en masse ting, ikke spør så dumt.

:rofl:

Senker du shutteren til 1/30 så kan mye skje men også ingenting i forhold til 1/180, dette burde du vite ildhode. Aperture er kanskje noe du ikke bryr deg om eller? Og hva er egentlig lite lys?

Hvorfor kaller du meg Ildhode? Det er et gammelt nick.

Så ingenting skjer ved å senke shutteren lukketiden fra 1/180s. til 1/30s.

Er du sikker? Har du prøvd?

Aperture? Mener du Aperture Priority? Nice guy, men I kjenner not him ;)

Hva er lite lys? :hmm:

Det er vell det motsatte av 'mye lys' og ca. midt mellom nok lys og mørket.

Lenke til kommentar

Ehm, ikke for å avbryte en fin diskusjon, men det er ikke særlig relevant i forhold til hva jeg skal til med, da blits inne ikke er aktuelt når jeg skal ta bilder på stranda :ermm:

Meeen anyway, Ikenneth; jeg kjenner objektivene mine og vet de optiske kvalitetene. Men jeg spør for å få råd og tips om HVILKE jeg bør ta med da det fins masse folk her inne som sitter på kunnskaper om hvilke som egner seg best til en gitt setting. Ikke sant?

Btw har kroppsbyggeren brunet seg tre ganger på tre dager nå, han er topptrent i forhold til sin egen standard og klar som et egg på at dette blir god trening for meg og god trening for han.

Vi tar det begge sporty :yes:

Silhuettbilder er notert (Mr.Olsen), og jeg håper virkelig på bedre lys enn idag, da det er grått og trist og litt duskregn ute.

Har dessverre ikke reflektor... Isoporplate vil fungere? Trodde ikke den ga så mye refleks fra seg :blush:

Takk for (foreløpige) råd, det skjer i morgen og jeg gru-gleder meg!

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan han det, men hadde du hatt en snev av peiling så hadde du visst hvor og når han ikke bør det.

Hva som skjer når du fyrer av en blits med en gitt lukkertid kommer helt ann på en masse ting, ikke spør så dumt.

:rofl:

Senker du shutteren til 1/30 så kan mye skje men også ingenting i forhold til 1/180, dette burde du vite ildhode. Aperture er kanskje noe du ikke bryr deg om eller? Og hva er egentlig lite lys?

Hvorfor kaller du meg Ildhode? Det er et gammelt nick.

Så ingenting skjer ved å senke shutteren lukketiden fra 1/180s. til 1/30s.

Er du sikker? Har du prøvd?

Aperture? Mener du Aperture Priority? Nice guy, men I kjenner not him ;)

Hva er lite lys? :hmm:

Det er vell det motsatte av 'mye lys' og ca. midt mellom nok lys og mørket.

Skjerp deg Kenneth! Du vet godt hvorfor jeg provoserer deg, TS spør om råd og tips om hvilke objektiver han bør bruke i en gitt setting (ute) og du begynner og babble om synchastighet inne? Du skjønner vel at det er helt urelevant for han men siden du begynner å snakke om noe jeg vet en god del om så kan jeg ikke la være å bry meg for å jekke deg litt ned. Først vil jeg unnskylde for norsken min, jeg jeg har bodd for lenge i USA og klarer ikke alltid å legge om men du vet vel hva som menes med shutter og aperture, gjør du ikke? Hva hvis hensikten er å mørlegge rommet totalt og kun lysette motivet med blitsen, ville du da valgt noe annet enn kameraets x-sync?

Tips til TS: Juster lukkeren for ambient oppunder x-sync, dra ned et eller et og et halvt stopp, velg blender du måtte ønske, legg til blits på manuel og juster denne til du har riktig blanding, enda bedre, kan fyre av blitsen remote så fjern den fra kamera og prøv diverse vinkler mot motivet.

Endret av To be honest
Lenke til kommentar

Ikke bry deg om iKenneth, du legger merke til hvem som er verdt å snakke med, resten overser man bare.

Om det ikke er noe godt lys burde du ta en avgjørelse om du skal gjennomføre shooten. Jobb med å se på bilder før shooten så du er klar for hver mulig situasjon.

Takk ;)

Ja jeg skal se ting an i morgen.. Han er iallefall HELT klar for dette, og er både flink til sitt og meget trivelig kar.

Andrvas; Svarthvitt er noe jeg skal tenke på i redigeringsprosessen. Tar bildene i RAW og skal prøve å utnytte kontrastene :)

To be honest; jeg skjønner godt norsken din, ikke tenk på det :D

Og ikke vits i å diskutere mer om blits-sync inne...

Lenke til kommentar

Tips til TS: Juster lukkeren for ambient oppunder x-sync, dra ned et eller et og et halvt stopp, velg blender du måtte ønske, legg til blits på manuel og juster denne til du har riktig blanding, enda bedre, kan fyre av blitsen remote så fjern den fra kamera og prøv diverse vinkler mot motivet.

Har dessverre ikke mulighet til å fyre av blitsen med remote, men skal prøve litt eksperimentering medblits-lys etter jeg har skutt meg litt varm om det blir i morgen. Om ikke skal jeg dra å trene på location uansett :thumbup:

Lenke til kommentar

Ehm, ikke for å avbryte en fin diskusjon, men det er ikke særlig relevant i forhold til hva jeg skal til med, da blits inne ikke er aktuelt når jeg skal ta bilder på stranda :ermm:

Relevant er det, for du og mange her inne har ikke peiling på hva som gjør hva når man fotograferer med blits. Jeg synes folk som har vært her inne og postet bilder her inne bør ha lært noe på de årene/månedene.

Meeen anyway, Ikenneth; jeg kjenner objektivene mine og vet de optiske kvalitetene. Men jeg spør for å få råd og tips om HVILKE jeg bør ta med da det fins masse folk her inne som sitter på kunnskaper om hvilke som egner seg best til en gitt setting. Ikke sant?

Ta med alle. Du har ikke så mange objektiver.

Pentax 18-55mm, 55-300mm, 50mmf/1.7, 135mm SMC A f/2.8

Har dessverre ikke reflektor... Isoporplate vil fungere? Trodde ikke den ga så mye refleks fra seg :blush:

Hvitmalt sponplate e.l.

Ikke bry deg om iKenneth, du legger merke til hvem som er verdt å snakke med, resten overser man bare.

likewise ;)

Skjerp deg Kenneth! Du vet godt hvorfor jeg provoserer deg...

Okey, skal skjerpe meg. Snart :p

Du provoserer ikke meg, det er ikke jeg som er 'clueless'.

TS spør om råd og tips om hvilke objektiver han bør bruke i en gitt setting (ute) og du begynner og babble om synchastighet inne?

Jeg skrev: Du må lese mer, du børmå forstå det du leser. F.eks. å ikke sette kamera på maks synk-hastigheten når man bruker blits inne.

Jeg hintet tilbake til disse bildene der TS "føkka opp" innebildene med lukkertid på 1/160sek.

Hvis du fyrer av en blits på en gitt hastighet inne i et mørkt rom og senker hastigheten etterpå så kompenserer du med blenderen for å få samme resultat, det var vel ikke vanskelig?

Neida, du har helt rett og alle andre her på forumet vil sikkert si at du har rett. You are the MAN :thumbup:

Hva hvis hensikten er å mørlegge rommet totalt og kun lysette motivet med blitsen, ville du da valgt noe annet enn kameraets x-sync?

Det er da jeg villa ha valgt kameraets x-sync/maks synkhastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...