Fuwex Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Hei. Har i løpet av de siste ukene kjøpt deler og bygd en ny stasjonær PC. Komponentene mine er som følger: Hovedkort: MSI P55M-GD45 CPU: Intel Core i5-750 GPU: MSI Radeon HD 5770 Hawk HDD: Western Digital Caviar Black 640 GB Minne: Crucial BallistiX DDR3-1333 4 GB Kabinett: Ace Ecco 220 Kjører Windows 7, men dette er neppe relevant. Har oppdatert BIOS til nyeste versjon og sørget for at minnet får en spenning på 1.651 V. Problemet er som følger: Stort sett kjører PC-en kjempefint. Av og til når jeg starter den opp derimot, får jeg nesten umiddelbart bluescreen på forskjellige tidspunkter i oppstarten. Som regel av typen MEMORY_MANAGEMENT. Ved omstart fortsetter dette. Kobler jeg derimot fra strømmen på PC-en og starter opp på nytt, fungerer som regel alt helt fint igjen. Jeg kjørte Memtest (memtest.org) over natten på et tidspunkt da maskinen tilsynelatende fungerte OK. Om morgenen hadde den vært gjennom 11 passes uten en eneste error. Senere samme dag kjørte jeg memtest igjen, og før det hadde gått ett minutt, hadde antall feil passert tusen. Grunnen til at jeg har lagt tråden i denne kategorien i stedet for Minne-kategorien, er at jeg ikke er helt overbevist om at minnet er problemet. Mistenker også at det kan være noe med hovedkortet. Synes det er veldig merkelig at problemet bare dukker opp periodevis. Skulle tro at hvis der var feil med minnet, ville det ha gitt feil i memtest til enhver tid - ikke bare i perioder. Er det noen som har vært borti noe lignende, og/eller vet om hvordan jeg kan finne ut hvilken komponent som har skylden? (Så sant dette er et rent hardware-problem?) Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Det behøver ikke være noe fysisk feil på minnebrikkene, de kan godt være inkompatible med hovedkortet ditt. Jeg har tatt noen søk på Crucial's side og har ikke funnet at de brikkene du har valgt er testet kompatible med det hovedkortet du har så det kan være det som er feil. Hvis du ikke har andre brikker du kan teste med som du veit er kompatible så anbefaler jeg deg å spørre Komplett(Hvis det er selger), eller Crucial eller MSI om de kan gå god for brikke/hovedkort kombinasjonen. En siste ting du skal vurdere er at det i all hovedsak er drivere som er skyld i blåskjermer ikke hardware. Lenke til kommentar
Fuwex Skrevet 29. august 2010 Forfatter Del Skrevet 29. august 2010 Det behøver ikke være noe fysisk feil på minnebrikkene, de kan godt være inkompatible med hovedkortet ditt. Jeg har tatt noen søk på Crucial's side og har ikke funnet at de brikkene du har valgt er testet kompatible med det hovedkortet du har så det kan være det som er feil. Hvis du ikke har andre brikker du kan teste med som du veit er kompatible så anbefaler jeg deg å spørre Komplett(Hvis det er selger), eller Crucial eller MSI om de kan gå god for brikke/hovedkort kombinasjonen. En siste ting du skal vurdere er at det i all hovedsak er drivere som er skyld i blåskjermer ikke hardware. Takk for svar! Hmm, jeg trodde ikke komabilitet skulle være et problem når alle specs samsvarer. Det var noe jeg ikke hadde tenkt over. Dette skaper et lite økonomisk problem for meg hvis det viser seg å være grunnen - jeg har vel ikke rett på å bytte på noe slags vis, antar jeg? Drivere og alle software-relaterte grunner kan nok utelukkes, da minneproblemene var svært synlige i memtest (som ble kjørt ved boot). Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 (endret) Kontakt selger å få verifisert at de garanterer minnebrikkene på hovedkortet ditt. Hvis Memtest genererer en eneste feil så er det jo grunn til å bytte dem så det kan du også gjøre. Hvis det er sånn at selger ikke garanterer at brikkene er kompatible så ville jeg nok byttet til et sett som er garantert å funke. Inkompatibelt minne er en av de værste feilkildene å feilsøke på da brikkene jo ikke genererer feil men vil sammen med brikkesettet på hovedkortet lage en masse krøll som resulterer i et ustabilt system. Bytt de defekte brikkene dine og få verifisert kompabiliteten på de brikkene. Hvis de ikke er kompatible så kjøp et nytt kompatibelt sett og selg de gamle hvis selger ikke vil ta de i retur. Endret 29. august 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå