Gjest Den tause Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Føler nå at jeg må åpne deler av hva jeg har samlet opp i "søppelkassa". Jeg er medlem i en organisasjon der jeg har taushetsplikt ovenfor medlemmer og ikke-medlemmer om de skulle åpne seg opp med personlige problemer. I et par år har det samlet seg opp et og annet små dill i søppelkassen min som jeg i bunn og grunn ikke har tenkt så mye over. Men en hendelse i dag fikk det til å renne over mentalt. Jeg (18) og en jente (13) små flørter på MSN etter et treff i sommer (vi flørtet etter treffet var over), selv om vi vet vi aldri mer kommer til å møtes pga en enorm distanse mellom oss, men også pga jeg flytter fra den ene landsdelen til den andre om et år. Denne flørtingen har pågått i ca en måned der det kommer opp spørsmål som, "hva ville du ha gjort om jeg var der..", da har hun konstant sagt at hun vil bli gravid med meg om jeg var hos hun eller visa versa. Heldigvis er jeg såpass klar i hodet at jeg var snar med å si nei. Etterhvert sier hun at hun kunne da ha tenkt seg å vente til hun ble 20 og jeg 25, fortsatt sier jeg at jeg tror jeg ikke selv da er klar til å bli far. Etter å ha hørt dette i to uker tenker jeg ikke så mye mer på dette, inntil dagens hendelse. Da har hun vært hos en fyr natta før, trolig eldre pga jeg vet at hun har hat seg med en 23 åring. Hun sa da at hun ikke brukte kondom pga hun ikke ville at fyren skulle bruke det, og her sitter jeg med blandede følelser. Har bønnfalt hun om å skaffe seg angrepille om hun kan, men også gå til foreldrene hennes, noe hun naturligvis ikke vil. Men angrepille skulle hun skaffe på mandag, noe jeg tviler på at hun faktisk vil gjøre. Og her sitter da jeg med to tanker i hodet, skal jeg bryte taushetsplikten jeg besitter med ved å ringe hennes foreldre, eller skal jeg holde prinsippet om taushetsplikt? Dog faller det på det sistnevnte pga jeg er forpliktet til det gjennom kontrakt og muntlig avtale. Og dette er problematikken vi "søppelbokser" sitter med, moralsk knekk med vel viten om at man ikke kan gjøre noe med slike tilfeller.. Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Ring foreldrene, å skyt deg selv i foten. Du er 18 år, hun er 13... !(?) Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Ble litt forvirret av det du skrev. Slik jeg tolket det så FIKK du en melding, om en gutt som er 18 og en jente som er 13? Stemmer det? Vanskelig spm om du burde bryte taushetsplikten eller ei. Har du ikke en "sjef" eller noe slikt du kan snakke med? Lenke til kommentar
Icetears Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Anmeld forholdet. Han er 23 år og hun er 13? Hun er under den seksuelle lavalder, så hendelsen er en straffbar handling ifølge Norges lover. Du har sagt nei til vedkommende, så du har ditt på det rene.. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 (endret) Selv om det er ganske grove paragrafer som er blitt brutt her, så kan du ikke gjøre noe. Man skal ha respekt for taushetsplikter. Det er en sak hvor en mann hadde kommet med trusler mot noen, og psykologen tok det videre, og det ble dom på det. Søk på google fant ikke saken umiddelbart, så da lar jeg det være. Men denne heldige 23-åringen har hatt sex med en jente under 14 år (ekstra alvorlig), og ville ha fått en ubetinga dom på det. Og samtidig fått livet sitt ødelagt, fordi 13-årige jenta hadde sex med han. Denne jenta ble ikke akkurat voldtatt, for å si det sånn. (Edit: Endret fra 25 år til 23 år, jeg leste feil.) Endret 29. august 2010 av MRN Lenke til kommentar
Gjest Den tause Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Jeg og hun småflørter på MSN. Hun vil bli gravid med meg, jeg vil ikke. Hun har hat seg et ligg med en eller annen fyr uten kondom. Hun tenker nå og angrer litt på dette og er litt bekymret om hun er gravid eller ikke. Jeg sitter her med taushetsplikt samt at hun også er medlem i den organisasjonen jeg er med i. = jeg er frustrert over den posisjonen jeg sitter i Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Først og fremst bør du tenke over hvorfor du småflørter med denne jenta på 13. Hva er det som gjør at dere holder på slikt? Men til det mer alvorlige. Her har du info at ei jente på 13 har hatt sex med en eldre person. Du bør først og fremst ta en alvorsprat med henne og så bør dere sammen finne ut hva dere skal gjøre. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med foreldrene hennes og forklare situasjonen. Hun er dessuten mindreårig. Uansett bør dette anmeldes synes jeg. At noen har seg meg 13 år gamle jenter er helt feil. Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Ikke gjør noe ut av det. Dette her er snakk om en jente på 13 år som du sitter og vet at åpenbart ville ligge med fyren frivillig. Den eneste som ikke får problemer om du gjør noe er netopp denne jenta. Som det står litt over her, du kan komme i fare for å ødelegge livet til denne 23-åringen, og samtidig risikere straff selv for brudd på taushetsplikten. Er det virkelig verdt det? Lenke til kommentar
Gjest Den tause Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Er nært et gjennombrudd nå. har klart å overtale henne til å snakke med foreldrene sine. Nå prøver jeg å få henne til å gjøre det her og nå, ikke om et par måneder.. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Ignorer situasjonen. Du sitter på taushetsplikt og hvis du drar saken videre som egentlig er utenfor din kontroll uansett hvor mye du føler med henne, så vil du miste tillitsvervet ditt. Det å få stemplet på seg at man har mistet et verv pga brudd på taushetsplikt selv i en så bissar situasjon er faktisk ikke noe bra med tanke på fremtidige verv. Slik jeg leser deg tar du dette litt tungt pga du vil jentas beste, vel ikke for å være stygg, men iom at hun har lagt såpass opp til dette selv må hun nesten lære på den harde måten. Dvs ved at hun må fortelle det til foreldrene sine selv eller sitte med tankene alene. Det er en tung verden der ute og det er fint lite vi kan kontrollere med den, spesielt i den alderen der. Føler med frustrasjonen din trådstarter. Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Er nært et gjennombrudd nå. har klart å overtale henne til å snakke med foreldrene sine. Nå prøver jeg å få henne til å gjøre det her og nå, ikke om et par måneder.. Kommer hun aldri til å gjøre uansett. Hun er 13 år, og vet at det enkleste for hennes del nå ville være å holde kjeft. 13-åringer er jo ikke idioter. Lenke til kommentar
Gjest Den tause Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Er nært et gjennombrudd nå. har klart å overtale henne til å snakke med foreldrene sine. Nå prøver jeg å få henne til å gjøre det her og nå, ikke om et par måneder.. Kommer hun aldri til å gjøre uansett. Hun er 13 år, og vet at det enkleste for hennes del nå ville være å holde kjeft. 13-åringer er jo ikke idioter. Jeg har forklart henne hva som skjer om hun venter, foreldrene vil merke det uansett. Samt at jeg har forklart flere ganger at de blir mer skuffet hvis hun venter flere måneder. Hun har lovet meg å si det i kveld, men om hun gjennomfører dette kan jeg bare vente og håpe at det vil skje. Om hun ikke gjør det vet hun at det er jeg som blir skuffet, men jeg håper hun er nok glad i meg til å gå til sine foreldre... Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Du har jo heller ingen garanti for at hun faktisk er blitt gravid. Forresten, "håper hun er nok glad i meg til å", jeg klarer bare å lese hele situasjonen som en gedigen såpeopera hvor hovedpersonen skulle ønske han hadde ligget med dama fra jobben i stedet for fyren i kantina. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Ikke ditt problem og hvorfor bryr du deg? La henne få ungen, og så kan du bare kose deg med andre som bruker prevensjonsmidler. Og ikke minst, du er 18 og hun er 13. Seriøst hold deg unna, slette henne fra msn/face og lign. Lenke til kommentar
Gjest Den tause Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Hele min frykt er basert på om hun er gravid eller ikke. Og nei, jeg har ingen begjær å ha henne gravid med meg. Hvis du synes dette er en såpeopera håper jeg du koser deg med popcorn nå og storkoser deg. Hvis du hadde vært i min situasjon hadde du sett anderledes på saken! Lenke til kommentar
Gjest Den tause Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Med mindre hun lyver nå har hun og foreldrene bestemt at hun skal ta en abort. Jeg velger å tro på hennes ord fordi jeg tror hun snakker sant. Jeg kjenner en letteste bre seg nå... Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Nå aner jeg ikke hva du jobber som, men virker som du har en jobb der folk kan prate med deg om mye rart siden du har taushetsplikt? En jobb du passer utrolig dårlig til om du faktisk tror på at på 50 minutter, så har en jente på 13 år gått fra å ikke ville si noenting, til å ha fortalt foreldrene om hele greia, til å ha bestemt seg for abort. Det er jo åpenbart sprøyt, og du ser det ikke? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Sannsynligvis lyver hun for å fremkalle en reaksjon fra deg, men hvis du tror dette er en såpeopera så tar du feil. Det her handler om å være en mann og ikke la deg styre av en dramaqueen som hun frøkenen der, og igjen hvorfor bryr du deg? Det her er en person som bor andre siden av landet, sannsynligvis vil du aldri se henne igjen og fortsatt er du etter henne som en tøffel, nei mann deg opp og hold deg unna slikt tull. Du har ikke godt av å blande deg inn. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 TS hvilken organisasjon? Jeg tror det er noe kult-lignende. Lenke til kommentar
Gjest Den tause Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Nå aner jeg ikke hva du jobber som, men virker som du har en jobb der folk kan prate med deg om mye rart siden du har taushetsplikt? En jobb du passer utrolig dårlig til om du faktisk tror på at på 50 minutter, så har en jente på 13 år gått fra å ikke ville si noenting, til å ha fortalt foreldrene om hele greia, til å ha bestemt seg for abort. Det er jo åpenbart sprøyt, og du ser det ikke? Til opplysning fikk jeg først høre om dette kl 5 i dag. og sia har jeg prøvd å overtalt henne med en treg prosess.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå