Gå til innhold

- Ipad vil lede frem til 2013

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM

Det kan man jo si, men Camera Kit fungerer for de aller fleste, men de som sverger til RAW kan muligens heller ta med seg flere og større kort da det tross alt finnes et utall forskjellige RAW-formater. De er ikke så dyre lengre.

iPad støtter f.eks ikke RAW-formatet til Sigma, og kommer sikkert ikke til å gjøre det noen gang, så for min del er det flere kort som gjelder uansett.

Selvsagt kan man ta med seg flere og større kort, men da kan jeg heller bare ta med meg min macbook pro og overføre bildene på vanlig måte. Problemet for min del blir rett og slett at manglende støtte for usb enheter er et så stort minus at ipad foreløpig blir uaktuell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fantastisk design

Tuller du? Den latterlige bezelen rundt skjermen får den til å se ut som en levning fra tidlig 90-tall, og ødelegger helt designet (som rett nok ellers hadde vært pent).

--Har du prøvd en slik surfefjøl noen gang? Det er tvingende nødvendig for å kunne holde i enheten under bruk.

*Støtte og avtaler med store mediehus som lager innhold og applikasjoner

Mange har allerede applikasjoner med Android. Ved å benytte denne plattformen slipper man å bekymre seg for separate avtaler med innholdsleverandører, akkurat om disse slipper enkeltavtaler med produsenter. Mange er der allerede, og stadig flere kommer.

Android Market vokser forøvrig raskere enn AppStore, så det r ikke mangel på dedikerte utviklre. I tillegg har du GameLoft f.eks., som vil selge spillene sine selv (kapre mer av fortjenesten?), og som lager GODE spill.

--Apple har samarbeid med mange som lager dedikert programvare til alt fra sykehus til crm løsninger. Dette er applikasjoner som ikke havner i appstore men rett i bedriftens utrullingsystem. De har allerede avtaler på plass med mange av de største innholdsleverandørene i verden. På tv serier, film og musikk.

*Appstore med MANGE dedikerte utviklere

-- siden denne har en skjermoppløsning som ikke ligner på andre android produkter hvor mange dedikerte utviklere tror du det finnes? Tipper man ender opp med strekte apper, eller sorte kanter...

Se over

*0 lag, eller frysing, rask opplevelse

Det har jo til og med Huawei klart med sin S7. Jeg skal love deg at Notion Ink Adam med Nvidia Tegra 2 "flyr" sammenliknet med alt, inkludert iPad.

*Ikke varm

Er da virkelg ikke noe problem

*ingen vifte

Se over

*200 000 applikasjoner (som mamman din klarer å installere)

Jeg tror 95000 klarer seg lenge, med mindre man trenger de ekstra 100.000 fart-apps. ;) I tillegg finnes det flere programmer andre steder, men de kan altså mammaen min få problemer med å nstallere. (Skjønt, på Android-plattformen kan man surfe til en .apk-fil, laste den ned, og installere den, uten å måtte jailbreake o.l. Litt enklere enn på iOS, om man ikke vil bli diktert hva man skal bruke en enhet man selv eier til.

*Min spådom er at det kommer til å ta 5 år. 

Huawei S7 oppfyller alle kravene dine bortsett fra batterilevetid og Instant On (litt uikker på sistnevnte). Jeg tror ikke du vet hva du snakker om. :)

-- greit at du tror det. Men når en device som dette har 3,5 t batteritid, så sier det seg selv at den er uselgelig. Hjelper ikke med resten av spec. Hvis det ikke er strøm på enheten.

Det bekrefter du forøvrig selv med din uttalelse "og man må ha volum raskt når man begynner å selge, hvis ikke så dør det bare ut, så må de slå Apple på alle punkter som er viktige." Med de millionene av Android-nheter som finnes allerede, ER det allerede stort volum for plattformen. Dermed trenger ikke EN ENKELT Android-tablet å ha noe spesielt stort volum i det hele tatt.

--Tror du misforstår litt. Det hjelper ikke med volum på android plattformen. Du må ha volum på denne spesifikke devicen. Hvis ikke så blir den aldri oppdatert til android 3.0 når det kommer, og det er det hver maskinvare leverandør som må gjøre. Hvis de ikke har solgt nok av den så kommer det aldri upgrade. Og du sitter igjen med en 1 år gammel device som er dead in the water.

"Men hvem vet, kanskje det tar 3-4 sånn som det har tatt med Androidtelefoner å ta igjen iphone-"

Men nå er Android allerede på samme nivå som iOS. Så hva skal de tre-fire årene brukes på da? Knuse iOS enda mer på funksjoner?

Personlig synes jeg iOS er alt for enkelt til å brukes på noe som skal erstatte laptopen i sofakroken. Da forventer jeg å både kunne bruke nettbanken og se flash, i noen år til, før HTML5 blir et alternativ. I tilleg til andre laptop-ting som iPaden ikke tilbyr.

-- da kan du jo bare kjøpe deg en tablet pc og innstallere linux på den hvis det er det du er ute etter.

Android er i mine øyne også for enkelt på slike enheter. Det blir rett og slett mer et leketøy enn et verktøy.

Så personlig håper jeg MeeGo slår an på tablet-fronten, men DA får man plutselig de utfordringene både bzzlink og denne idoten av en konsulent fortsatt tror eksisterer for Androidplattformen, med volum og tjenestetilbydere.

--Android på mobiltelefon gir meg samme opplevelse som linux laptopen min gir meg. Alt er åpent og fint, men for å få det til å fungere som man vil ender man opp med å bruke mer tid på å tweake, enn faktisk å jobbe

Lenke til kommentar

Android har svært gode muligheter for å skalere apps (all grafikk i apps kan enkelt tilpasses dette). Dessuten kommer det nok såpass mange Android tablets totalt at det vil være god butikk å sørge for at store skjermer fungerer optimalt.

Det hjelper absolutt med volum på Android-plattformen, det er der tiltrekningskraften ligger for utviklere. Ingen Ola Nordmann bryr seg om tableten hans kjører 2.2 eller 3.0 eller 4, så lenge den gjør det han vil en skal gjøre.

At sykehus o.l. kan få kjøre systemene sine på iPad er nok heller ikke noe veldig stort argument for Ola Nordmann. Klart det trekker opp salgstallene totalt, men mtp kostnader, tror jeg ikke det kommer til å bli vanlig at alle på sykehusene flyr rundt med en slik. Om et sykehus som kun har Androidtelefoner ber om et program fra sin leverandør, har du plutselig apps til Android og. For alt jeg vet finnes flere allerede.

Jeg har aldri opplevd å måtte knote masse med min Desire. Faktisk begynt jeg ikke med det før den siste oppdateringen kom, fordi det ble på det tidspunktet ikke var mulig å roote (les: jailbrake) den etter oppdateringen. Og ettersom jeg er n person som liker å fikle med ting, ville jeg ha muligheten. Teknologi-uinteresserte kompiser storkoser seg med den, og spør meg hovedsaklig om spilltips hvis de lurer på noe i det hele tatt. :p

Og nei, jeg vil ikke måtte mekke min egen tablet-pc, men jeg vil ha større muligheter enn det iPad gir meg. Kanskje også mer enn Android gir meg. Men jeg vil ha noe som fungerer ut av boksen også. Forhåpentligvis kommer Android-enhetene med SD-kort og USB-porter også med fungerende programvare for disse ut av boksen også, og om disse er gode, kan det være interessant.

red: Det var sikkert noe jeg ikke svarte på nå, men om du fikser quotingen din, blir det kanskje mulig å se flere kommentarer uten å finlese. ;)

Endret av NgZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel huawei s7 er jo ute. Det koster på ingen måte halvparten, men det har halvparten av kvaliteten da.

De som lurer på bruksområdene, trenger bare å leve med en slik device i 3 dager. Veldig mange er overbevist etter bare 1 time.

Fakta er at veldig mange pc brukere ikke ønsker å forholde seg til en filutforsker. iPad er den perfekte pc for mora di, søstra di, faren din, bestemora di, bestefaren din, endel av onklene dine, og alle tantene. Hvis du tar med de ikke datakyndige familiemedlemmene mine og alle andre sine i forum her, og legger det sammen på en kalkulator, så vil du oppdage at det er vanlige pc'er som er et nisjeprodukt.

Jeg sier ikke at ipad er perfekt enda, men den kommer til å bli det. Og jeg tror at apple sin strategi om å gjøre teknologi tilgjengeli til de som ikke har interesse av å sette seg inn i teknologi. Er noe som alle produsenter kommer til å følge etter på.

Salgstallene sier jo sitt. Dersom nettbrett tas med i pc salget, så er Apple nå verdens 3største produsent.

Hjemme så tar ipaden over for ca 70% av det jeg bruker laptopen til.

Hva slags interface man har har jo i utgangspunktet lite med om det er en tablet eller ikke? Det er ikke akkurat som man må ha en filutforsker på en liten bærbar eller en mobil heller?

Ellers er jeg nok enig i at det fort blir 2011 før man få noen skikkelige gode konkurrenteer. Jeg mener forøvrig også at dette er et nisjeprodukt, men heldigvis for meg, en nisje jeg er interessert i :)

AtW

Lenke til kommentar

Ang linken din: det er flott at det finnes ekstrautstyr, men jeg ser på det som en svakhet med produktet at man skal være nødt til å gå til anskaffelse av ekstrautstyr for å koble seg til med noe så simpelt som usb.

Jeg har en iPad selv, bruker cam conn kitet til å overføre bilder, fungerer fint for min del. En kan jo håpe på at støtten for eksterne enheter blir bedre når IOS 4 kommer også. Ang ulempen med at en må ha ekstrautstyr for å overføre bilder så er jeg enig i det, det er fint plass til en USB port og SD kort leser på selve enheten, men det plager meg ikke veldig mye..

Ser ut som Galaxy Tab også trenger ekstrautstyr for å gi USB tilkobling:

http://www.engadget.com/2010/08/30/samsung-galaxy-tab-accessories-may-include-bluetooth-stylus-and/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Ang linken din: det er flott at det finnes ekstrautstyr, men jeg ser på det som en svakhet med produktet at man skal være nødt til å gå til anskaffelse av ekstrautstyr for å koble seg til med noe så simpelt som usb.

Jeg har en iPad selv, bruker cam conn kitet til å overføre bilder, fungerer fint for min del. En kan jo håpe på at støtten for eksterne enheter blir bedre når IOS 4 kommer også. Ang ulempen med at en må ha ekstrautstyr for å overføre bilder så er jeg enig i det, det er fint plass til en USB port og SD kort leser på selve enheten, men det plager meg ikke veldig mye..

Ser ut som Galaxy Tab også trenger ekstrautstyr for å gi USB tilkobling:

http://www.engadget.com/2010/08/30/samsung-galaxy-tab-accessories-may-include-bluetooth-stylus-and/

Registrerte det, det risikerer å bli en såpass stor ulempe at også galaxy tab er uaktuell for meg, til gjengjeld er det litt avhengig av støtten. Hvis galaxy tab støtter alt av usb enheter så kan jeg akseptere det.

Lenke til kommentar

Jeg klarer fortsatt ikke se for meg at disse pad'ene blir noe annet enn et nisjemarked, og Apple var jo først med et gjennomført produkt. Hvilke praktiske oppgaver har disse som de er bedre på enn mobiltelefon og/eller laptop? Eneste jeg kan se for meg i farten er å lese e-bøker, men også det må vel kunne kalles en nisje?

Mobilitet. De kan gjøre alt en laptopp kan uten å være like klumpete og tunge. Har aldri hatt en laptopp siden jeg synes de er for upraktiske å slepe på, men har lenge ønsket meg en tablet som jeg kan bruke når jeg forlater den stasjonære på kontoret/hjemmet. Aller helst skulle jeg hatt en med et dualboot android/Win7 system. Android for multimedia og win7 for arbeid.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...