Gå til innhold

Onkyo TX-SR608, anbelfalinger og erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hei

Må ha meg nye høytalere og da tenkte jeg å gå får noe skikkelig og ikke bare noen simple PC høytalere.

Har sett på denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594835, noen som har anbefalinger eller erfaringer med denne?

Hvilke kabler trenger jeg får å koble til PC. Har et Creative lydkort 7.1 med en del innganger.

Noen som kan forklare med hvilke høytalere jeg kan kjøpe, tenker da på dette med ohm.

-Durochris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ohm er motstand og forteller hvor stor motstand som er i høyttaleren, jo høyere ohm, jo kraftigere forsterker må man ha for å få høy lyd, men til gjengjeld kan de da spille "bedre". Jo lavere ohm, jo mindre watt kreves for å drive høyttalerne.

Stativ-/bordhøyttalere:

http://www.surround.no/product/561722/XTZ-93.22-PAR.html (bi-amp mulig)

De passer nok ganske godt til receiveren, og ligger i ca. samme prisklasse. Kan festes på vegg/settes på stativ.

Lenke til kommentar

Takk :D Men hva betyr bi-amp mulig?

EDIT: Også en ting til. På den forsterkeren, kan jeg kople til alle mulige høytalere? Samme hva slags ohm de har?

EDIT2: På en test jeg leste av XTZ93 fikk den ett minus og det var at de høytalerne trengte en kraftig forsterker. Er den Onkyo en kraftig forsterker?

Endret av Durochris
Lenke til kommentar

Bi-amp betyr at du kan bruke 2 utganger fra forsterkeren til hver høyttaler istedenfor 1. Den deler da opp frekvensene til bass/mellomtone og overtoner i de to forskjellige kablene, og du får teoretisk dobbelt så mye kraft / renere lyd.

Du kan koble på det meste av lettdrevne høyttalere ja, i den prisklassen her trenger du ikke bekymre deg mye så lenge du velger noen høyttalere som gir mye bang/buck (pun intended).

Dette er en forholdsvis kraftig forsterker ja, spesielt om den bi-ampes. Du må da stille inn forsterkeren til å gjøre dette via menyene, samt fjerne skinnene som går på tilkoblingskontaktene på hver høyttaler slik at du får fire uavhengige innganger (2 rød, 2 sort) som igjen kobles på hver sin kontakt på receiveren.

Lenke til kommentar

Vær obs på at hvis du bi-amper fronthøyttalere på TX-SR608 så kan du ikke bruke 7.1, bare 5.1. Kanalene som kan brukes til Front Height/Width (på Dolby PL IIz) eller Surround Back (på 6.1/7.1) blir deaktivert hvis du velger bi-amp.

Den har uansett bra med kraft selv uten bi-amping, mine eldre B&W 603-høyttalere gir bass som jeg ikke ante at de hadde... ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...