Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

tilhengervekt på utleiehengere fra IKEA

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurte rett og slett, av ren nysgjerrighet, på hvor tunge IKEA-tilhengerne er!?

Lånte en sånn her om dagen, og bilen min slet med med denne IKEA-hengeren enn en hestehenger på 650kg jeg kjørte på litt tidligere.

Er det noen som vet hvor tunge, og hvor høy tillatt totalvekt det er på disse? Inne i hengeren henger kun side 1 av vognkortet, altså kun informasjon om eier og reg-nr! IKEA selv kunne ikke svare meg på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanlig at vognkort i leiehengere ligger skjult i en sylinder et sted på hengeren. Du har så vidt jeg vet ikke lov å kjøre rundt med en henger uten tilstrekkelig informasjon.

Tillatt totalvekt tipper jeg til rundt 1000 kg, som er vanlig på sånne "flyttehengere". Disse kan du kun kjøre dersom bilen har høyere egenvekt og det ikke overstiger 3,5t. Her er det nok veldig mange som synder. Ser veldig mye rart kjøre ut fra både Ikea og andre møbel/byggesenter :whistle:

Lenke til kommentar

Dersom du har BE-førerkort kan vel kjøre med tillatt totalvekt på 4250 kg? 3500 på bil pluss 750 på henger?

Med BE kan du kjøre henger over 750 kg. Begrensingen er såvidt jeg vet kun i bilens maks tillatte hengervekt. Du kan ikke overskride 3500kg så lenge du kun har førerkort for personbil, slik jeg har skjønt reglene på Vegvesenet

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Med B kan du kjøre henger inntil 750 kg dersom "vogntogvekten" overstiger 3500 kg, og tilhenger over 750 kg dersom "vogntogvekten" er under 3500 kg.

Eksempel:

Bil 2900 kg + henger 700 kg = OK

Bil 2900 kg + henger 800 kg = NEI

Bil 1600 kg + henger 1500 kg = OK (forutsatt at bilen er godkjent for hengervekt)

Med BE kan du kjøre bil inntil 3500 kg + så stor henger som denne kan trekke:

Eksempel:

Bil 2900 kg + henger 1800 kg = OK (forutsatt at bilen er godkjent for hengervekt)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva reglene for henger og vogntog angår er jeg fullstendig klar over reglementet, noe dere som har svart her kanskje burde gå over en gang eller til, eller to, siden ingen av dere har helt kontroll!

Hensikten med dette emnet var å finne ut egenvekt og tillatt totalvekt på en IKEA henger!

Lenke til kommentar

Hensikten med dette emnet var å finne ut egenvekt og tillatt totalvekt på en IKEA henger!

Og det eneste svaret på dette spørsmålet er å sjekke vognkortet. (Og er ikke side 2 med, så kjører du ikke lovlig, som Blodsbaronen allerede har påpekt) IKEA lager ikke egne tilhengere, og jeg tviler sterkt på at alle utleiehengerene hos alle landets IKEA-avdelinger er av samme merke og modell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...