Gå til innhold

Trenger hjelp med video format


Anbefalte innlegg

hei

 

jeg har ett Sony kamera som jeg kjøpte for ett år siden, og har brukt den

mest til filming av sommerferier og slikt. Men jeg og noen kompiser / fetter har

prøvd å lage en del filmer, men det funker ikke alltid så bra. Handlingen er vi

veldig fornøyd med, men kvaliteten på videoen blir aldri god nok.

 

Noen av de første filmene spilte vi inn med SD (720x576) og når vi har

brent den på DVD og skal se den på TVen, så er oppløsningen så liten

at bilde blir kornete. Jeg brukte Pinnacle Studio 12 Ultimate når vi

redigerte filmen, og vi prøvde den i flere formater (AVI, DivX, MPEG-4, MPEG-2)

men det hjelper ikke så mye, for oppløsningen er så liten. Men mitt kamera

har også HD (1920x1080) men her kommer problemet.

 

Når jeg spiller inn videoene i HD, så blir de laget i .MTS format.

Jeg har en HP Pavilion pc som jeg kjøpte for ett år siden også.

Og den har ikke HD skjerm(1280x800), så når jeg bruker VLCplayer

til å spille av filmen før redigeringen, så hakker bildet i ett sekund,

også fryser bilde, men lyden fortsetter. Så har jeg prøvd en del programmer

for å Converte .MTS til en oppløsning som PCen min kan spille av.

Xilisoft Video Converter. Men de fleste formatene har en oppløsning på max

720x567. Og da er vi tilbake til starten.

 

Når kameraet mitt filmer i SD så er 720x567 den høyste oppløsningen,

men jeg vil ha filmene mine i 1280x800 format, men da må jeg filme i HD,

og da får jeg ikke til å bruke videoklippet skikkelig.

 

Så jeg lurer på hvordan jeg kan få filmet i HD kvalitet, og deretter converte

det til ett format som både har god kvalitet, oppløsning, og som PCen min

kan bruke. :)

 

 

 

[har prøvd After Effects CS4, men det fryser og er veldig ustablit.

Og nå holder jeg på med å teste Sony Vegas Pro 9.0 trail, men det var ikke så veldig

bra synest jeg.]

 

Kamera = SONY HDR-CX105E Digital HD Video Camera Recorder 7.2 V PAL

SD / HD: Yes

Full HD: 1920x1080

Endret av Axxxy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk export innstillingene, det kan høres ut som du exporterer SD-filmene dine i mindre enn 720x576. Sjekk og at du ikke bruker for hard komprimering.

 

Det finnes et hav av formater, men vil tro de fleste programmer har enten støtte direkte for de aller fleste, eller mulighet for å få det gjennom tilleggsmoduler (disse kan muligens være litt vansklig å få tak i for pirater..) Å om programvaren klarer å lese de skal det ikke være problem å få de ut i noe som gir godt resultat.

 

 

Laptop til å redigere HD-film er nok desverre no-go.

Lenke til kommentar

Problemet ligger i codecen, ikke at det er HD-materiale. Jeg har sjekket spesifikasjonene til kameraet ditt. I HD bruker det AVCHD/MPEG-4 (H.264) codec. Denne er tung å redigere og spille av. I SD bruker det MPEG-2 codec. Dette er en gammel codec, men den er veldig lett å redigere og spille av. Hadde du hatt et tapebasert HDV-kamera ville denne brukt MPEG-2 codec og dermed gått helt glatt å redigere på laptopen din. Jeg har selv hatt to HDV-kameraer og to AVCHD-kameraer.

 

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å ta opp i høyeste kvalitet og bitrate, det vil si FH (1920 x 1080i, 16 Mbps). Det tar litt mer plass, men prisene på harddisk faller så fort i dag. Fordelen er at du vil i videoarkivet ditt om 5-10 år ha gode råfiler.

 

Det beste er å skaffe et videoredigeringsprogram som er GPU-akselerert. Det vil si at programmet tar i bruk grafikkortet til å gjøre jobben som CPUen sliter med. I praksis betyr det at redigeringen går mye glattere selv med flere lag med MPEG-4 video oppå hverandre, flere effekter, osv.

 

Så vidt jeg vet har ikke Vegas 9 GPU-støtte. Adobe Premiere CS5 har GPU-støtte. Dette programmet krever 64-bits Windows da.

 

Eventuelt kan du rekode videoene dine før du redigerer dem. Det vil gi et lite kvalitetstap. Men det er til å leve med inntil dagen kommer at ditt favorittredigeringsprogram kommer med GPU-akselerering.

 

Som sagt så er det ikke HD-video som er selve problemet. Det gjør ting litt tyngre selvfølgelig. Men det som virkelig gjør det tungt er codecen. Du kan jo prøve å rekode filene dine til MPEG-2 med 1920x1080 1:1 pixels med ca. 10-20 Mbps bitrate. Eller eventuelt MPEG-2 med 1440x1080 1:1,333 pixels med samme bitrate. Å bruke H.264-codec, MP4 eller VMW vil bli for tungt å redigere.

 

Hvis du først skal oppgradere vil jeg anbefale deg å kjøpe stasjonær PC. Du får mer juice for pengene. Da bør du gå for quad core CPU fra Intel (i5 eller i7 er fint). Dessverre leverer ikke AMD sine CPUer godt nok nå om dagen i forhold til Intel. Å ha et fett grafikkort kan lønne seg 2x. Da går det glatt både til spilling og redigering, hvis du har redigeringsprogram som støtter GPU-akselerering da. Men det kommer nok senere i framtiden.

Lenke til kommentar

Sony Vegas Pro 9 er god med AVCHD. Renderte selv 5 timer video igår. Kan også spille rett av uten noen problemer.

 

1280x800 er ikke HD nei, men en PC med denne oppløsning skal lett klare å spille av HD, bare med black bars oppe og nede.

 

Men, har selv 720x576 kamera, funker fint på hd ready TV. Ser ikke dårlig ut. Du kan ha noe lav bitrate elns.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Takk for svarene. Prøvde å converte noen av .MTS filene jeg hadde filmet

i MPEG-2 1920x1080 & 1440x1080 med 15Mbps, men det funket ikke så bra.

Det så ut som om jeg hadde filmet under vann, alt gikk i bølger :p

 

Men ett spørsmål, er det mulig på noen måte å levere den inn,

og få oppdatert / installert andre codecer i kamera, eller er det beste

å kjøpe nytt. ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...