Gå til innhold

iMac - alternativ til spillpc ?


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk :)

Sønnen min på 14 skal kjøpe seg ny pc/mac , og vi er i tvende tvil om en iMac kan dekke behovet hans.. Han liker disse vanlige spillene som de spiller ,vanligvis på pc, og tar ofte med seg en diger stasjonær og skjerm på *lan* :) Vi ser fordeler med at en iMac er *bærbar* på en enklere måte en en stasj løsning, samtidig som han slipper en ekstern større skjerm på en eventuell heftig bærbar. Det er da det andre alternativet.

 

Tror dere at en iMac vil kunne dekke behovet, og vil vi måtte kjøpe en Win-lisens for å kunne kjøre denne virituelt? Eller er tilgangen på spill så bra til Mac at man ikke behøver Win på maskina ?

Flott hvis noen med erfaring kan gi oss rettledning her .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver han med filmredigering, fotoredigering eller annet lignende? Mac har ganske få spill, og jeg kan umulig se for meg noen bruke en iMac på lan. Det finnes "gamer" lap-toper som virker "nesten" like bra som de stasjonære.

Nei han driver lite med slikt, grunnen til at vi tenker iMac er at en slik gamer-laptop koster 10-12 tusen, og da må ha ha en skjerm i tillegg. På iMac så får han begge deler , en *semibærbar*

Bruker du iMac sjøl?

Lenke til kommentar

Ok .. er på jakt etter svar fra folk som har prøvd mac/imac og spill. Vi har en Mbp og en Mb her i huset , og vi redigerer lite film :) , men er i den generasjonen som ikke akkurat har spisskompetanse på onlinespill :)

Sønnen spiller endel på Mbp , men den er noen år gammel så den yter vel ikke like mye som de nye iMac`ene..

Lenke til kommentar

Ytelsen er åpenbart dårligere pr krone til rene spillformål, men det er du jo sikkert klar over. Om spillene sønnen din spiller har Mac-støtte er ikke godt å si; utvalget er bedre på Mac enn for kun kort tid siden, men det er fortsatt bedre på Windows-siden. Slik kommer det nok til å fortsette å være -- om ikke annet fordi spillere stort sett er unge, og de unge tar seg sjelden råd til Apples premium-maskiner.

 

Men hvis du vil slippe å dra på mer enn en iMac og spillene finnes for Mac OS (eller du er villig til å kjøpe en Windows-lisens) ville jeg ikke nølt.

Lenke til kommentar

Steam har akkurat kommet til Mac. Alle Valves spill funker nå, og det kommer snart enn softwareoppdatering som gjør at spill går bedre.

 

Selvfølgelig, ALLE spill går ikke, og Windows er fortsatt en bedre spillplatform, men OS X er på vei etter de også! :)

 

Ellers så har du jo også muligheten til å kjøre Windows og OS X side om side, og bytte mellom de to OSene når du trenger Windows til ett spill.. ;)

Lenke til kommentar

Jeg kan svare på dette.

 

Jeg kjøpte nettopp imac 27" med det nyeste grafikkkortet osv. og har tidligere vært en stor spillentusiast.

 

Hvis han bruker pcen på den måten du beskriver vil ikke en imac kunne gjøre jobben. OSX kan kun kjøre et svært begrenset utvalg av gode toppspill, så du må skaffe en win7 lisens for i det hele tatt å kunne spille de fleste titler (av den typen som vanligvis blir spilt på lan).

 

Det viktigste er rett nok varighet, ettersom løsningen skissert ovenfor vil fungere en stund. På en iMac kan man ikke oppgradere komponentene, noe som vil gjøre den dårlig til å kjøre spill om 1-2 år. På en datamaskin trenger man typisk bare å oppgradere grafikkkortet for å utvide levetiden betraktelig. Dette er hovedgrunnen til at en imac ikke er egnet som spill-pc.

 

Alt dette sier jeg selv om jeg nettopp har kjøpt en imac og spiler spill på den. For min del har det blitt mindre spill med tiden, og mer film/surfing/jobbing som gjør behoved for en kraftig spill-pc mindre. Du kan jo forresten spørre hvilke spill det er han spiller. Hvis han primært spiller spill fra Blizzard (Starcraft, WoW, Diablo osv) funker imac helt flott ;)

 

Jeg sjekket også over Steam, og der var det egentlig bare ett skikkelig toppspill (bortsett fra Valve sine egne spill) som var tilgjengelig for OSX; Civilization 4.

 

Håper det var til noe hjelp.

Endret av unundindur
Lenke til kommentar

Takk for ett gjennomtenkt svar :) Sønnen min spiller bare ett fåtall spill, men desto oftere :/ Grunnen til mitt spørsmål , er at jeg ønsker at han skal ha en så god maskin som mulig etterpå også. Da blir det nødvendigvis noen kompromisser..

 

Akkurat. Med tanke på at han er 14 ville jeg definitivt kjøpt en pc til en mye lavere pris (kanskje 7000 eks skjerm), og heller kjøpt en ny pc/mac om 3-5 år.

 

Det er vanskelig å forutsi framtiden, men kjøper du en kraftig skjerm (dell 27" eller apple 27") og heller en "grei" pc med 4gb ram og et bra grafikkkort (til ca 1500-2000kr) tror jeg du kommer best ut. Da vil pcen kunne oppgraderes, evt byttes ut uten å tape veldig mye, og skjermen vil definitivt kunne brukes på ny. Begge skjermene jeg tenker på ser også fine ut, noe han sikkert setter pris på når har blir 16-18 ;)

 

Med dagens spill vil de aller færreste merke noen forskjell på en bra og en super pc, og på sikt er det mye mer lønnsomt å kjøpe ny/oppgradere enn å flyte på gammel dyr hardware.

 

Jeg henger rundt på tråden så det er bare å fortsette å spørre mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...