Gå til innhold

Skjermen blir svart etter Win boot logo, men maskinen starte

Anbefalte innlegg

Skulle ta en liten hardware.no/mailsjekk i går kveld, og startet som vanlig maskinen. Alt vanlig, bootlogoen kommer og går som vanlig en 3-4ganger forbi før skjermen er svart i 1/2 sekund og den blå "Velkommen"-skjermen kommer. Problemet er at etter bootingen er ferdig så forblir skjermen svart. Men maskinen starter. Hører scanneren som bråker som den pleier samtidig som velkommenlogen skulle kommet, og ved å trykke på winamp snarveiknapp på tastaturet starter winamp og jeg kan høre på musikk, dog noe vanskelig uten skjerm.

Skjermkortet er uklokket, og cpu klokket jeg ned uten at det hjalp. Temperaturene er fine de.

Hva er galt? Fungerte glimrende 20min før problemet oppstod.

Epox 8rda3+

XP1800

Twinmos 512DDR-RAM

HP 8x cd-brenner

120gb Maxtor hdd

Connect3D Raedon 9500np

Eizo F77 21'

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk at kabel mellom skjerm og grafikkort-utgang sitter slik den skal, evt skader (f.eks om den har blitt bøyd mye ved kontaktfeste e.l og medført dårlig kontakt) på kabelen.

Og er det regelmessig serie med bilder/ikke bilder hver gang du starter opp, kan det være en konfigurasjonsfeil. Hvis skjermbildet forsvinner uregelmessig burde du kanskje sjekket skjermen din?

Lenke til kommentar

Kabelen ble litt bøyd for noen måneder siden, men har ikke hatt noe problemer med den.

Bildet kommer alltid når jeg starter. Kan gå inn i bios og hva jeg vil, men etter Windowslogen er ferdig med å boote (ser alltid enne) så blir skjermen svart. Skjermen er innstillt slik at den automatisk slår seg av etter 3min hvis den ikke får noen signaler, og den slår seg av. Dette tyder på at det ikke kommer noen signaler der i det hele tatt.

Skal prøve å resette bios og i tillegg prøve med en annen skjerm. Sikkert lurt teste med å koble til en tv også.

Ellers er jeg åpen for de fleste forslag. Har null peil hva som er galt.

Hvordan starter jeg i sikkerhetsmodus?

Lenke til kommentar

du kommer inn i sikkerhetsmodus ved å trykke ettellerannet i oppstarten. Samme greia som ved å gå inn i bios - set vør stå på skjermen under oppstarten hva du skal trykke på. F8 hos meg.

I bootmenyen får du endel valg, og ett av dem skal være sikkerhetsmodus

Lenke til kommentar

Du bør som de andre her sier starte opp i sikkerhetsmodus.

Når du er der, avinstallerer du skjermkortdriverne, og starter maskina opp på vanlig måte. Da får du nok bildet tilbake, legg så inn skjermkortdriverne igjen (eller nye hvis det er kommet).

Lenke til kommentar

Fant nå ut noe artig.

Maskinen var på (uten signal på skjermen), plugget ut skjermen og satte inn kabelen til familiens 17' IBM Aptiva skjerm, men dette ga ikke noe bilde. Restartet maskinen, og da fungerte alt. Dro så ut kabelen til IBM skjermen og satte inn Eizo skjermen, og da ble det bilde. Jeg kunne ikke stille hz over 60 (det er ren tortur) og ikke høyere oppløsning enn 1280*1024. Restartet maskinen, men da forsvant bildet etter bootlogoen til Win XP. Prøvde å resette et par ganger til, men samme problem.

Lurer på om kabelen svikter, men er ganske i tvil pga den fungerer glimrende før win bootlogo. Den fungerer også i sikkerhetsmodus.

Noen synspunkter?

Hvis jeg skal ha ny kabel kan jeg bestille hos PCutstyr i dag (slipper porto). Kan noen linke til en annbefalt kabel som ikke er for dyr? Sånn 5plugger kabel greie. Den jeg har nå er vanlig vga kabel.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...