Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruke en PC til og lage fildelingsserver

Anbefalte innlegg

Assoooo, no har det seg sånn atte eg skal sette opp en fildelingsserver ved hjelp utav en pc..

Tingen er at på jobb har vi bestemt oss for og sette opp en filserver ved hjelp av en stasjoner pc vi har stående, så folk kan gå inn og laste opp og ned ting som dem vil..

og eg har vært så heldig og fått oppgaven og gjort det, siden eg er omtrent den einaste som veit at stikkontakta må stå i for at dataen skal starte, og omtrent det stoppa mine PC kunskapa.

Eg lure på kordan eg i praksis gjør dette, innstillingar som gjør at alle får tilgang til disken, så dem kan laste ting opp og ned, vet ikke ka opprativ system som er på PCen, men det er enten Xp, Vista eller Windows 7, så viss folk kan briefe meg litt fort igjennom kordan dette blir satt opp, hadde det vært supert, Thank you ! : )

Endret av Hårek
Melding fra Moderator: fant to identiske tråder, slettet den ene.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satt i gang med å lage et langt innlegg her, men så fant jeg ut at jeg ikke gidder.

Hvor mange er dere på jobb, og hva er behovet?

Siden du er den som vet at stikkkontakten er noe av det som skal til for å få PC-en til å starte, vil jeg anbefale å kjøpe deg en enkel NAS-disk å sette opp i nettverket.

F.eks en Netgear Stora MS2110 som leveres med 1TB disk. Kjøp en ekstra 1TB å sett inn, så har du dobbel sikring.

Enkelt web-grensesnitt for oppsett, og for meg høres det ut som det er avansert nok.

Når du kjøper den til ca 1500 kroner (ink 2tb) bør du huske på a) admin-konto og b) tilganger. I tillegg til fast ip-adresse.

Lykke til! Og skipp oppsett av en gammel PC som server....

Lenke til kommentar

Vi er 47 stykker her atm, skifter litt frem og tilbake med det.. men omtrent det..

Alså, vi hadde tenkt og bruke en pc som er stående på et office vi har her, siden det trådløse er litt variabelt enkelte plasser og di fleste bruker kabel linja, det er bare så vi får delt noen filmer og litt sånt, så folk har og ser på på fritiden, vi tenkte det som om i staden for at alle deler litt dem har her, og litt dem har der på delte mapper på sine egne pcer, så kunne vi bruke den pcen til og samle opp alt på, men eg lurer på ka innstillinga eg må ha for at folk skal kunne laste opp ting her.

Lenke til kommentar

trur ikkje eg kommer helt fram med det eg meina her :p

Men alså, det eg vil gjøre, eller vertfall tenkte, var sånn på den forje båten eg jobbet på, at der sto det en PC på et office og surret og gikk 24/7 i den sto det en disk, som enkelt og greit var delt ut heile driten, men folk kunne også laste opp ting der, er det noen spesielle innstilinger for at folk skal kunne laste opp? trenger ikke noe avanserte greier, bare helt enkelt, så folk kan dele filmer seg i mellom, uten og springe me en jævla ekstern harddisk, minnepenn or so on

Lenke til kommentar

Joda, du når igjennom. Det er bare det at jeg heller vil anbefale en NAS-disk da jeg tror at ingen har den riktige kompetansen til å styre med en PC og fildeling for ca 50 personer på båten.

Da anbefaler jeg heller en NAS-disk som er lett å konfigurere, i forhold til disker, deling også videre...

Hvis du vil dele data på båten, vil jeg anbefale at du setter opp en FTP-server i stedet for enkel fildeling.

For eksempel FileZilla er ikke noe særlig hokus pokus å sette opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...