Gå til innhold

Går det ann å se "live" når du skal ta bilder med NIKON D90?

Anbefalte innlegg

Heh. Sorry - jeg har D700, men regnet med at det var samme opplegget (siden det var likt på D300).

Uansett - Live view aktiverer du ved å trykke på (surprise!) Live view-knappen (Lv).

Et vennlig protip: RTFM. Alle svarene du er ute etter finner du der. Hvordan man aktiverer Live view er ikke akkurat rocket science.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heh. Sorry - jeg har D700, men regnet med at det var samme opplegget (siden det var likt på D300).

Uansett - Live view aktiverer du ved å trykke på (surprise!) Live view-knappen (Lv).

Et vennlig protip: RTFM. Alle svarene du er ute etter finner du der. Hvordan man aktiverer Live view er ikke akkurat rocket science.

Er det mulig å gjøre autofokusen og lukkerhastigheten raskere? Jeg må ta bildet så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Dette handler vel til syvende og sist om at LiveView og autofokus i dagens SLR ikke er noe særlig. Teknologien er litt for ny enda kan det virke som.

Så hvis hovedhensikten din er å fotografere fra helikopter via liveview og TV, ja da kan det jo hende at SLR er feil verktøy.

Som i alle andre sammenhenger, kjøp riktig verktøy til riktig jobb.

:whistle:

Lenke til kommentar

Er det mulig å gjøre autofokusen og lukkerhastigheten raskere? Jeg må ta bildet så fort som mulig.

Blend ned, manuellfokuser på hyperfokal avstand, og la det stå til? Tenker det går bra i de fleste tilfeller.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Dette handler vel til syvende og sist om at LiveView og autofokus i dagens SLR ikke er noe særlig. Teknologien er litt for ny enda kan det virke som.

Nye D3100 som lanseres nå er nok et bedre valg, lettere og har kraftig forbedret fokusering under filming.

Men trenger du noe særlig fokusering da? Du skal vel filme på litt avstand, så da er det vel bare å fokusere på uendelig og blende ned en del?

Hvis du ikke skal ta paparazzibilder med stor tele da...

Så det kommer jo mye an på brennvidde du skal bruke, og motivavstand

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

Du kan gjøre autofokus raskere ved å velge "standard" i stedet for "tripod". Da vippes speilet ned for å fokusere, så skjermen blir svart et kort øyeblikk. Men det går raskere enn med kontrastdetekterende som brukes i "tripod"-modus. Det går ikke an å gjøre kontrastdetekterende raskere, men valg av optikk kan ha en viss innflytelse. Mer lyssterk optikk fokuserer generelt sett raskere, både i fase- og kontrastdetekterende modus.

Skal du ha kortere lukkertid (og fremdeles få riktig eksponerte bilder, selvsagt) så må du enten skru opp ISO-verdien eller bruke mer lyssterk optikk stilt inn på større blenderåpning.

Lenke til kommentar

Kommer litt an på objektivet, selvsagt, men et potensielt problem med å bruke manuell fokus er at rystelser kan få fokusringen til å flytte seg. Med autofokus går det i det minste an å gjøre noe med det mens helikopteret er i luften.

Skal du bruke manuell fokus, så vil jeg faktisk anbefale et manuellfokusobjektiv, siden disse gjerne har mer motstand og mer vandring i fokusringen. Mange autofokusobjektiver har rimelig løs fokusring når de står i manuell modus. Men det finnes noen unntak, f.eks. Sigmas 30 f/1,4 har rimelig fast fokusring (vel, mitt eksemplar har det i hvert fall).

Lenke til kommentar

Kommer litt an på objektivet, selvsagt, men et potensielt problem med å bruke manuell fokus er at rystelser kan få fokusringen til å flytte seg. Med autofokus går det i det minste an å gjøre noe med det mens helikopteret er i luften.

Skal du bruke manuell fokus, så vil jeg faktisk anbefale et manuellfokusobjektiv, siden disse gjerne har mer motstand og mer vandring i fokusringen. Mange autofokusobjektiver har rimelig løs fokusring når de står i manuell modus. Men det finnes noen unntak, f.eks. Sigmas 30 f/1,4 har rimelig fast fokusring (vel, mitt eksemplar har det i hvert fall).

Takk for svar. Jeg vet jo ikke resultatene helt enda, siden jeg ikke har fått kamera stativet. Det får jeg i løpet av uken tror jeg. Jeg skal teste, og se om det vil funke. Kanskje jeg laster opp et par eksempler også . :)

Lenke til kommentar

eller bruke gaffateip. mye billigere enn et nytt objektiv ;)

Lenke til kommentar

Sett funksjonshjulet på "A" (Aperture, eller blenderprioritet) og velg ønsket blender med hjulet.

Blenderen stilles normalt med fronthjulet i A modus, i S modus stilles lukker med bakhjulet, i M(anuell) modus stilles blender og lukker med begge på samme måte, i P-modus brukes bakhjulet for programshift, dvs endre lukker/blender kombinasjon uten å endre eksponeringen.

På min D300s kan du bruke sekundærhjulet i P, A og S modus til hurtigjustering av ekspoenringen, som er ekstremt nyttig. Må slås på som en tilpasing, vet ikke om D90 har mulighet for dette. En av de funksjonene jeg setter mest pris på, genialt!

Edit: en annen tilpasning lar deg bytte om funksjonen til for og bakhjul hvis du foretrekker det.

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...