jonas85 Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Hei. For å forklare problemstillingen veldig enkelt. Vi er 5 studenter som bor sammen i et hus og deler 1 internettlinje. Vi har alle forskjellige bruksområder og enkelte applikasjoner bruker opp hele båndbredden. De fleste av oss er gamere, men noen i huset benytter også linjen til å laste ned bittorent og bruke spotify og dette spiser alle ressurser og skaper mye forsinkelse på linjen. Vi har forsøkt å opprette noen regler for å ta hensyn til hverandre, men la oss si det slik at det er enkelte som velger å se bort fra disse til tider.. Det jeg ønsker er å sette opp en internettserver som deler internettlinjen likt på antall brukere som er tilkoblet. F.eks 2 personer på nettet (50/50) , 3 personer (33/33/33). Jeg har forsøkt å google dette for å se om det finnes gode løsninger, uten hell. Selv QoS aktivert på den trådløse routeren vår fungerte ikke. Er det noen som er flinke på nettverk som kunne tenke seg å hjelpe oss? Det vi trenger er en god forklaring i hva slags maskinvare og programvare, og noen tips til softwaren til å sette det opp. Målet er at vi alle skal få "nyte" vår del av den betalte linjen, uten at 2 personer stadig skaper dårlig stemning. Å blokkere IP eller porter er ikke av interesse. De må få lov til å laste ned, men begrenset (ja de driter i maks/min i selve programmet). Her er specsa på det vi allerede har: 10/1 Mbit ADSL2 fra Ventelo (original modem)+ Linksys standard router med trådløst tilkobling. 5 maskiner og noen mobiltelefoner tilkoblet wifi. Takk for alle tips! Lenke til kommentar
kenzuke Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 (endret) Hei, etter litt rask google-søking fant jeg dette programmet. Ser ut som det kan sette en kbps "cap" på gitte IP-ranges på servernivå. Vet ikke om programvaren jeg nevne klarer å eskalere etter hvor mange som er online, men er bedre en ingenting. Du har også NetLimiter som kan legges inn på hver enkelt PC. Edit: Driver faktisk å jobber med samme problemstilling hos en kompis hvor de deler ei lignende ADSL-linje, så skal si i fra hvis jeg finner et bedre alternativ. You do the same! ;-) Endret 28. august 2010 av kenzuke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå