Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

dusjvegg i glass med LED lys

Anbefalte innlegg

Skal renovere boden og gjøre det om til et ekstra bad, og har tenkt på tanken å installere led lys i dusjveggen av glass, men finner ingenting av tips om hvordan man gjør dette.

Har et klipp som illustrerer det jeg vil gjøre;

Noen som vet om hvordan dette skal gjøres? Vil jo helst finne ut hvordan å gjøre det så minst synlig kablet til dusjveggen osv.

Noen som føler for å komme med tips?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spennende prosjekt.. :)

Om du velger å sette inn lysdioder selv, så kan jeg anbefale deg såkalte "strawhat" dioder, de er svært lyssterke ca 80-100 000 mcd !!! og de har lysspredning på 140 grader.. søk etter strawhat led på ebay :)

Jeg har brukt dem mye.. og de er billige, og kjøper du dem fra hong kong, så er det fraktfritt, momsfritt, og tollfritt :) om du ikke bestiller 1000vis da..

Lenke til kommentar

Spennende prosjekt.. :)

Om du velger å sette inn lysdioder selv, så kan jeg anbefale deg såkalte "strawhat" dioder, de er svært lyssterke ca 80-100 000 mcd !!! og de har lysspredning på 140 grader.. søk etter strawhat led på ebay :)

Jeg har brukt dem mye.. og de er billige, og kjøper du dem fra hong kong, så er det fraktfritt, momsfritt, og tollfritt :) om du ikke bestiller 1000vis da..

Hehe, 1000vis, det hadde gjort seg i en bestilling. Det skal jeg sjekke nærmere inn på. :) Bare av ren nysgjerrighet, hva har du brukt LED lysene til?

Endret av aseco
Lenke til kommentar

Husker ikke helt hvordan ein setter sammen glassbyggerstein. Men LED krever lite strøm dvs at behovet for stort tverrsnitt på kabel synker.

Er det ikke plass til en liten kabel mellom fugene i steinen?

Litt synsing fra min side. Trafo kan gjemmes i boks med hvitt lokk under? EVT i en spotkasse? Berre trekk K-Rør med kabel i ut fra vegg der glassbyggerstein kommer.

Mulig du må lakkere steinen så lys ikke smitter over til neste stein.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt dem til litt forskjellig "prosjekter", bygget dem inn som belysning (sorry ingen bilder).. og i pc`r.. og nå siste som belysning i bilen (dashbord og alt annet som tidligere lyste grønt).. bildet jeg legger ved er et par uker gammelt, og viser ikke det egentlige resultatet.. da det er mer som er byttet ut.. men illustrerer blåfargen :) Diodene jeg har nevnt fåes jo i flere farger,,

post-68150-1283193817,9144_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Husker ikke helt hvordan ein setter sammen glassbyggerstein. Men LED krever lite strøm dvs at behovet for stort tverrsnitt på kabel synker.

Er det ikke plass til en liten kabel mellom fugene i steinen?

Litt synsing fra min side. Trafo kan gjemmes i boks med hvitt lokk under? EVT i en spotkasse? Berre trekk K-Rør med kabel i ut fra vegg der glassbyggerstein kommer.

Mulig du må lakkere steinen så lys ikke smitter over til neste stein.

Har vært innom flisselgere, hvor jeg bor og alle anbefaler meg en elektriker for å gjøre det mest mulig proft. Har lyst å gjøre det alene, men det er jo et kostbart sjansespill. En vegg med glassbyggestein koster fra 3500 og oppover, så har man ekstra utstyr og lysene. Prøver jeg selv kan det bli bra, men uten en veiledning av noe slag risikerer jeg å ødelegge det hele, og budsjettet mitt. :/

Lenke til kommentar

Jeg har brukt dem til litt forskjellig "prosjekter", bygget dem inn som belysning (sorry ingen bilder).. og i pc`r.. og nå siste som belysning i bilen (dashbord og alt annet som tidligere lyste grønt).. bildet jeg legger ved er et par uker gammelt, og viser ikke det egentlige resultatet.. da det er mer som er byttet ut.. men illustrerer blåfargen :) Diodene jeg har nevnt fåes jo i flere farger,,

Nice, og jeg tok en titt innom ebay og så på strawhatene. Vil helst ikke ødelegge prosjektet mitt nevneverdig siden kommer til å bli en storrenovering (sett fra min side). Og det koster mye penger og jeg har liten erfaring med elektriske ting duppetitter. Men har en plan om å ringe rundt elektriker om å gi meg en pris om jeg har alt klart av utstyr :)

Lenke til kommentar

Får ikke sett youtube på jobben men en nevner det er glass byggerstein du skal sette lys på..

gå inn på proffer.no og ta kontakt med de.

Se selger ett ferdig utprøvd system til lys i glassvegger!!

Prat med Bjørn!

Er dette landsdekkende tilbud de har? For da jeg var innom megaflis fikk jeg et hefte av dem om proffer og ringte, men fikk beskjed der at de kun hadde kontor i Fredrikstad. JEg bor i Bergen. Men jeg kan prøve igjen og snakke med denne Bjørn

Lenke til kommentar

Får ikke sett youtube på jobben men en nevner det er glass byggerstein du skal sette lys på..

gå inn på proffer.no og ta kontakt med de.

Se selger ett ferdig utprøvd system til lys i glassvegger!!

Prat med Bjørn!

Er dette landsdekkende tilbud de har? For da jeg var innom megaflis fikk jeg et hefte av dem om proffer og ringte, men fikk beskjed der at de kun hadde kontor i Fredrikstad. JEg bor i Bergen. Men jeg kan prøve igjen og snakke med denne Bjørn

De selger til hele landet tror jeg.

Hvis du ikke finner det send meg en pm så skal du få nr til bjørn.

Prøv å dra innom Flisekompaniet bergen.

De kjenner nok til systemet eller har god kontakt med proffer.

Endret av eimo99
Lenke til kommentar

Den hvite "gummien" er en emalje lakk som blir lagt på får at man ikke skal se lim rester o.l gjenom steinen fra utsiden.

Emaljen ligger bare i sporet der mellomleggs listenenb kommer.

På ramma av steinen er det klart klass og det er der led lyset vil komme ut i steinen.

Man får forøvrig steiner med metallisk emalje i steden

denne får en klarere farge da den gjengir lyset mye bedre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...