Rikkely Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Hei. Jeg har "smoket" linjen min i litt over 4 dager nå og jeg vil gjerne ha tilbakemelding om hvordan den oppfører seg iht. tap av pakker mottatt/sendt og forsinkelse. Jeg er ikke dreven på dette i det hele tatt. Alt jeg vet er at jeg disconnecter fra online spill relativt ofte og at det kan være høy forsinkelse til tider. Samt at routeren ikke orker mer av og til (mister nettet, routeren resetter seg etter 4-5 min). Setter pris på om noen kan gi meg en tilbakemelding på om SmokePing avslører noe som kan identifisere eventuelle problemer. Jeg har hatt problemer med dette i over 1.5 år nå, så jeg håper at denne metoden kan være til hjelp, ISPen er hvertfall ikke det. Det er totalt 2 datamaskiner på nettverket, problemet oppstår på begge. ISP: NEAS Møre og Romsdal. Hastighet: 20/10 Cable. (Linjen lever opp til dette, men svært ustabilt til tider) Nettverket er kablet hele veien. Ikke noe router mellom modem og datamaskiner. Modemet er av typen Thomson TWG850-4. Det er innebygd VOIP og Trådløs tilkobling i tillegg til mulighet for kablet nettverk. SmokePing Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 (endret) Foreslår du laster ned Pingplotter og ser hvor du får pakketap. Bruk www.uio.no som ping-test og ikke noe som ligger på andre siden av verden :-) Jeg har ikke routermodem, men rent modem fra NEAS. Opplever derfor aldri noe krasj av modemboksen. Men, NEAS har et ustabilt nett og det er de rimelig klar over. Etter de økte hastighetene sist, så har internett blitt notorisk ustabilt. I perioder av døgnet har jeg pakketap som jeg ser på oppgavelinjen min i Windows. Monitorerer linjen v.hj.a. et program som heter Perfgraph. Bruker det til å pinge www.uio.no konstant hvert sekund. Da får jeg opp røde spikes, hver gang det blir et brudd på over 250ms. At routeren kobler seg ut og tar lang tid å koble seg opp, kan kanskje løses med ny boks, eller bytte til modem (evt modem med iptelefoni). Skal du ha helt stabilt nett, så tror jeg ikke NEAS er de som kan levere det pr dato. Jeg har selv veldig positiv erfaring med stabilitet hos Nextgentel ADSL. Ellers leverer Telenor fiber mange steder. Hvordan NEAS er med stabilitet der de leverer pr fiber vet jeg ikke. Jeg gamer selv med BF-BC2 via kabelnettet og det fungerer stort sett bra. De gangene det er mye lagg, så tar jeg bare en pause. Vil heller ha 20/10Mbit enn en ADSL-linje :-() Endret 29. august 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 29. august 2010 Forfatter Del Skrevet 29. august 2010 (endret) Takk for svar. Jeg har kontaktet NEAS ang. dette flere ganger. De har visst oppgradert linjen sier de. Det vanligste svaret jeg får er at alt fungerer bra hjemme hos dem, så de kan ikke skjønne at jeg har problemer. Modem er byttet 2 ganger. Det første jeg hadde var kun modem, ikke noe annet. De to siste modemene har hatt muligheter for trådløst nett og IP-telefoni. Jeg kan forhøre meg om NEAS leverer bedre kvalitet med fiber. Jeg har lite lyst til å bytte leverandør da jeg får Kabel-tv, telefon, internett og strøm sammen i en pakke. Men om dette vedvarer så kommer ikke det til å spille noen rolle. Litt synd at vi må velge mellom høy hastighet og stabilitet, begge deler skulle da egentlig ikke være noe problem hos en seriøs leverandør? Jeg sender deg en PM med et screenshot av PingPlotter. Jeg håper du kan se på det. Usikker på hva som kan være skadelig for meg ang. å legge ut IP-adresser, derfor PM. EDIT: Funket visst dårlig å sende deg PM. Følgende feil ble funnet Medlemmet la7dfa.com kan ikke bruke meldingssystemet Denne personlige meldingen har ikke blitt sendt Endret 29. august 2010 av Rikkely Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 (endret) Ja, det er kjipt at de ikke kan levere helt stabilt. Har inntrykk at det både er problemer i overgangen NEAS-kunde og NEAS-BaneTele innimellom. Du kan sende mail til meg på [email protected] Regner nok med at de vil få orden på dette etterhvert, men synd at det skal være så ustabilt. Hvis modemet du hadde tidligere hadde trøbbel, så kan det jo være noe utstyr i nærheten av der du bor. Jeg bruker internett både på Nordlandet og Goma, og det skjer ganske ofte at feilene som oppstår er helt lokale. Når det gjelder NEAS og Fiber så får du høre med de, men mistenker det ikke er gratis Endret 29. august 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 29. august 2010 Forfatter Del Skrevet 29. august 2010 Prisene var litt stive ja! Jeg er nesten overbevist om at det må være noe lokalt. Hver time så er packet loss 100%. Det er en tendens der, så det må være mulig å finne feilen. Jeg sendte deg en mail med screenshot, får håpe at du ser noe der. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Ser ut som det tapet oppstår ett hopp unna deg. Du får bare kontakte NEAS og dokumentere dette. Har ikke tilsvarende her, så tipper det er feil i en boks hos NEAS. Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 29. august 2010 Forfatter Del Skrevet 29. august 2010 Ser ut som det tapet oppstår ett hopp unna deg. Du får bare kontakte NEAS og dokumentere dette. Har ikke tilsvarende her, så tipper det er feil i en boks hos NEAS. Fantastisk. Føler en lettelse nå som problemet kanskje er lokalisert. Tusen takk La7dfa! Helt fantastisk, rett og slett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå