Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er angstanfall?

Gjest geir

Anbefalte innlegg

Noe merkelig hendte i dag. Jeg satt med laptopen og leste på et forum da plutselig alt jeg leste fikk en slags illsint stemme i hodet. Jeg ble svimmel, kvalmen, hjertet begynte å hamre, jeg svettet, ble nummen og kjente at jeg mistet kreftene i i hele kroppen. Ble ganske skremt egentlig :p

Det har skjedd noe liknende før, bare ikke så mye. Jeg har allerede vært hos legen pga depresjon, i tillegg har jeg en anelse om at jeg har tvangstanker. Tenkte jeg skulle ta en liten prat i det minste om det.. og så dette... føler meg litt som en hypokonder egentlig :p burde jeg gå til legen? Er det dette som er angstanfall? Jeg slo opp panic attack på wikipedia men der sto det at en slik opplevelse skulle være noe av det skumleste en person kan oppleve, og har noen bryter helt sammen pga det. Kan ikke si at det var SÅ skummelt :p Dette skjedde ganske fort for meg (2 minutter?), så kanskje det gjelder for folk det varer lengre hos?

Vet noen om det er farlig btw?

Om det skulle vise seg at dette er noe som oppstår hos meg med jevne mellomrom, vil det kunne bli verre og vanskeligere å kvitte seg med over tid?

Jeg poster her fordi det er bedre å virke dum anonymt på et forum, enn forran legen hehe :p

- 22, mann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angst kan komme fra så mangt, men...

Kan være kroppen som sier ifra om at den er i dårlig stand og at noe må gjøres. Det skjedde med moren min.

Hvordan er den fysiske formen din? Og hvordan er din psykiske form ellers?

Endret av Vikestart
Lenke til kommentar

Hei

Et angstanfall kjennes igjen ved minst fire typiske tegn:

- det starter som regel brått

- den engstelige får en rekke kroppslige reaksjoner som hjertebank, kaldsvette, blir kortpustet og opplever stort ubehag, og liknende

-den engstelige får en rekke psykiske reaksjoner, som å bli svært redd, frykter å miste kontrollen, skjæmme seg ut sosialt, og liknende

-Den engstelige får adferdsmessige reaksjoner, som f eks sterk uro og trang til å komme vekk fra situasjonen som har utløst angstanfallet.

Et angstanfall varer fra noen minutter og oppover til 10-15 minutter, og vil gå over av seg selv. Ofte blir det bedre når man kommer seg ut av den angstutløsende situasjonen. Men vil komem tilbake neste gang en er i liknende situasjon.

I seg selv er angst ikke farlig - men kan ofte være svært ubehagelig. Det er mye og god hjelp å få for angstplager. Det som anbefales er psykologbehandling. Du skal være forsiktig med å behandle angst med medisiner, da slik behandling viser seg ofte å skape mer problem på sikt. De aller fleste med angstanfall blir helt bra igjen.

Du kan trygt fortelle til legen din hva du har opplevd og hvis det ikke gir seg etter få uker, bør du be om henvisning videre til psykolog.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

For å legge til en liten detalj.. Selve anfallet kommer av at kroppen plutselig utløser masse adrenalin og da får kroppen et anfall siden den bruker ikke adrenalinen på en fysisk måte.

I teorien hvis du hadde løpt kjempefort og fått angstanfall så hadde det ikke føltes på samme måte.

Det er også en psykologisk komponent til det som gjør det mye verre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...