sdf123 Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Er det vanskelig å sette feks opp en linux server som filserver med mange brukere som kan få tilgang til sine områder utenfra lokalnettet på en sikker måte? Alt frem til å sette den opp som filserver og legge til brukere kan jeg, men vet ikke helt hvordan man setter opp slik at folk enkelt men sikkert kan få opp sine filer fra serveren mens dem er et annet sted enn koblet mot nettverket hvor serveren står. Tenker ikke på en ftp-server. Må ha tilgangen feks i windows utforsker. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Dersom brukerene dine kan aksessere serveren via *hvasomhelst annet program* en windows utforsker, er det så enkelt som å kjøre en SSH-server. Pass på at brukerene dine har gode passord - det er mange ormer o.l. der ute som prøver å gjette passord for å komme seg inn. Utforskeren i Linux støtter sftp, jeg vil tro også OS X ikke har noen problemer. På windows må du dog bruke et program som f.eks. FileZilla. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Med ftp kan du bruke filutforskeren i windows (kunne ihvertfall det før) Men om det er sikkert er en annen diskusjon, og med en gang du skal ha sikkerhet inn i bildet så må du nok bort ifra filutforskeren siden alt der sendes i plain tekst i FTP og CIFS (om jeg ikke husker feil). SFTP er kjekt, men det er treg overføring siden alt blir kryptrert (har fått 50% lavere hastighet lokalt enn med feks ren rsync). Er litt usikker på hvordan den flaskehalsen fungerer over internett, men jeg kan tenke meg til at det ikke skal ha så mye å si før du får 100Mbits opp og ned på begge maskinene, og prosessorkraften på klient og server. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 29. august 2010 Forfatter Del Skrevet 29. august 2010 Men vil det ikke være enklere for brukerne og bruke et program som OpenVPN? Da trenger dem bare en klient som dem fyller inn en ip, brukernavn og passord? Men jeg har ikke helt skjønt hvor dem finner filene sine da, via det klient programmet? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 OpenVPN er ikke enkleste løsning, da det må til litt for å få windows fildeling til å fungere over VPN, og man må ta det i to steg - koble til vpn, koble til fildeling. Den enkleste løsningen som kun krever et enkelt passord og er 100% integrert i windows-utforskeren er å bruke en ssh-server og mounte den med et program som mounter ssh-servere som nettverksdisker i windows. http://stackoverflow.com/questions/443732/how-do-i-mount-a-remote-linux-folder-in-windows-through-ssh Krever kun at du har åpnet for ssh-tilkoblinger utad. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Kanskje Mollify kan klare oppgaven? Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Har selv en FTP server oppe som deler ut filer på tvers over Internet med vanlig FTP. På maskinen til kjæresten er serveren montert opp som bokstaven Z: .(Hater forresten bokstav systemet i Windows...) OG det fungerer meget greit :-) Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 FTP er verken sikkert eller beregnet på å være montert som et filsystem. OpenVPN er sikkert ikke enkleste løsningen, men det er ikke alltid det enkleste er det beste heller. Tror ikke det bør være supervrient å sette opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå