Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

efexor vs venlafaxin krka

gerrardo

Anbefalte innlegg

Hei.

Har begynt på venlafin krka depot 75 mg mot angst og tvang. Brukt disse i ca 14 dager.

Det som er problemet er at jeg er så utrolig trøtt og sliten om dagen, sover gjerne hele dagen og er fortsatt sliten.. Har lest at mange mener efexor er en bedre tablett.

Noen med erfaringer som kan hjelpe?

Setter stor pris på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det samme virkestoffet, bare fra en annen fabrikant. Det sitter uavhengige eksperter i Legemiddelverket og vurderer hvilke legemidler som kan gå som "like". Da kreves bl.a. samme virkestoff og samme biotilgjengelighet. Efexor og Venlafaxin krka er vurdert som like. Altså spiller det ingen rolle hvilken du tar, med mindre du skulle være allergisk mot noen av hjelpestoffene (f.eks. laktose). I følge http://felleskatalogen.no/ er det laktose i Effexor, men ikke i Venlafaxin krka, så der går du ihverfall klar.

Lenke til kommentar

Eneste forskjellen er at Efexor er mye dyrere.

Begynte med Efexor, og byttet til Venlafaxin etter to mnd etter opplysning fra apoteket at det er akkuratt det samme, med forskjell av prisen.

Merket ingen forskjell på disse to :)

Jeg har vært gjennom mange forskjellige antidep/angstpiller, og mener selv at Efexor/ven. er klart den beste for meg. Men dette er forskjellig fra person til person.

Tilvenningstiden er tøff, men når du er kommet gjennom den, blir ting bedre :)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

nå tror jeg ikke at orker mer av venlafaxin.

Angsten har meldt seg igjen med denne. I natt klarte jeg nesten ikke å sovne.

Skal be om en time hos legen i morgen, dropper venlafaxin i dag.

Så skal jeg prøve noen dager uten, tror jeg.

Blir isåfall tilbake på cipralex!

Etter min mening er det den beste medisinen. Det er såklart forskjellig fra person til person. Men tror, i mitt eget tilfelle, at effekten av denne kommer så gradvis, at tilslutt så merker du ikke at du bruker denne, så du tror du kan få det ennå bedre med en annen medisin. men nå skjønner jeg at denne har vært til utrolig stor hjelp!

Lenke til kommentar

Du kan ikke drive på å bytte medisiner annenhver dag, spesielt ikke antidepressiva som skal brukes i flere måneder før man kan fastslå effekten av dem. Og i alle fall ikke uten å ha avtalt dette med lege. Hvis legen din synes det er greit at du holder på slik må du finne deg en ny. Det er fort gjort å bytte fastlege via internet. Du trenger oppgi noen grunn til noen. Og sørg for å få henvisning til et distrikspsykiatrisk senter, DPS. Problemene dine kan ikke kureres med bare medisiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...