Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Farlig å holde pusten i aktivitet?

Gjest Eksos

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en 17 år gammel gutt som går på videregående skole. Er en forholdsvis aktiv gutt, så sykler til og fra skolen hver eneste dag. Problemet er bare at det finnes flust av bilveier like ved der jeg blir nødt til å sykle, og det er ofte rush i den tiden jeg skal til skolen om morgenen. Jeg ønsker så lite eksos som mulig inn i lungene, så holder ofte pusten i opptil 3-4 minutter for å unngå dette. Dette gjør jeg samtidig som jeg sykler. Hva er verst? Lite oksygenopptak mens jeg er i aktivitet eller skitten luft?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg er en 17 år gammel gutt som går på videregående skole. Er en forholdsvis aktiv gutt, så sykler til og fra skolen hver eneste dag. Problemet er bare at det finnes flust av bilveier like ved der jeg blir nødt til å sykle, og det er ofte rush i den tiden jeg skal til skolen om morgenen. Jeg ønsker så lite eksos som mulig inn i lungene, så holder ofte pusten i opptil 3-4 minutter for å unngå dette. Dette gjør jeg samtidig som jeg sykler. Hva er verst? Lite oksygenopptak mens jeg er i aktivitet eller skitten luft?

Takk.

I verste fall kan du risikere å besvime, noe som ikke akkurat er så smart mens du sykkler i nærheten av traffikert vei, kan for ende opp under en bil og dau for å si det sånn.

Om du er bekymret for det du puster inn sørger du for å ha på deg munnbind

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Ja, det er ekstremt farlig. Derfor fridykkere dør som fluer!

Bah!

Er langt mindre fridykkere som dør enn du tror, helt avhengig av miljøet og opplæring. Man skal aldri dykke alene.

Fridykker selv så om du skal komme med et slik utsagn kan det være lurt å backe det opp med litt statistikk.

Her er statistikken : http://divewise.org/dan-stats.html

Langt ifra et stort tall, men det viser uansett at folk dør, følger man regelene dog så er man langt mindre risikoutsatt.

Lenke til kommentar

Fortsett å sykle!

VELDIG bra aktivitetsform, og du er jo eksponert for eksos i mye mindre tid en om du hadde GÅTT... :new_woot:

Tror bestemt at sykling (selv i eksos) er betraktelig bedre enn IKKE sykling.

Det finnes også tøffe munnbind med ilagt kullfilter om du trenger det.

Sånt brukte jeg da jeg kjørte mc. :blush:

Lenke til kommentar

Nei det er nok ikke farlig, da du nok ikke klarer holde pusten så lenge at du besvimer. Det vil etterhvert bygge seg opp så mye CO2 at du ret og slett "må" puste. Det som dog kan være farlig - og som fridykkere gjør - er at for å "lure" kroppen til å tro at man ikke er så oksygenavhengig, hyperventilerer man. Dette fører til at CO2 blir luftet ut. Iom. at kroppen sier ifra om at man må puste på bakgrunn av høyt CO2-nivå, og ikke hvor mye oksygen som er i blodet. Det som er skummelt med hyperventilering er at man lufter ut CO2, og at man da kan holde pusten lenger før kroppen "sier ifra" om at du må puste. Lufter du ut nok CO2 vil det ta lang tid før du merker at du trenger puste (høyt CO2 nivå i blodet = igangsetting av pusterefleksen), og innen den tid kan oksygennivået i blodet ditt blitt så lavt at du besvimer av den grunn. Savvy?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...