Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Selvtillitsproblemer

Gjest Sliten av alt.

Anbefalte innlegg

Gjest Sliten av alt.

Hei, jeg er en gutt på 14 år og jeg sliter med selvtilliten min. Jeg kan starte med da jeg var 7-8 år. Jeg gikk på fotball og var relativt god, men siden jeg har en sykdom, og jeg var mislikt av deler av laget ble jeg mobbet. Det har jeg aldri sagt til noen, kun min fetter vet om det. i femte klasse sluttet jeg fra laget pga en idiot av en trener og noen på laget som jeg hadde problemer med. Før jeg sluttet så spilte jeg forsvar, og hver gang det kom en 1mot1 sjangse så freaka jeg ut inni meg, jeg var så redd for å faile for laget, at jeg gjor det. Jeg var et talent, som de fleste i familien min. Men så sluttet jeg, og nå har jeg angret så mye på det, men jeg greier heller ikke å starte igjen. Jeg flyttet vekk fra der jeg bodde før og ut på et helt nytt distrikt, her hadde jeg det meget gøy i 6-7 klasse. Jeg ble godt likt av de fleste i klassen og fikk meg kjæreste og greier. Det var høydepunktet i min selvtillit.

Etter dette gikk det bare rett nedover, vi slo opp, jeg begynte på ungdomsskolen og kom i en fotballklasse. 25 av 30 elever spiller fotball, og jeg ble plassert der. Jeg har fått meg noen gode venner, men jeg strever med å bli likt av klassen pga at jeg har den selvtilliten. jeg får heller ikke jenter til å like meg fordi jeg har kjærlighetssorg og nå strever jeg bare med å snakke med de. (Noe jeg har aldri gjort før.) Jeg hater å gå i ganger alene, redd for at folk ser på meg osv. Har hatt kjærlighetssorg i ett og et halvt år nå, og den går bare ikke vekk. Hun gir meg miksete signaler om at hun er gla i meg og vil ha meg, dagen etter det motsatte. Det verste av alt er at bestevennen min er sammen med hun :).

Gymtimene: Jeg sliter å ha gym, jeg hater lagsport rett og slett. Jeg elsker og spille fotball med de jeg kjente fra gamlestedet mitt, men her er jeg bare livredd for å drite meg ut. I alle typer lagsport, men spesielt fotball. Jeg liker sport, men jeg greier bare ikke å konse lenger og da driter jeg meg ut. Noe som får meg til å bli mer mislikt siden jeg er i en sporty klasse :/. En sport jeg syntes er herlig er tennis, der er det meg alt står på, ingen andre. Det får meg til å elske sporten. Jeg hadde begynt på den hadde det bare ikke vært to timer til nermeste tennisbane...

Jeg er faktisk også redd for å drite meg ut i enkle samtaler siden jeg ikke har noe å snakke om, jeg prøver og prøver å bli bedre likt, men jeg greier det bare ikke. Jeg har problemer med hele meg nå, utseendet hvilke klær jeg skal gå med osv. Hvis jeg blir uvenner med mine venner, så går hele klassen imot meg så jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har blitt vandt med at folk slenger drit overalt, til og med jeg. Derfor har jeg en forsvarmekanisme med å slenge drit tilbake, uansett så tar jeg til meg alt de sier og det gnager inni meg. Nå har jeg nesten ikke selvtillit igjen, og det jeg vil oppnå med denne tråden er en vekker for meg. En vekker for selvtilliten min. Er det noen der ute som hadde greid det så hadde det vært flott, men så ser jeg bare mørkt på livet og håper det blir bedre på vgs.

Beklager dårlig skrevet innlegg og sikkert masse skrivefeil, prøv å overse det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

virker jo ut som du vet ganske godt hva som er problemet. du vil egentlig bare bli likt av alle, men av redsel for å ikke bli likt tør du ikke å ta sjansen på å drite deg ut, da du tror at de ikke vil like deg. kjenner godt igjen det du sliter med her, har litt av samme problemet selv. bryr meg alt for mye om hva folk skal synes om deg.

det riktige svaret vil vel da være at du bare må slutte bry deg så mye om hva andre mener. hvis du ikke tør å åpne deg, og snakke med folk, er det heller ikke sansynlig at de andre vil snakke med deg heller. ganske lett valg egentlig. om du ikke tør å ta sjansen, vil du tape uansett.

det du trenger er motet til å ta den sjansen. noe jeg tviler på at verken jeg, eller noen andre på forumet her kan hjelpe deg med. det eneste vi kan gjøre er å åpne øynene dine.

et lite tips, ikke la noen få deg til å tro at noen er bedre enn deg.

og når du skal inn på VGS, prøv å kom deg på en skole der du ikke kjenner noen. vil gi deg en ny start med blanke ark hvor ingen vet noen ting om deg. det hjelper å bli kvitt drittsekkene fra din gamle skole.

mine synspunkter ofc :)

Lenke til kommentar

Først: på videregående slutter de fleste å spille fotball. Nyt den siste tiden på banen istedet for å være nervøs, for den tiden kommer aldri tilbake! :w00t:

Jeg synes det var bra skrevet. Du har et bra språk til å være en gutt på 14. :) Du virker moden og klarer å sette ord på situasjonen, og jeg synes ikke du har noen grunn til å føle deg dårligere enn andre.

Dårlig selvtillit lager en ond sirkel for deg, der du ikke har energi til å konsentrere deg om ting. Å ha noe å være stolt av er en kur mot dårlig selvtillit!! Du hadde god selvtillit når du hadde kjæreste, men det finnes andre ting som også kan hjelpe deg. Hvordan går det for eksempel med skolefagene? Om du får bra karakterer kan dette være en ting som gjør at du føler deg bedre, og kan klare andre ting. Kanskje du kommer på andre ting du kan gjøre for å føle deg bedre? Har du noen spesielle evner, eller et spesielt mål? :)

Lenke til kommentar
Gjest Sliten av alt.

Først: på videregående slutter de fleste å spille fotball. Nyt den siste tiden på banen istedet for å være nervøs, for den tiden kommer aldri tilbake! :w00t:

Jeg synes det var bra skrevet. Du har et bra språk til å være en gutt på 14. :) Du virker moden og klarer å sette ord på situasjonen, og jeg synes ikke du har noen grunn til å føle deg dårligere enn andre.

Dårlig selvtillit lager en ond sirkel for deg, der du ikke har energi til å konsentrere deg om ting. Å ha noe å være stolt av er en kur mot dårlig selvtillit!! Du hadde god selvtillit når du hadde kjæreste, men det finnes andre ting som også kan hjelpe deg. Hvordan går det for eksempel med skolefagene? Om du får bra karakterer kan dette være en ting som gjør at du føler deg bedre, og kan klare andre ting. Kanskje du kommer på andre ting du kan gjøre for å føle deg bedre? Har du noen spesielle evner, eller et spesielt mål? :)

Takker for god kritikk :) Jeg har ikke så mye å være stolt over lenger. Skolefagene er jeg for slapp til å gjøre noe med, jeg får 4,6 i snitt men jeg vet jeg kan greie 5 i snitt, kanskje 5,5. Det er bare snakk om viljen. Jeg vet ikke om noe som får meg på bedre tanker lenger, alt går bare nedover. Mitt spesielle mål er vel å begynne på en av de beste vgs skolene i byn. Det er vel sikkert usannsynlig men jeg håper no på det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...