Gå til innhold

merkelig javascriptrelatert? tegnkodingproblem

Anbefalte innlegg

Jeg legger posten her, fordi jeg tror den er javascriptrelatert.

Jeg bruker følgende klasse til mine AJAX-forespørsler:

/* Simple AJAX Code-Kit (SACK) v1.6.1 */

/* �2005 Gregory Wild-Smith */

/* www.twilightuniverse.com */

Alle mine filer er UTF-8, HTML-header sier UTF-8, hele databasen er i UTF-8. Alt fungerer greit ved vanlig POST/GET.

Men når jeg skal legge ting inn i databasen via ajax-klassen skjer det noe merkelig i IE.

Hvis jeg skriver æøå i inputfeltet blir:

følgende blir sendt til serveren i FF:

submitAjaxComment.php?comment_type=day&comment=%C3%A6%C3%B8%C3%A5&date=20100808

dette resulterer i æøå i databasen.

Følgende blir send til serveren i IE (7 og 8):

submitAjaxComment.php?comment_type=day&comment=æøå&date=20100808

Dette resulterer i ??

Hvis jeg tar URLen som FF sender å limer den inn i IE så blir det rett i databasen.

Hvis jeg i PHP-koden bruker iconv å konverterer fra ISO-8859-1 til UTF-8 blir det rett i databasen fra IE, men feil fra FF (æøå).

Noen gode forslag?

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg kan jo gjøre det... men det er jo ikke noen reell fiks på problemet.

Jeg slengte inn en midlertidig fix som sjekker om nettleseren er IE, også konverterer fra ISO-8559-1 til UTF-8.

Dette er jo også bare midlertidig. Det må jo finnes en forklaring/løsning på hvorfor IE og FF sender 2 forskjellige strenger.

Lenke til kommentar
æøå bør endres til "æ, ø og å" før du skriver dem til databasen...

Hoho, dette var vel en litt drøy påstand. Hvorfor bør det gjøres det? For å utfordre deg litt - tror du dette fikser problemet? Hva om jeg vil skrive andre sære tegn, annet enn æ, ø eller å? Vil disse vises korrekt med en quick-fix slik du foreslår?

Lenke til kommentar

okay, kansje å ta litt i som du sier - men er alikevel en alternativ løsning.

Alle "sære" tegn har en html-koding, så ja - det alle vil da kunne vises korrekt.

Men om det fikser problemet permanet kan jeg ikke uttale meg om, bare at det retter feilen på stedet.

Lenke til kommentar

Som sagt så er jeg ikke interessert i en quickfix, å heller ikke en fiks der jeg må lage egne regler for IE.

Dette skal fungere i alt av nettlesere. Jeg koder heller om hele greia enn å lage hitech unntaksregler.

Kravene mine er at det skal fungere like fra i IE (ikke lavere enn 7) som i andre nettlesere.

Jeg får sett på det på fredagen, men det hadde jo vært bra om noen vet problemet slik at jeg sparer meg for tid :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...