Gå til innhold

Bygge ROV


Anbefalte innlegg

Artig lesing, bare kjør på... Er selv ROV pilot/teknikker. Er dog vandt til litt større dimensjoner.. Ala 4-14 tonn =)

 

Hold det simpelt og tenk lett, lettere, lettest hele veien... Alt du legger på bare stiller større krav til framdrift og så har du det gående med større spenning, trafor osv.

 

Men hvorfor bare 10 m? Hvorfor ikke 40-50 m. Da blir det jo straks mer intressangt, er dog litt mer krav til styrke.. For å gjøre det litt lettere for deg selv og for å ikke finne hele prosjektet "flooded" i første jomfrutur anbefaler jeg deg å fylle elektronikkboksen med olje(matolje går fint) og sett kortet litt midt i boksen og lag et overtrykk på ca 20 psi. Du vil da også kunne se om det lekker ut.. Lekker det ut, lekker det inn. Husk vann er tyngre enn olje så vannet vil alltid legge seg på bunn.

 

ps: Vannsensor er utrolig enkelt, to kobberbiter tett sammen og når vannet kortslutter de så har du en vanndeteksjon! ;)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold det simpelt og tenk lett, lettere, lettest hele veien... Alt du legger på bare stiller større krav til framdrift og så har du det gående med større spenning, trafor osv.

 

ps: Vannsensor er utrolig enkelt, to kobberbiter tett sammen og når vannet kortslutter de så har du en vanndeteksjon! ;)

Hvorfor tenke så lett? det skal jo ikke akkurat flyte så veldig godt. Da ender man jo bare opp med å måtte legge på mer vekt for å få nøytral oppdrift. Og massetregheten motorene må overkomme er jo helt neglisjerbar i forrhold til vannmotstanden, så det er vel heller størrelse og "drag" man burde tenke på? Det er greit nokk å ha en "grei" oppdrift for å ha noen lodd å droppe så ROVen kommer seg opp hvis noe går galt, men det skal jo mye til for å få for mye vekt i forrhold til volumet på elektronikkboksen, ol. så da er det jo greit å heller legge litt vekt i god strømforsyning, ol. og billigere deler også heller redusere litt på loddene.

 

Og "kortsluttning" mellom to kobberbiter pga vann er vel litt å ta i. Vannet leder jo mindre desto reinere og mindre salt det er (og helt rent vann er faktisk en veldig god isolator). så det blir vel mer riktig å si at man måler resistansendringen mellom platene.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

kult å få masse feedback :D

 

driver å tenker en god del på dette for tiden, vurderer tanken å la mest mulig kun ligge i hjernen slik at jeg kan bruke det som batchelor oppgaven min til neste skoleår.

tenker på å lage en proof of concept sak som er et modell luftskip, men for tiden så tar studiene opp latterlig mye tid og til neste år har jeg 1/3 av studietiden min til å jobbe med oppgaven liksom.

 

men skal forsøke å la det hende litt her :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når det gjelder løsningen på strømm og overføring av singaler så hadde en gruppe som hadde ROV som hovedprosjekt som jeg gikk i klassen med en ganske genial løsning. De brukte slik nettverk som går over strømmnettet i et hus ala. HomePlug/Powerline også er det bare å koble til et standard nettverkskamera og en microcontroller (f.eks en Arduino Ethernet Shield) med nettverksinterface. Dette nettverket har jo plenty med hastighet med 200 Mbps også har det vel en rekkevidde på 300 meter (kansje det kan bli redusert noe under vann pga kapasitansen til vannet. Også får du nettverket på samme kabel som strømmen og du trenger ikke å bruke plass på store batterier til ROVen (kunn en strømmforskyning for å gjøre om fra 230V AC til f.eks 12-24VDC avhengig av motorer som brukes).

 

Der var nok jeg involvert ;) Som sagt homeplug og en vanlig skjøteledning (for utendørsbruk) til signal- og strømoverføring, forsterket med stålwire stripset fast i ledningen som "nødløsning" som ROVen kan trekkes opp etter om den dør, IP-kamera til bildeoverføring, styrekonsoll skrevet i Labview og tre stk AVR-kontrollere inne i ROVen som tok seg av styring, kommunikasjon og datainnsamling. Designet for å gå ned til 100m.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når jeg tenker på den kabelen som skal tåle så harde belastninger, vil ikke noe type k-rør eller langsgående stålwire være noe? Hageslange kan også sikkert brukes.

 

Edit: Ser jo at ventle var lenge før meg.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

@Flesvik: Ville aldri ha kjørt 220 volt i et slikt prosjekt. Da blir de bedre å bare bruke et par cat 5e kabler for signal og strøm. Håper du enda har tenkt å gjenomføre prosjektet. Gjerne lag en Worklogg da dette er noe man virkelig kan lære noe utav.

Lenke til kommentar

@Flesvik: Ville aldri ha kjørt 220 volt i et slikt prosjekt. Da blir de bedre å bare bruke et par cat 5e kabler for signal og strøm. Håper du enda har tenkt å gjenomføre prosjektet. Gjerne lag en Worklogg da dette er noe man virkelig kan lære noe utav.

 

1) 230V er prøvd og funnet i orden (se innlegg to hakk lenger opp)

2) hvor mange Cat5-kabler trenger du for å få nok strøm til å drive motorene? (hint: hvorfor kjører kraftlinjene på flere titalls eller hundretalls kilovolt i stedet for å bare kjøre 230V hele veien fra kraftstasjonene?)

Lenke til kommentar

1) 230V er prøvd og funnet i orden (se innlegg to hakk lenger opp)

2) hvor mange Cat5-kabler trenger du for å få nok strøm til å drive motorene? (hint: hvorfor kjører kraftlinjene på flere titalls eller hundretalls kilovolt i stedet for å bare kjøre 230V hele veien fra kraftstasjonene?)

 

Bare synes det virker veldig risikabelt å kjøre 220 volt i vann. En annen ting er jo mangelen på stikkontakter nært vann.

Lenke til kommentar

Du må uansett overføre like stor effekt for å kunne drive motorene. Senker du spenningen må strømmen økes for å opprettholde effekten, noe som vil øke spenningstapet og varmeutviklingen i kabelen og gjerne tilgjengelig kortslutningsstrøm (før sikringene slår inn). All den tid man faktisk skal overføre en viss effekt ned i vannet, hvorfor er det mer risikabelt å gjøre dette på 230 volt enn en lavere spenning?

 

Tilgang på strøm må du ha uansett hvilken spenning du velger å overføre til enheten, det løses vanligvis med ett aggregat...

Lenke til kommentar

Du har fortsatt ikke gitt noen grunn til at 230 volt skal være mer risikabelt enn 12 volt (eller en hvilken som helst lavere spenning), all den tid man uansett må overføre samme effekt. Går man ned til 12 volt må man overføre hele 20 ganger mer strøm gjennom kabelen, man mister 20 ganger mer spenning i kabelen (spenningstapet ved ett sånt strømtrekk i en så lang kabel vil bli betydelig), og det vil avgis 20 ganger mer varmeeffekt under overføringen.

 

Hvis du ikke vet, eller ikke forstår hvorfor 230 volt gjennom navlestrengen er ett bedre valg enn 12 volt, vil jeg anbefale deg å ikke eksperimentere med elektrisitet, uansett hvilken spenning det er snakk om.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Du har fortsatt ikke gitt noen grunn til at 230 volt skal være mer risikabelt enn 12 volt (eller en hvilken som helst lavere spenning), all den tid man uansett må overføre samme effekt. Går man ned til 12 volt må man overføre hele 20 ganger mer strøm gjennom kabelen, man mister 20 ganger mer spenning i kabelen (spenningstapet ved ett sånt strømtrekk i en så lang kabel vil bli betydelig), og det vil avgis 20 ganger mer varmeeffekt under overføringen.

 

Hvis du ikke vet, eller ikke forstår hvorfor 230 volt gjennom navlestrengen er ett bedre valg enn 12 volt, vil jeg anbefale deg å ikke eksperimentere med elektrisitet, uansett hvilken spenning det er snakk om.

 

Ta på polene på et 12 volt batteri, og så prøver du å gjøre det samme med 230 volt.

Lenke til kommentar

Du har fortsatt ikke gitt noen grunn til at 230 volt skal være mer risikabelt enn 12 volt (eller en hvilken som helst lavere spenning), all den tid man uansett må overføre samme effekt. Går man ned til 12 volt må man overføre hele 20 ganger mer strøm gjennom kabelen, man mister 20 ganger mer spenning i kabelen (spenningstapet ved ett sånt strømtrekk i en så lang kabel vil bli betydelig), og det vil avgis 20 ganger mer varmeeffekt under overføringen.

 

Hvis du ikke vet, eller ikke forstår hvorfor 230 volt gjennom navlestrengen er ett bedre valg enn 12 volt, vil jeg anbefale deg å ikke eksperimentere med elektrisitet, uansett hvilken spenning det er snakk om.

 

Det er klart 230V er mer risikabelt enn 12V. Så høye spenninger attpåtil i nærheten av vann utgjør en veldig reell risiko for at man stryker med om man plutselig finner ut at man må justere på et eller annet under operasjon eller testing.

Lenke til kommentar

For all del, kjør på, bygg deres egen ROV, kjør på med 12V og se hva som skjer. Ikke hør på noen som faktisk har gjort dette før dere.

 

Jeg sier ikke at noe kommer til å gå galt ved bruk av 230 volt, og det at man kan bruke powerline som kommunikasjon er jo veldig bra, men 230 volt gir også en fare for å få i seg en dødelig dose strøm. Når du legger det hele i vann så blir det jo en god del farligere. Derfor mener jeg at 12 volt er en bra løsning. Om ikke 12 volt så iverfall noe lavere en 230 volt.

 

 

Edit: Så akkurat innlegget dit om din egen ROV. Har du en link til info og bilder ?

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

For all del, kjør på, bygg deres egen ROV, kjør på med 12V og se hva som skjer. Ikke hør på noen som faktisk har gjort dette før dere.

 

Jeg vet ikke om det har blitt skrevet før i tråden, men jeg vet ikke hvor stor denne farkosten egentlig er planlagt å være. Klart, å kjøre power til motorer gjennom ethernet-kabler er selvfølgelig helt urealistisk, nesten uansett størrelse. Det er imidlertid mulig å bruke noe tykkere kabler til power. Det er uansett ingen som benekter at det teknisk sett er en bedre løsning med høy spenning i kablene, men dette er et amatørprosjekt, og da bør sikkerheten veie tyngre.

 

Med det sagt så tviler jeg mye på at dette prosjektet noensinne kommer til å bli ferdig. Jeg har ikke lyst til å ta motivasjonen fra folk, men jeg kjenner meg så altfor godt i dette å gå i gang med et nytt prosjekt med stor entusiasme, bare for å til slutt oppdage at jeg har bitt over alt for mye. Uansett, det er en nyttig og lærerik prosess bare å ha prøvd.

 

U

Lenke til kommentar

Hvis man skal bruke 12V (eller 24V) nytter det ikke å overføre strømmen med kabel. Da må man evt. ha noen store batterier inni ROV'en og bare overføre signaler gjennom navlestrengen. (slik som det vel tradisjonellt er på ROV'er)

 

Når det gjelder 230V AC og hvor farlig dette måtte være så vil jo sikringen ryke med en gang det evt. kommer saltvann inn i der hvor strømmforsyningen er koblet til eller ledningen ryker. Dessuten tar strømmen alltid korteste/letteste vei så hvis man bare er på litt avstand kan man sikkert godt svømme i vannet om man vil selv når det er en 230V uisolert ledning nedi vannet (ikke at jeg vil prøve det). Hvis man er virkelig redd for strømmen kan men vel sikkert lage en ekstra vanntett boks rundt strømmforsyningene så de ikke får vann inni seg selv om hovedskroget begynner å lekke.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ved bruk av 230VAC vil man kunne kjøre lavere dimensjon og dermed lavere vekt på powerline.

Husk at vanlig gummikabel ikke er vanntett.

 

Fiber er problemfri som comkabel og langt fra så skjør om hevdet lenger oppe.

Både multi og singlemode installasjonsfiberleder kan bøyes til en dia under 5mm uten å knekke.

Her vil det derimot bli fordyrende å konvertere signaleringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...