Gå til innhold

Fiske dyps 100-300meter, hva trenger jeg?

KeyanZa

Anbefalte innlegg

Hey.

har drevet å fisket litt fra 20-70meter nå fra båt. er ok men vil ha større fisk :)

Holder til i nærheten av Ålesund.

Vil nå begynne å fiske fra 100-ca 300meter.

Hva trenger jeg ?

trenger alle tips til stang,snelle og sen.

Og agn,krok osv?

har en havstang idag og en sen som tåler ca 25kg. fisker som regel med svenskepilt 200g-250g

Det som jeg regel gjør er. slipper den til bunnen. så tar jeg opp ca 2-5 meter så pilker jeg....

tips tips til en uerfaren fisker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei det du trenger av utyr for å kunne fiske på rundt 300 meter er:

En stang i en klasse mellom 20 og 50 lbs. Se om du finner en stang med beltefeste - Kan være greit å ha.

Nå skal ikke jeg gå inn på spesefike modeller og slikt, men Shimano har noe av det beste som er når det kommer til havfiske.

Bare sørg for at snella er av kvalitet, da holder den ja... for alltid. Og at det er plass til masse snøre på den. Ikke heng deg for mye opp i gir og utvekslinger. En utveksling på mellom 3:1 og 5:1 burde fungere helt flott.

700meter med Powerpro 0.32mm

Lodd på mellom 300-500g

Store enkeltkroker. Ikke fisk med mer en 2 stk om gangen.

Bruk makrell eller sild til agn, pynt gjerne med selvlysende pærler, gummi blekkspruter ol. Har selv prøvd en del med slike blinke lys, det virker som det fungerer ganske bra.

Beklager skrivefeil/mangler osv.. har litt dårlig tid. Lurer du på noe mer spesefikt så bare spørr. så skal jeg svare så godt jeg kan når jeg får tid.

Lenke til kommentar

Store enkeltkroker. Ikke fisk med mer en 2 stk om gangen.

Hvordan får du dette til? da jeg prøvde med flere kroker ble de bare fast i sena? vis ikke jeg bruker den dritten du kjøper i butikken da med sanne makker på, men de tåler jo ikke mer en 10kg maks...

tips? lager du dette selv?

Lenke til kommentar

Ta en kikk på post #16 her. Der har jeg skrevet litt mer om hvordan du kan lage et havfiske oppsett.

Når jeg snakker om kroker, har jeg helst brukt store enkeltkroker slik som disse, men sist jeg var på fisketur så hadde jeg mer hell med en stor trippelkrok, slik som de på en vanlig 500g pilk, agnet da selfølgelig.

Utstyret er dyrt, men passer du på det har du det veeeldig lenge, så legg litt penger i utstyr du skal fiske dypt med. Det blir gjerne ikke mer underholdene og sveive inn 300 meter med sene, men det blir mer behagelig, og mindre kluss.

Dette med å ha en fortom er ekstremt viktig, om du har et langt "tackle" eller en dedikert fortom spiller ingen rolle. Men du må for all del holde multisnøret vekke fra steiner og skarpe fisketenner, det tåler ingenting når det får skade. Bruk tykk mono sene les: 1.00-1.20mm dette tåler mye skade og er også såpass stivt at du somregel ikke trenger å bruke en bom for å hindre at slepet floker seg. Selv om du bruker tykk mono sene, dekk gjerne den ytterste delen på slepet med en selvlysende gummislange, jeg opplevde senest for noen uker siden at disse slangene var bitt i filler av ei lange på 8kilo.

pass på knutene du bruker når du knytter med multi snøre, det er utrolig glatt, og det er ikke alle "normale" knuter som fungerer.

her er det en liste med gode knuter, det står på noen av dem om de er egnet for multiflament snøre, men prøv deg frem.

har prøvd å tegne litt i pain, for å forklare hvordan mitt oppsett normalt ser ut, det er veldig enkelt, men fisker vannvittig bra, og henger seg skjeldent opp. Det er ingenting i veien for å feste flere opphengere. Bruk gjerne superlim på knutene.

205e15s.jpg

Ikke bruk for mange svivler med hempe, da disse kan være litt svake. Det finnes diverse andre svivler med andre "hempe" løsninger som er mer solide, om du absolutt ikke vil knytte knuter.

Bare å spørre mer om du lurer, sitter på jobb å kjeder meg;)

Lenke til kommentar

Takk for kjempe bra svar :)

Det jeg lurer litt på er når du senker den tegninga du har laget, hvordan kan man være sikker på at kroken ikke huker seg fast i sena på vei ned?

når du slepper den ut så går jo lodde rett ned og da vil vel kroken gå oppover mot sena så da er der vel en sjanse for at den huker seg rundt sena og blir helt ubruklig?

og hvor får du tak i blinkelys?

Endret av spaceway
Lenke til kommentar

Takk for kjempe bra svar :)

Det jeg lurer litt på er når du senker den tegninga du har laget, hvordan kan man være sikker på at kroken ikke huker seg fast i sena på vei ned?

når du slepper den ut så går jo lodde rett ned og da vil vel kroken gå oppover mot sena så da er der vel en sjanse for at den huker seg rundt sena og blir helt ubruklig?

og hvor får du tak i blinkelys?

Det pleier ikke å være et problem, jeg pleier og bruke ganske korte slep, rundt 40cm, dette i kombinasjon med tykk sen, og evt. gummislanger gjør at det er svært vanskelig og henge seg opp i sena. Men, om du vil være ekstra sikker kan du vel gå til innkjøp av en Havfiskebom, f.eks. en slik: http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=52703

Slike blinkelys har de somregel i de fleste velutstyrte fiskebutikker, koster rundt 35 kroner.

Lenke til kommentar

Ah den fiskebom var akkurat det jeg har tenkt på :) genialt. skal se om jeg rekker innom fiskebutikken torsdag å se om jeg får kjøpt meg litt slikt.

Hva bruker du som agn på krokene?

jeg lurte på å bruke litt sei på den ene og kanskje renske ei reke å putte på den andre. så endten ha en svenskepilk eller lodd i bunn...... kan det funke?

Lenke til kommentar

Om du har makrell, er dette gjerne det beste å bruke, sild funker også bra men sitter ikke noe godt på kroken. Reker og sei funker sikkert, men har ikke erfaring med disse.

Bruk et lodd i bunn, slik at du minsker faren for å sette deg i bunn.

Når du fisker kan du gjerne dunke loddet i bunn gjentatte ganger, for å lokke fisken til deg. Viktig å vite at dette ikke er pilking, fisk aktivt men ikke med voldsomme opp/ned bevegelser.prøv å ha en god kontakt med bunnen, men ikke gi senen slakk, viktigste er å prøve seg frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...