mkgleez1 Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Hei. Jeg startet på videregående i Oslo for én uke siden, og har nå kommet til valg av fremmedspråk. Jeg har allerede hatt fransk i 3 år på ungdomsskolen, og regnet derfor med at jeg skulle fortsette med fransk nivå 2 på videregående over to år. Nå etter to fransktimer sliter jeg, mildt sagt. Jeg skjønte ingenting av det læreren sa, og jeg synes språket er kjedelig å lære - jeg er umotivert for to år til med fansk i nivå 2! Jeg vurderer veldig sterkt å hoppe over til tysk nivå 1 neste uke, men jeg har med det et spørsmål jeg virkelig håper noen der ute har svaret på: Hvis jeg velger tysk nivå 1 nå, må jeg da ha det i 3 år, eller holder det med 2 år siden jeg allerede har hatt et fremmedspråk i 3 år fra før? Jeg er redd for at hvis jeg velger et nytt språk(tysk) så må jeg gå 3 år, fremfor 2 år med fransk nivå 2. Vet du noenting om dette, så vær så snill å legg igjen et svar til meg - litt desperat etter å få velget riktig språk nå før tiden går ut for å bytte Tusen takk! :-D Lenke til kommentar
Firkantbar Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 På min skole holdt det med to år, men vet ikke om praksis er gjort om nå etter at jeg sluttet. Jeg uteksaminerte fra videregående dette året, så det skal vel ikke ha forandret seg så veldig siden det. Hør med skolen din om dette, spesielt da veileder, noe jeg er ganske sikker på at du har på skolen din. Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Jeg er ganske sikker på at du bare trenger 2 år. Jeg går VG3 og alle med Tysk 1 ble ferdige i 2. klasse. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Så lenge du har hatt fransk på ungdomsskolen trenger du bare 2 år med tysk. Det er bare hvis du har hatt engelsk eller norsk fordypning du må ha tre år med språk. Hvis veilederen din sier noe annet kan du gå til Udir sine sider og skrive ut regelveket, bare ikke la h*n prakke på deg et ekstra år. Lenke til kommentar
mkgleez1 Skrevet 28. august 2010 Forfatter Del Skrevet 28. august 2010 Å, tusen takk til dere som har svart Dette hjalp, nå har jeg da også gått inn på udir sine sider, der det står at jeg kun trenger to år for å oppnå den obligatoriske fremmedspråksdelen på vgs når jeg har hatt fransk i 3 år allerede. Dette skal jeg printe ut, og ta med til rådgiver Igjen, tusen takk alle dere tre Dette hjalp veldig masse. Vet dere tilfeldigvis hvem det er av Rådgiver eller Studieveileder jeg skal snakke med om å bytte fag, og som jeg skal henvise til udir sine sider? :-D Lenke til kommentar
Firkantbar Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 I verste fall blir du sendt videre til h*n andre, men mener det er studieveiler Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Det er studieveileder/studieinspektør du skal snakke med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå