Gå til innhold

Marsvinet vil bare være i huset sitt


Anbefalte innlegg

2rm0dc2.jpg

(Bilde: Spot, marsvinet mitt)

 

Jeg skaffet meg et marsvin for 2 dager siden. Det er en han og den er rundt 5 uker gammel.

 

Problemet er at han tilbringer all sin tid i huset sitt. I seg selv er ikke det noe problem, for jeg skjønner at alt er nytt for ham osv, men han har verken mat eller vann der inne. Jeg prøver å sette han ut av og til for å vise han hvor maten er og hvordan drikkeflasken fungerer, men han løper kjapt inn i huset sitt og blir der.

 

Han blir ikke sur (heller glad) når jeg tar han ut fra huset for å kose i favnet. I tillegg tar jeg med litt høy og diverse som han kan knaske på mens han blir koset med. Det er nettopp i favnet han vil spise mat, masse mat, ikke i buret. Jeg er glad for at det virker som vi kommer godt overens med hverandre, men jeg vil også at han skal klare å spise selv i buret sitt.

 

Det er første gang jeg har marsvin. For alt jeg vet, så kan dette være normalt. Jeg har prøvd å søkt på nettet, men finner ikke noen med samme problem.

 

Tar gjerne imot andre tips om marsvin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Marsvin er flokkdyr, og misstrives alene. Du burde absolutt gå til innkjøp av et til. Da blir du også og se at dem blir trygger på omgivelsene sine, dem får trygghet i fra hverandre da.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg skaffet meg et marsvin for 2 dager siden. Det er en han og den er rundt 5 uker gammel.

 

 

 

 

Marsvin bruker noen dager før de blir vandt med de nye omgivelsene. Det kan hende at de gjemmer seg mye og spiser/drikker lite de første dagene. Etter hvert blir de mer aktive.

Lenke til kommentar

Marsvin er flokkdyr, og misstrives alene. Du burde absolutt gå til innkjøp av et til. Da blir du også og se at dem blir trygger på omgivelsene sine, dem får trygghet i fra hverandre da.

Jeg vet, men de sa til meg i butikken at det var mulig at jeg kunne bli "flokken" hans i stede for å kjøpe et ekstra marsvin. Derfor var jeg villig til å prøve ut dette. Dessuten må jeg kastrere begge to om jeg skal gå til innkjøp av enda en.

Lenke til kommentar

Marsvin er flokkdyr, og misstrives alene. Du burde absolutt gå til innkjøp av et til. Da blir du også og se at dem blir trygger på omgivelsene sine, dem får trygghet i fra hverandre da.

Jeg vet, men de sa til meg i butikken at det var mulig at jeg kunne bli "flokken" hans i stede for å kjøpe et ekstra marsvin. Derfor var jeg villig til å prøve ut dette. Dessuten må jeg kastrere begge to om jeg skal gå til innkjøp av enda en.

 

De sier mye rart i dyrebutikker... Anbefaler absolutt at du kjøper et til. Også får du heller ta utgiften med kastrering.

Lenke til kommentar

Marsvin er flokkdyr, og misstrives alene. Du burde absolutt gå til innkjøp av et til. Da blir du også og se at dem blir trygger på omgivelsene sine, dem får trygghet i fra hverandre da.

Jeg vet, men de sa til meg i butikken at det var mulig at jeg kunne bli "flokken" hans i stede for å kjøpe et ekstra marsvin. Derfor var jeg villig til å prøve ut dette. Dessuten må jeg kastrere begge to om jeg skal gå til innkjøp av enda en.

 

De sier mye rart i dyrebutikker... Anbefaler absolutt at du kjøper et til. Også får du heller ta utgiften med kastrering.

Joda, men jeg vil prøve litt til. Har hørt av flere som har hatt bare ett marsvin at det fungerer helt fint. Ser jeg at han trenger det, så skal han så klart få seg en kompis :)

 

Vet du hva en eventuell kastrering vil koste?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Marsvinet mitt har ikke huset i buret om dagen. Bor sammen med en kanin da så er ikke ensom oppi der. Selv når vi setter huset nedi om kvelden så sover han ikke der inne, men går heller å legger seg hos kaninen.

 

Eller så er det vel sånn at ting er nytt og skummelt enda.

 

Marsvin kan få luftveisinfeksjon av å bo med kanin. De skal ikke spise samme mat og ikke ha samme mengde vitaminer. Om du bryr deg om dyrene så skiller du dem og kjøper heller venner til dem som er av samme rase. http://kanin.org/kanin_og_marsvin

Lenke til kommentar

De skal ikke spise samme mat og ikke ha samme mengde vitaminer. Om du bryr deg om dyrene så skiller du dem og kjøper heller venner til dem som er av samme rase. http://kanin.org/kanin_og_marsvin

 

Akkurat dette med mat og husdyr har jeg aldri helt forstått. Er det ikke bedre å mate marsvinet med masse forskjellig mat, for eksempel gulerøtter, banan, fisk, kjøtt, diverse pålegg etc enn det kjipe, billige og ensformige industriforet?

Lenke til kommentar

De skal ikke spise samme mat og ikke ha samme mengde vitaminer. Om du bryr deg om dyrene så skiller du dem og kjøper heller venner til dem som er av samme rase. http://kanin.org/kanin_og_marsvin

 

Akkurat dette med mat og husdyr har jeg aldri helt forstått. Er det ikke bedre å mate marsvinet med masse forskjellig mat, for eksempel gulerøtter, banan, fisk, kjøtt, diverse pålegg etc enn det kjipe, billige og ensformige industriforet?

 

Jeg vet ikke så mye om marsvin, men kaniner kan spise alt som står her: http://kanin.org/kaninkosthold + høy(de skal alltid ha tilgang til det) + 20g pellets pr. kg kaninen skal være når den er voksen.

Lenke til kommentar

Deprimerende dyr å ha. De dør innen 2 år og livsløpet er så kort og komprimert. Først springer de litt, så mer og mer til de løper hele natten i hjulet sitt, men så etter et drøyt år går takten ned mer og mer og de dør.

 

Ikke mitt favorittdyr...

 

Jeg tror du tenker paa hamster.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

 

Akkurat dette med mat og husdyr har jeg aldri helt forstått. Er det ikke bedre å mate marsvinet med masse forskjellig mat, for eksempel gulerøtter, banan, fisk, kjøtt, diverse pålegg etc enn det kjipe, billige og ensformige industriforet?

 

Du må da forstå at forskjellige arter har forskjellige krav til hvilken næring dem trenger og skal ha?

Nei, det er ikke bedre å mate marsvin med rester som ikke inneholder den næringen den trenger. Marsvins diett består av høy, marsvinpellets av god kvalitet(som er tilsatt diverse næringsstoffer, vitaminer og sporstoffer som dyret trenger) pluss diverse grønnsaker.

 

 

Håper du TS har kommet på bedre tanker å fått deg et til marsvin nå. Og jeg håer du som hadde marsvin og kanin i lag har kommet til bedre tanker også.

 

Jeg blir overgitt over folk som overser alt dem får servert av fakta og tips og råd, og heller gjør det som passer dem best uten og ta hensyn til hva som er riktig for dyret.

Lenke til kommentar

Deprimerende dyr å ha. De dør innen 2 år og livsløpet er så kort og komprimert. Først springer de litt, så mer og mer til de løper hele natten i hjulet sitt, men så etter et drøyt år går takten ned mer og mer og de dør.

 

Ikke mitt favorittdyr...

 

Det er en hamster du beskriver der. Marsvin er større, løper ikke i hjul (i hvert fall ikke i like stor grad), er våkne på dagtid og lever lenger.

 

Selv har jeg hatt to marsvin, det ene ble tre år og det andre seks. Herlige og sosiale dyr! Jeg fikk dem samtidig, og de oppførte seg veldig forskjellig.

 

Marsvin er veldig glade i å gjemme seg i både hus og høy, men etter hvert som de blir trygge på omgivelsene sine vil de komme mer ut. Jeg brukte mye tid på å mate dem fra hånden for å gjøre dem trygge, og kunne til slutt sitte med dem under t-skjorta i timesvis. Utrolig herlig!

 

Jeg anbefaler også å skaffe et marsvin til. De er veldig sosiale dyr, så du må enten være supersosial med det, eller ha ett til.

 

Lillebroren min fikk kanin et år etter at jeg fikk marsvina mine, og vi hadde litt problemer med å ha dem i samme bur, så vi endte med å ha dem adskilt. Hovedproblemet var at kaninen "knøvlet" marsvinet. Tror det var dominerende. Men det skal visst være mindre problematisk om de vokser opp sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...