Gå til innhold

Går det ann å se "live" når du skal ta bilder med NIKON D90?

Anbefalte innlegg

Jeg skulle veldig gjerne ha kunne sett bildet på LCD skjermen før jeg tok bildet på mitt NIKON D90 kamera. Akuratt som når du skal filme med det, da kommer bildet live på skjermen. Grunnen til at jeg trenger dette, er at jeg skal få live video out av kameraet så jeg kan se det kamera ser gjennom en TV. Jeg har fått til å få bildet når jeg skal se gjennom bildene og når jeg skal filme, men som sagt så er det bildefronten jeg trenger dette mest til, siden jeg skal også kunne ta bilder samtidig som jeg ser gjennom kameraet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mulig å gjøre så bildene og fokusering går MYE fortere? Kameraet skal brukes i et helikopter med gyrostabilsatorer, men det kommer alikavel å bli for mye vibrasjon. Jeg kjenner jeg blir litt skuffet hvis det ikke funker, siden mitt gamle Canon 8 MPX klarer det jeg prøver på nå. Og når da et 8000 kr kamera ikke klarer det samme, blir jeg litt skuffet.

Vet ikke helt om jeg forklarte godt nok, men jeg skal putte i en sånn TV kabel, som går inn i AV Out på D90 og så må jeg kunne se "gjennom" linsa mens jeg kan ta bilder, hvis dere skjønner.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg forklarte godt nok, men jeg skal putte i en sånn TV kabel, som går inn i AV Out på D90 og så må jeg kunne se "gjennom" linsa mens jeg kan ta bilder, hvis dere skjønner.

Det går rett og slett ikke an. Det er fysisk umulig på vanlige speilreflekser med optisk søker.

Lenke til kommentar

Du kan ikke se gjennom søkeren (hullet på toppen) med liveview aktivert, men du kan sette den i liveview-modus og se bakpå skjermen og streame det ut gjennom HDMI samtidig. ..Og da er autofokus dynge. Du kan ikke bruke autofokus mens du tar opp video i kameraet.

Vibrasjoner kommer sannsynligvis til å se forferdelige ut filmet gjennom D90, som har "rolling shutter"-problematikk.

Det er et speilreflekskamera - ikke først og fremst beregnet til video. Det er første generasjon. Det er kronglete, og du får ikke like bra video som et dedikert videokamera.

Men - utvalg med optikk og like tynn dybdeskarphet kan du bare drømme om med et videokamera.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke se gjennom hullet på toppen med liveview, hvis liveview er filmgreiene. Jeg skal prøve å forklare det igjen, men det er ikke så lett hvis dere ikke vet nøyaktig hva jeg spørr etter.

Jeg flyr et T-rex 600 Helikopter med et solid kamera feste. Jeg skal feste Nikon D90 på det, og ta luftfotobilder.

Jeg regner med noen av dere har hørt om FPV, og det er innenfor denne katerogien spørsmålet mitt kommer.

Jeg skal få live video out( Ikke filme, men ta bilder), akuratt som om når du står på bakken og tar et bilde, så kan du se hva du tar bildet av i det lille hullet på toppen av kameraet. Så det jeg skal, er at jeg skal bruke FPV utstyret mitt til å kunne se hva jeg tar bildet av fra bakken når jeg flyr. Da får jeg bedre oversikt over hva jeg tar bilder av, og det er lettere for meg å holde helikopteret stille i luften. Jeg har gjort dette med alle kamerane vi har, blant annet Gopro HD, Canon Isus (Et eller annet) 8MPX og en rekke andre kamereaer. Med de andre kameraene har jeg bare trengt å putte inn den AV out kabelen som gjør så du kan se på tv, osv, så har bildet kommet uten noe om og men på de andre kamereaene. Men når jeg skal gjøre dette på Nikon D90, så kommer det ikke noe bildet opp når jeg putter inn denne AV kabelen når jeg skal ta bilde. Men det kommer bildet hvis jeg skal se gjennom bildene jeg har sett, og når jeg tar på videomodus. Men det er ikke videomodus jeg skal ha, men jeg skal ta bilder. Håper dere skjønner litt bedre nå.

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar

Testa på mitt D90. Det fungerer det. Du må ha kameraet i Live View.

Live View er til både foto OG til video. Grunnet måten de fleste tradisjonelle speilreflekskameraer er bygd opp på så vil du få ganske træg autofokus.

Går ut i fra du har en servo e.l. til utløserknappen?

Lenke til kommentar

Du mener at du skal sende bildet via radiosignal ned til deg, er det derfor du vil bruke liveview når du flyr?

Hvis ikke går det jo mye raskere å fokusere uten liveview, men da vil du jo ikke se hva du tar bildet av.

Jeg tipper det fort kan bli umulig å få fokus med liveview fra et helikopter med speilrefleks :(

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Joda Trondster. :) Løsningen er nok rimelig oppe i dagen her - Live View og ferdig med det. I Shooting menu -> Live View -> Live view mode, kan man velge mellom "Tripod" med treeeg kontrastdeteksjon eller "Standard" hvor speilet vippes opp for fasedeteksjon.

Lenke til kommentar

Testa på mitt D90. Det fungerer det. Du må ha kameraet i Live View.

Live View er til både foto OG til video. Grunnet måten de fleste tradisjonelle speilreflekskameraer er bygd opp på så vil du få ganske træg autofokus.

Går ut i fra du har en servo e.l. til utløserknappen?

Det var gode nyheter!! Kan du forklare meg hvordan jeg får den i liveview?

Lenke til kommentar

Joda Trondster. :) Løsningen er nok rimelig oppe i dagen her - Live View og ferdig med det. I Shooting menu -> Live View -> Live view mode, kan man velge mellom "Tripod" med treeeg kontrastdeteksjon eller "Standard" hvor speilet vippes opp for fasedeteksjon.

Hmm Jeg har ikke noe "Live View" valg i min Shooting menu på min D90...

Har et valg under Custom settings menu, som heter (a7) Live View Autofocus, men der kan jeg kun velge Normal area, Wide area eller Face detection.

Noen som finnner Live View mode på D90?

Knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...