Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Svineinfluensa vaksine og barn.

Kjexx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det jeg finner sånn umidelbart her er barneloven paragraf 35:

§ 35. Foreldreansvaret når foreldra ikkje er gifte.

Når foreldra ikkje er gifte eller bur saman, jf. § 39, har mora foreldreansvaret åleine.

Foreldre som bur saman har foreldreansvaret saman for sams barn.

Foreldra som ikkje er gifte eller har foreldreansvaret saman etter andre ledd, kan likevel etter avtale gje melding til folkeregistermyndigheita om at dei skal ha foreldreansvaret saman eller at faren skal ha foreldreansvaret åleine.

Har ugifte foreldre foreldreansvaret saman, men barnet bur fast berre saman med den eine, gjeld reglane i § 37.

barneloven

så vil utifra det anta at det må være en felles avgjørelse.

men jeg er ikke jurist.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er i realiteten hvorvidt foreldreansvaret må utøves sammen eller om foreldre kan utøve den hver for seg. Når det gjelder vergemålet (altså retten til å handle på barnets vegne i økonomiske saker) er regelen at denne skal utøves av foreldrene i fellesskap.

Forutsetningen er at begge har foreldreansvaret. For samboere avgjøres dette etter barnelova § 35, se stich_its innlegg over. Hvis bare mor/far har foreldreansvaret tar denne avgjørelsen alene uansett. Den som ikke har foreldreansvar har ikke noe å si. Er du i tvil, kontakt folkeregisteret. Hvis begge har foreldreansvar kan du lese videre.

Barneloven avgjør ikke direkte spørsmålet om foreldreansvaret skal utøves sammen eller om det kan utøves hver for seg, men det er ikke nødvendig å ta videre. Dette gir nemlig pasientrettighetsloven svar på. Av pasientrettighetsloven § 4-4 (Samtykke på vegne av barn) følger det motsetningsvis av første og annet ledd at hovedregelen er at begge foreldre skal samtykke. Hvis den ene forelderen nekter kan man som hovedregel ikke gjøre noe.

I annet ledd er det oppstilt to unntaksregler.

Bokstav a omfatter de sakene der barnet bare bor fast sammen med den ene. Da kan denne forelderen alene avgjøre de tingene som gjelder den daglige omsorg. Jeg vil anta at dette i alle fall gjelder de rutinemessige vaksiner som alle barn må gjennom i forbindelse med grunnskolegang (meslinger, kusma, røde hunder, et cetera). Det er etter min mening noe usikkert om mer ekstraordinære vaksiner som svineinfluensavaksinen omfattes som et ledd i den daglige og ordinære omsorgen for barnet. Barn får normalt ikke influensavaksiner, og såvidt jeg husker fra den informasjonen vi fikk i etaten var ikke barn blant de mest utsatte. Jeg heller derfor til at dette ikke er en del av den "ordinære" omsorgen, men en ekstraordinær avgjørelse. I slike tilfeller må man da falle tilbake på hovedregelen eller alternativ b.

Bokstav b omfatter saker der barnet er i direkte og reell fare for å bli skadet. Det må i tillegg være vurdert av kvalifisert helsepersonell at tiltaket er nødvendig for å avverge skaden. Før dette alternativet vurderes skal begge få si sin mening, og beslutningen om å gi helsehjelp etter dette alternativet kan påklages til Fylkeshelsetilsynet. Jeg vil ikke tro dette er særlig aktuelt i svineinfluensasaker, så jeg har derfor bare behandlet alternativet kort.

Foreldreansvaret skal utøves til barnets beste. Hvis det er mistanke om at foreldre handler i strid med barnets interesser har helsepersonell plikt til å kontakte barnevernet.

Konklusjonsmessig vil jeg på bakgrunn av dette anta at begge foreldrene må samtykke hvis det skal settes vaksine for svineinfluensa, hvis begge har foreldreansvaret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Konklusjonsmessig vil jeg på bakgrunn av dette anta at begge foreldrene må samtykke hvis det skal settes vaksine for svineinfluensa, hvis begge har foreldreansvaret.

Stemmer fint konklusjonen din og drøftingen. Jeg kan legge til følgende:

I praksis vil helsepersonell presumere at begge foreldrene har gitt samtykke når bare den ene kommer. Derimot vil de kreve samtykke fra den andre hvis det kommer fram av samtalen at den andre forelderen ikke er informert eller motsetter seg vaksinering.

Hvis jeg ikke husker helt feil så utarbeidet man også et eget skriv der man kunne underskrive, selv om det ikke er formkrav til et slikt samtykke.

Dessuten inneholder barnevernloven §§4-8 og 4-12 hjemmel for barnevernet å overta foreldreansavret midlertidig hvis barnet har et påtrengende behov for vaksine for å hindre alvorlig helseskade eller død.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...