Hobsten Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 (endret) Hei! No har eg endelig funne 2 kameraer som kan passe til mitt bruk. Men mitt spørsmål er da; Ka av dei 2 er det verdt å satse på? Kameraet skal brukes masse inni en hall også en del ute. Den blir hovudsaklig brukt til å filme Martial Arts/Tricking. Backflips, kicks, cork screws og sånne ting. Må ha et kamera der filene går inn i videoredigeringsprogrammet Sony Vegas Pro 9. Det blir en del redigering. Egentlig derfor eg kjøper et kamera. Burde også gå greit i slowmotion. eksempel på ka kameraet skal brukes til. Panasonic HDC-SD60 fant eg på en nettside for 3600,- Canon Legria HF M36 fant eg på rundt 5500,- Hvilken burde eg satse på ? Takker for svar Endret 29. august 2010 av Hobsten Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 M36 er bedre enn SD60 på nesten alt. Den er også dyrere. Om det er verdt prisen er jeg usikker på. Til ditt bruk vil nok SD60 duge. Jeg tror Vegas 9 ikke støtter GPU-akselerering. I så fall vil redigering av AVCHD-materiale gå som sirup. Hvis du skal redigere smooth og uten å miste altfor mye hår på hodet ditt så må du satse på et HDV-kamera som bruker MiniDV-kassetter. Det finnes vanligvis mange gode brukte Canon HV20/HV30/HV40 på finn.no. Lenke til kommentar
Hobsten Skrevet 28. august 2010 Forfatter Del Skrevet 28. august 2010 Det siste eg kommer til å kjøpe er HDV-Kamera med MiniDV Kassetter. Hadde det før og det blei altfor masse styr med alle dei kassettane. Satser på et kamera med minnekort/harddisk. Eg regner med man får greit redigert videoer uten kassetter. Er ikkje så veldig nøyaktig på slikt. Men visst SD60 funker bra til mitt bruk så velger eg det visst det blir billigere. Må jo tenke på at M36 har intern harddisk. Kanskje ikkje så stor, men SD60 har ingen. Så lurer på ka minnekortene kommer til å koste Lenke til kommentar
Hobsten Skrevet 28. august 2010 Forfatter Del Skrevet 28. august 2010 Vil ikkje filene til verken M36 eller SD60 funke i Sony Vegas Pro 9? For da ser eg nesten ingen grunn til å investere i nokken av dei. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Filene vil fungere i Vegas 9, men det vil hakke mye. Det du kan prøve er å stikke til en fotoforretning med et minnekort og prøve et av disse kameraene. Så kan du ta med deg videoene hjem og teste hvordan det går på din PC. Lenke til kommentar
Hobsten Skrevet 28. august 2010 Forfatter Del Skrevet 28. august 2010 Finnes det ikkje noe slags "File Converter" der ute som er gratis og som gjør redigeringen litt meir smooth? Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Du kan alltids konvertere, men da taper du kvalitet. Det du kan gjøre er å finne et redigeringsprogram som støtter GPU-akselerering. Eller så kan du gå for et HDV-kamera. Lenke til kommentar
Hobsten Skrevet 29. august 2010 Forfatter Del Skrevet 29. august 2010 Kan eg spør ka GPU-akselerering er? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 GPU-akselerering er når skjermkortet (GPU, Graphical Processing Unit) assisterer redigeringen av videoen. Alternativet er at CPU (hovedprosessoren i en PC) gjør hele arbeidet alene. GPU er særdeles godt egnet til den type jobb og gjør dermed jobben både langt raskere og med mindre bruk av energi enn hvis CPU skulle gjort jobben alene. Ikke alle programmer er skrevet for å ta i bruk GPU. Det kreves ekstra av de som lager programmet for å lage støtte for ulike typer skjermkort og ta i bruk kraften i de. Altså mer kostbart for produsenten av programmet og bedre for brukeren av programmet. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 HDV-kameraer bruker MPEG-2 codec som er ganske lett å dekode og redigere. AVCHD-kameraer bruker MPEG-4 (H.264) som er tung å dekode og redigere. Jeg klarte fint å redigere HDV-materiale med en 2,8 GHz CPU. Da jeg fikk meg AVCHD-kamera oppgraderte jeg CPUen og klokket den opp til 3,5 GHz. Selv det var ikke nok til å redigere glatt. Det var før da jeg hadde Adobe Premiere CS4. Den nye versjonen, Premiere CS5, søtter GPU-akselerering. Det betyr at programmet bruker grafikkortet (Graphics Processing Unit) til å hjelpe til å gjøre jobben som CPUen før måtte slite med. GPUen er mer egnet til slike oppgaver. Derfor går det mye raskere og mye glattere. Etter hvert kommer flere og flere videoredigeringsprogrammer til å støtte GPU-akselerering. Hvorfor Sony Vegas ikke har det ennå vet jeg ikke. Mulig at det allerede har det, men at jeg ikke googlet nøye nok. Lenke til kommentar
Hobsten Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 Ah, takk for svar. Lærte eg og nokke no og Men eg har tenkt en god del og foreløpig ligger det på Panasonic HDC-SD60 som eg mest sannsynlig kjøper når eg får råd. Grunnet et billig kjøp og grei kvalitet. Einaste minus er at eg må kjøpe 2x 32gb minnekort som vil koste rundt 1300,- men prisen tilsammen er fortsatt relativt lav. Vil http://www.elkjop.no/product/foto-video/minnekort/SAN32GBSDHC/sandisk-32-gb-minnekort funke bra? Har vel ikkje nokke å si kas minnekort som blir brukt? Lenke til kommentar
Hobsten Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Så lenge det er SDHC kort tenker eg Endret 30. august 2010 av Hobsten Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Kameraet opererer med 17 Mbps. Det er litt over 2 MB/s. Det går kanskje med et class 2-kort som den du linker til hos Elkjøp. For å være på den sikre siden bør du satse på class 4-kort som takler 4 MB/s. Da er du sikker på at du ikke får problemer. Dessuten vil kopiering til PC gå raskere. Trenger du så mye minneplass? En 32 GB-brikke er nok til 4 timer video. Jeg klarer meg fint med 2x16 GB. Vanligvis bruker jeg aldri den andre brikken. Prisen på 32 GB-brikker er også høyere enn 2 stk 16 GB-brikker. https://prisguiden.no/produkt/89665 Dette er forresten class 4. Jeg tror prisene på minnekort hos Elkjøp er litt stive. Lenke til kommentar
Hobsten Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 Ikkje veit eg. Men kan godt hende at x 16gb vil holde som du sier. Eg tenkte på visst vi skulle ha en hel dag med trening, men det er vel ikkje nødvendig å filme heile tida heller så eg kan vel starte med 2x 16gb i begynnelsen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Jeg klarte meg fint med 4 GB til HD-video, men kjøpte likevel et på 16 bare fordi det var så billig. Har egentlig ikke behov for så mye siden jeg sjelden tar opp mer enn et par GB før jeg overfører til PC, tar backup derfra og sletter minnebrikken. Lenke til kommentar
19andr1 Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 bb79: Når du prøvde å redigere AVCHD, brukte du en i5/i7 prosessor, eller brukte du bare en vanlig 2 kjerne prosessor ? Har lest at i5 og i7 funker ganske greit til AVCHD. Er det ikke et stort minus at Panasonic-en har 25x optisk soom. Da har den vel veldig liten bildebrikke, og filming i lavt lys blir et problem ? Hva med Samsung HMX h204 ? Kan dette sammenliknes med de to øverste ? Leser ikke så mye om Samsung her på forumet, men føler denne modellen bør kunne konkurrere med de to, eller ?? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) PS. i5-serien består av 14 stk 2-kjerner og 3 stk 4-kjerner. Det er også en lang rekke prosessorer som er hverken i5 eller i7, men ikke har 2 kjerner. Jeg har forgjengeren Samsung HMX-H100, og det er ikke særlig bra på hverken autofokus eller høy ISO. Når skal vistnok ISO være vesentlig forbedret i H200-serien, men om det når opp til Canon HF M36 vet jeg ikke. Men så er jo også prisen bare 3000 kr mot Canon M36 sine 5000 kr. Endret 31. august 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Jeg bruker en Intel Core2 Quad Q6600 som er standard 3,0 GHz. Den har jeg klokket opp til 3,5 GHz. I antall GHz er dette raskere enn både i5 og i7. Men disse CPUene kan ha bedre arkitektur og instruksjoner som gjør det mer egnet til AVCHD. Det vet jeg ikke noe om. Antall kjerner har ingen betydning under normal redigering. Når man skal spille av preview brukes kun én kjerne til å dekode videoen og legge på effekter. Det er først når man kjører rendring av preview (trykker enter i Premiere) eller når man rendrer ferdig video at alle kjernene utnyttes fullt ut. Så strengt tatt ville den raskeste Core2 Duo klokket opp til 4 GHz kunne gjøre jobben bedre. Dette er altså kun ved redigering. På alt annet vil jo flere kjerner alltid være raskere. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Jeg klarte meg fint med 4 GB til HD-video, men kjøpte likevel et på 16 bare fordi det var så billig. Har egentlig ikke behov for så mye siden jeg sjelden tar opp mer enn et par GB før jeg overfører til PC, tar backup derfra og sletter minnebrikken. Da jeg først begynte med video som hobby så hadde jeg kun et SD (ikke-HC) kort på 1 GB Jeg brukte et Canon S2 IS som er et stillbildekamera med grei videofunksjon. Med så lite plass så kunne jeg ta opp maks 7 minutter video før kortet måtte tømmes. Det var litt slitsomt, men video produserte jeg uansett =) Noen år og noen kameraer senere så har jeg erfart at jeg sjelden tar mer enn 30-60 minutter med video om dagen når jeg er på reise. Det er jo grenser for hvor mye rådata man orker å sitte med etter en 14-dagers tur. Så i praksis burde 16 GB holde i lange baner. Eventuelt 2x16 GB. Lenke til kommentar
19andr1 Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Takk for svar. Nå går jeg kanskje veldig off topic her, men føler trådstarter har fått svar på sine spørsmål, og siden vi er inne i en fin flyt drar jeg diskusjonen litt lengre. Jeg tenkte kanskje at om jeg sjekker finn.no, vil jeg finne kamera med bedre kvalitet til samme pris som de to vi har diskutert. Dette fant jeg: Panasonic HDc-SD5 5200kr HDC-SD9 2700kr HDR-SR11E 6000kr Er det noen av disse kameraene som virkelig skille seg ut som et godt kjøp? Har det noe å si at de er 1-2 år gamle? Får jeg mer kvalitet for pengene med disse kameraene kontra årets modell til samme priser? Tusen takk for svar!! Endret 1. september 2010 av 19andr1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå