Gå til innhold

Hjelp til innstillinger av off camera flash

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Nikon D90 og en SB-600. Tenkte jeg skulle leke meg litt med off camera flash idag, men sliter med en ting.

Jeg har kikket igjennom div. tutorials på nett og har fulgt innstillingene, men jeg skjønner ikke åssen jeg kan få hovedblitsen (den på kamera) til å IKKE fyre av :hmm:

Jeg har skrudd av hovedblitsen i menyen (--) tegnet, men alikevel så fyrer den av. Etter det jeg kan forstå skal det være fullt mulig å få den av, men alikevel fyre av den eksterne blitsen?

Tutorialene jeg har kikket på har vært for nikon D300 og SB800, men går utifra at det skal la seg gjøre for mitt oppsett og?

Denne tutorialen sier han at det lar seg gjøre (ca. 2,26min inn i videon).

Youtube tutorial

Noen som vet hva jeg gjør galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at kamerablitsen fyrer av etter at lukkeren er åpnet? Det er kamerablitsen som trigger den eksterne blitsen, dette gjør den ved å sende ett lyssignal like før bildet blir tatt, så vet den eksterne blitsen hvor lenge det er til bildet blir tatt og den skal fyre av.

Hvis du tar ett bilde med den eksterne blitsen avslått, kamerablitsen fortsatt innstilt til å ikke fyre av men trigge den eksterne, blir bildet opplyst av den interne?

Lenke til kommentar

Hvis du tar ett bilde med den eksterne blitsen avslått, kamerablitsen fortsatt innstilt til å ikke fyre av men trigge den eksterne, blir bildet opplyst av den interne?

Ja, den interne blitsen fyrer av.

Etter enda litt mer googling, så er visstnok dette uungåelig så sant en ikke investerer i en hotshoe trigger (husker ikke navnet i farten).

Løsningen ble et stykke maskeringstape foran den interne blitsen, dette gjorde lyset litt mer spredt så jeg ikke fikk så hardt blitslys, samtidig som den ikke blokkerte for IR signalet som sendes til den eksterne blitsen.

Tusen takk for svar iallefall!

Dagens resultat med hjemmemekka blits diffusor :D

4934014031_3443b1083f_b.jpg

Sinn 256TY on box by Dime a dozen, on Flickr

Lenke til kommentar

Den interne blitsen trigger den eksterne ved å fyre av ett bestemt lyssignal før bildet taes. Det at den interne blitsen i tillegg fyrer av uten mulighet for å la være når bildet blir tatt er noe Nikon har funnet på nytt med D90 - på min D70 er det (såvidt jeg klarte å finne ut ved kjapp testing) ikke mulig å få den interne blitsen til å bidra til å lyse opp bildet samtidig som den trigger en ekstern SB-800 i CLS-modus (men jeg kan selvfølgelig trikse det til i SU-4-modus).

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil ha lys fra den interne blitsen - kan du ikke justere eksponeringen for blitsen - minus to-tre EV burde vel gjøre så den ikke synes så veldig?

nei, den interne blitzen er allerede på det laveste når -- er valgt i menyen (1/128 styrke). Av egen erfaring så er lyset fra den interne aldri noe problem. Eneste hvor jeg har opplevd at lyset kommer fram, er når jeg tar bilder av reflekterende objektver. da vil man se et lite glimt. Dette løser jeg ved å sette fingeren foran så den ikke skyter rett fram, eller bruker et hvitt ark til å lede lyset fra objektet og mot blitzen.

har brukt D90 med internblitzen som commander i et år nå. Fantastisk system.

edit: En måte å finne ut hvor mye den interne blitzen affekterer lyset, er å sette opp systemet som du ellers ville ha gjort med en ekstern blitz. Internblitz på --, og whatever på gruppe a og/eller b. så ta et bilde med eksternblitzen av. Da vil du se hva den interne vil lyse opp, og det er ikke mye skal jeg si deg.

Endret av tiboine
Lenke til kommentar

Tja, meg bekjent funker det fint å skru av blitsen helt. På min D90 går jeg inn på blitsinstillingene i menyen og velger "styring av ekstern blits" eller noe slikt. Her kan du stille inn hvordan den interne blitsen skal brukes, og hvordan eksterne blitser skal opereres (gruppe A & B). Ved å gå inn der det står "i-TTL" ved siden av "internal flash", kan du trykke nedover for å velge alternativet som bare heter "--". Når det alternativet er valgt, vil blitsen (slik jeg opplever det på min) kun fyres av før bildet tas for å gi beskjed til ekstern enhet.

Lenke til kommentar

Vil tro lukkertid og når blitsen fyrer har litt å si på hvor mye som kommer med.

Ellers så er det mulig at jeg kan anbefale Youngnuo RF-602 radiosendersett, men jeg har ikke testet de nok til å påstå at de er ufeilbare. Iallefall; jeg kjøpte et sett med en sender og 3 mottakere og det ser svært lovende ut enda. De kostet ca $80 på æbay fritt sendt hit fra Kina. Med momsen ble det kanskje rundt 700 kroner (var noe mer i pakken min). Ulempen er at blitsene må stilles manuelt, men det er faktisk morro etter å ha brukt Nikon CLS (SU-800 eller SB-800) med full styring ei god stund.

Lenke til kommentar

Vil tro lukkertid og når blitsen fyrer har litt å si på hvor mye som kommer med.

lukkertiden har ingenting å si når det kommer til blitz.

Nei, men det er ikke blitsen han får med, men kommandoene.

Bruker du lang lukkertid og blitsen fyrer på slutten av lukkertiden (slow and rear sync), kan muligens kommandoblinkene vises.

Lenke til kommentar

Her var det kommet mange svar siden sist gitt!

Vanligvis ville det nok ikke vært et problem at den interne blitsen hadde fyrt av, men jeg tar mye klokkebilder (skinnende) på kort avstand og da ødelegger rett og slett den interne blitsen lyssettingen min.

Fikk akkurat en trådløs blitsutløser i posten "FOTGA pt-04tm" er det noen som har erfaringer med denne? Billig sak, men burde i teorien gjøre jobben. Problemet er akkurat det, jeg får den ikke til å gjøre jobben :mad: Har justert opp og ned på kanaler, men får den ikke til å fyre av den eksterne blitsen :cry:

Lenke til kommentar

vel, prøv å sett et papirstykke foran blitzen. regner med at du tar slike bilder inne, så signalene vil komme fram for det om. Ellers så fins det infrarøde filterting av noe slag som du setter foran blitzen.

ang triggerne. sjekka battteriene? riktig kanal og evt gruppe? har du slått av slavemodusen på sb600'n?

Lenke til kommentar

Fikk akkurat en trådløs blitsutløser i posten "FOTGA pt-04tm" er det noen som har erfaringer med denne? Billig sak, men burde i teorien gjøre jobben. Problemet er akkurat det, jeg får den ikke til å gjøre jobben :mad: Har justert opp og ned på kanaler, men får den ikke til å fyre av den eksterne blitsen :cry:

Du må ha både utløser og mottaker,har du det ?

Lenke til kommentar

Du må ha både utløser og mottaker,har du det ?

Ja, har begge deler. Er en knapp på senderen samt en lysdiode, når jeg trykker på denne så lyser det også i lysdioden på mottakeren. Så i teorien iallefall skal den motta signalet fra senderen, men fyrer alikevel ikke av den eksterne blitsen :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...