haraldino Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 God dag alle sammen! Kjæresten min og jeg er ute etter HD videocam,vi er vi ikke så veldig kunnskapsrike om videocams, men vi er begge ingeniører med høy teknisk utdannelse, så vi forstår teknikk og fysikk, de grunnleggende begrepene om optikk og digital teknologi er godt kjent for oss. Så vi har skuffet oss gjennom en rekke artikler, forum, brukeranmeldelser, og til slutt funnet tre kameraer: Panasonic HDC TM700, Canon HF S20, JVC GZ HM1. Pluss Panasonic: - 3-matrise (1/4.1 3MOS, noe som bør gi god kvalitet video innendørs og i dårlig lys) - æren av en god stabilisator - SDXC-støtte Minuser: -? Pluss JVC: - 1/2.3 "cmos - Bra internt minne (64GB) - Brukervennlig grensesnitt (som betyr rask tilgang til innstillinger på panelet) - Sammenlignet med Panasonic, lavere støy. Minuser - Ikke Touchscreen (Ikke sikker på om dette er et minus) Pluss Canon: -Mer mettede farger (basert på VideoTests) -Touchscreen (ikke sikker, eller er dette et pluss) med god oppløsning, -Pris, billigere enn konkurrentene Minuser: - Ikke egentlig Full HD? - HF S 21 er ikke på samme nivå som forrige modell HF S 11 på farger Vi har lest info som siaer at Canon ikke har Full HD-oppløsning / 1920x1080, men faktisk bruker en lavere oppløsning 1366h1080 + progressive scan til å "fake" Full HD; Og hva med JVC, Panasonic, status om bruk av full HD? SPØRSMÅL: Vi vil gjerne vite meninger om disse produktene, samt personer som har et av disse kameraene, eller har gjort sammenligninger. Hvilket kamera ville du valgt og hvorfor?, Pris er verken et argument eller en avgjørende faktor for oss Er det noen forskjell i bildekvalitet mellom HDC-TM700 og HDC-SD700 billigere og HDC-SD600, eller er det eneste forskjellene i minnekapasitet og andre funksjoner som ikke påvirker kvaliteten på video. Jeg ville være veldig takknemlig for alle hjelp og innspill til dette temaet. Vennlig hilsen Haraldino Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Pluss Panasonic: - 3-matrise (1/4.1 3MOS, noe som bør gi god kvalitet video innendørs og i dårlig lys) - æren av en god stabilisator - SDXC-støtte Minuser: -? Pluss: - Elektronisk søker, personlig synes jeg dette er veldig nyttig. Ofte er det såpass mye lys ute at skjermen blir ubrukelig, uansett hvor mye fancy anti-refleksiv coating og annet dill det skulle ha. Å støtte kameraet mot hodet mens man filmer vil også gi stødigere bilder. - 35 mm vidvinkel er bedre enn de fleste andre kameraer på markedet. Minus: - Accessory shoe er plassert på siden av kameraet, det vil gi en unaturlig plassering av mikrofon eller videolys. Dessuten er den plassert like ved der høyrehånda skal være. Virker som en snodig ergonomisk løsning. Hvis du aldri kommer til å bruke accessory shoe så er jo ikke dette noe problem. Pluss JVC: - 1/2.3 "cmos - Bra internt minne (64GB) - Brukervennlig grensesnitt (som betyr rask tilgang til innstillinger på panelet) - Sammenlignet med Panasonic, lavere støy. Minuser - Ikke Touchscreen (Ikke sikker på om dette er et minus) Jeg ser ikke på bra internt minne som noe pluss. Det er mye mer praktisk å ta minnekortet ut og putte det i en minnekortleser. Canon HF-S100 som jeg har krever dessuten at strømkabelen må være koblet i for at man skal kunne overføre data via USBen. Om det er slik med S20 vet jeg ikke. Minus: - Ikke 25p-modus, noe som generelt vil gi dårligere egenskaper i lav belysning. Nå gjør for øvrig dette kameraet det bra i forhold til Canon. Men Canon sitt er ekstremt dårlig også. Et eldre Canon-kamera slår glatt dette kameraet. - 48 mm vidvinkel er ekstremt dårlig. Du må nesten kjøpe en 0,7x vidvinkelforsats til et par tusenlapper. Hvis du kjøper noe billig så blir ikke den optiske kvaliteten god. Pluss Canon: -Mer mettede farger (basert på VideoTests) -Touchscreen (ikke sikker, eller er dette et pluss) med god oppløsning, -Pris, billigere enn konkurrentene Minuser: - Ikke egentlig Full HD? - HF S 21 er ikke på samme nivå som forrige modell HF S 11 på farger Touchscreen ser jeg på som en fordel. Det gir muligheten til følgefokus og mulighet til å fokusere/eksponere noe som ikke er i sentrum av bildet. På de fleste andre kameraer fokuserer kameraet kun midt på bildet. Folk som har speilrefleks er jo vant med å kunne velge fokuspunkter. Det gir muligheter til å plassere objektet (f.eks. en person) litt ut fra sentrum av bildet og fokusere det (for å få det gyldne snitt). TM700 har blitt lovpriset av mange testere og forbrukere. Selv med de små ulempene så tror jeg fortsatt at dette kan bli deres beste valg. Hvis jeg måtte velge mellom disse så ville jeg valgt TM700 fordi det har søker, men så ville jeg ikke valgt det fordi accessory shoe sitter på siden. Så, da hadde jeg kjøpt et annet kamera som ikke står på denne lista Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 http://www.camcorderinfo.com/ratings.php http://www.eisa.eu/awards/4/video.html SD/TM700 er ikke det dummeste kameraet du kan kjøpe i alle fall Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Jeg ville ha gått for Panasonic. -k Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Vi har lest info som siaer at Canon ikke har Full HD-oppløsning / 1920x1080, men faktisk bruker en lavere oppløsning 1366h1080 + progressive scan til å "fake" Full HD; ikke se deg blind på oppløsning. husk at reell oppløsning for forbrukervideokamera sjelden er mer enn rundt 6-700 linjer, dvs omtrent det dobbelte hvis du snakker om piksler (i en retning). mao langt unna den teoretiske oppløsningen på 1920. signalet fra sensor blir alltid interpolert, filtrert etc for å få vekk artifakter, og dette stjeler oppløsning både i tid og rom. etter at dette er gjort kommer ytterligere reduksjon i kvalitet pga komprimering. Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Som trådstarter er jeg i markedet for å skaffe meg nytt kamera. Etter å ha lest diverse tester og omtaler på nettet, har jeg bestemt meg for å kjøpe Panasonic. Har Panasonic DV-kamera fra før, og er veldig fornøyd med 3CCD-løsningen deres (som nå er gjort om til 3MOS, men ideen er den samme). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå