boffeeen Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Har i det siste merket av kameraet mitt blir liggende hjemme ettersom det er så stort at det blir tungvindt å dra det med meg rundt om kring, når jeg først bruker det merker jeg at det i grunn er litt mer enn jeg trenger. Jeg lurer derfor på å selge det og utstyret jeg har, og kjøpe et Olympus E-P2 (med viewfinder). Noen innvendinger/tips? Burde jeg velge zoom-objektivet eller 17mm-ern om jeg ender med å kjøper E-P2? Ekstraspørsmål: er supersikringen til Japan Photo overførbar? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Du vil ikke være den første som bytter, hvis du gjør det. Utstyr som ligger hjemme er ikke noe vits i å ha. E-P2 er et godt alternativ for å reise lett. Jeg tror jeg ville gått for normal-zoomen, og så kjøpt Panasonic sin 20mm f/1.7 i tillegg. Primært fordi den er mer lyssterk en 17mm-en. Lenke til kommentar
torve Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Har i det siste merket av kameraet mitt blir liggende hjemme ettersom det er så stort at det blir tungvindt å dra det med meg rundt om kring, når jeg først bruker det merker jeg at det i grunn er litt mer enn jeg trenger. Jeg lurer derfor på å selge det og utstyret jeg har, og kjøpe et Olympus E-P2 (med viewfinder). Noen innvendinger/tips? Burde jeg velge zoom-objektivet eller 17mm-ern om jeg ender med å kjøper E-P2? Ekstraspørsmål: er supersikringen til Japan Photo overførbar? Supersikringen følger kameraet (serienummeret). Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 28. august 2010 Forfatter Del Skrevet 28. august 2010 Ok, så om jeg selger det til noen trenger jeg ikke ringe JP å få dem til å sette over forsikringen til kjøperens navn? Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Jeg har canon slr med div objektiver. Tungt å ta med. Har testet olympus EP2 og Panasonic GF-1. Kvalitetsmessig falt jeg for GF-1. Det var litt mindre og ikke så plastik, men kostet litt mer. Venter på GF-2, håper det kommer før jul, eller kansje et speiløst fra canon. Ja det er ikke alltid man orker å ta med slr, men jeg "tvinger meg" til å ta det med og sitter da igjen med gode bilder. Lenke til kommentar
dags Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Olympus er bra, bruker dette selv jeg, men med en fot innenfor Nikon-leieren, hva med å vente på P7000 om du ikke har så dårlig tid? Jeg tror dette kan være et godt nr. 2 kamera for deg nemlig. Blitser og programvare er kompatibelt etc. (Jeg har selv Nikon CoolPix P6000 og er godt fornøyd med bildekvaliteten. Bruker det mye til snapshots og reisereportasjer...) Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Gikk fra nikon D90 til EP-2 og har ikke angret på det! Har fått veldig mange fine bilder, fordi det er så lite og lett at det blir med over alt. Jeg gikk for 17mm og 14-150. Med 14-150 får du mye kjappere autofokus enn med 14-42, men det er jo enn del større enn 14-42. Men selv med 14-150 montert på EP-2 er det ikke rare størrelsen med tanke på zoomområdet og bildekvaliteten. En skjelden gang savner man følgefokusen på D90, men for meg er det så skjelden i bruk at det ikke er noe stort savn. Så nå er det bare å spare litt så man får rådt til 9-18mm. Den har fått kjempe kritkk. 9-18 er f.eks billigst hos komplett, men er ikke med i prisguiden. Så det er lurt å sjekke priser. Lenke til kommentar
iau Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Jeg har både D300 og GF1. Klarer nok ikke helt å kvitte meg med D300, men kunne godt tenkt meg et mindre DSLR-hus. Ser at D7000 er litt mindre, men ikke nok til at jeg vil bytte. Ønsker å kunne bruke det med AI-S-objektiver, så de andre Nikon-husene er ikke så interessante, annet enn som et alternativ til MFT. Har 20mm og 14-45mm til GF1. Tar meg selv stadig i å heve kameraet til øye så jeg burde kanskje også skaffet meg en optisk søker... Liker kameraet godt og synes billedkvaliteten er utmerket til mitt bruk. Har også adapter for Nikon-optikk, men det blir stort sett så jeg foretrekker AF der. Lenke til kommentar
jokabele Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Jeg var akkurat der trådstarter er for et drøyt år siden. Det endte med at jeg solgte mitt Sony A700 med tilhørende optikk og kjøpte Panasonic GF-1 med 20/1.7. Jeg angrer på halvparten, nemlig at jeg solgte. m43 er et fantastisk konsept og jeg storkoser meg med kameraet og kommer slett ikke til å kvitte meg med Panasonicen, men jeg merker at jeg misser Kodak moments såpass ofte at jeg vurderer å kjøpe DSLR igjen. Sånn er det å ha småunger; kombinasjonen m43 og barn i aktivitet ikke er den beste og autofokusen er definitivt ikke på nivå med et skikkelig speilreflekskamera (ennå?). Når det er sagt så har jeg nok oftere med meg kamera nå enn da jeg hadde A700, men følelsen av å se på bilder vi har på veggen og tenke at slike bilder ikke kan gjenskapes med utstyret jeg har nå gjør at bondeangeren kommer krypende. Fordelen min nå er selvsagt at jeg står fritt til å velge system og jeg føler at jeg har et enda bedre grunnlag for å gjøre et godt valg da jeg utmerket godt vet hva slags optikk jeg trenger. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Jeg vurderte flere kameraer da jeg skulle tilbake til digitalt. E-P2 og Sony A850 var øverst på listen min. Jeg valgte A850 og angrer litt idag. Nå har jeg GF1 og 850'en blir nesten ikke brukt. Vurderer å selge dSLR-utstyret men prøver å la være. Jeg vet jeg kommer til å angre meg etter en stund, spesielt når våren kommer. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Du vil få en kraftig overgang fra D300 til E-P2. Det mest opplagte er selvsagt størrelsen, men en sideeffekt av det er dårligere ergonimi, brukergrensesnitt. En annen ting er bildekvaliteten hvor E-P2 er rimelig bra, men ikke helt på høyde med en D300 på høy Iso. E-P2 er også tregere til å fokusere og du kan glemme følgefokus. Jeg har Canon-utstyr i øyeblikket, men vurderer også MFT. Da som tillegg i første omgang. For meg er både lavere oppløsning (enn Canon 7D) og dårligere kvalitet ved høy Iso noe jeg kunne leve med, men ikke dårligere fokushastighet og følgefokus. Om disse egenskapene er viktig for deg avhenger av hva du tar bilder av. D300 er et ganske stort og tungt halvproffesjonelt kamera mens E-P2 er helt i andre enden av skalaen hvis du ser bort fra vanlige kompaktkameraer. Du har sikkert tenkt en del på alternativer, men har du prøvd et mindre speilrefleks? Nikons nye D3100 ser ut til å bli et veldig bra begynnerkamera og kan bruke samme objektiv som D300 (så lenge de har foksumotor). Panasonics G2 og GH2 er ennå mindre, har elektronisk søker innebygd og bruker samme fatning som E-P2. G2/GH2 er større enn E-P2, men har bedre grep og fokuserer litt raskere. Skulle jeg kjøpt E-P2 ville jeg valgt zoomobjektivet (14-42) og eventuelt kjøpt Panasonics 20mm F1.7 i tillegg. Det er dyrere, men ikke mye større enn Olympus 17mm og har bedre lysstyrke og optiske egenskaper. Zoomobjektivet er den minste standardzoomen du kan finne, er treg til å fokusere, men gir deg litt mer fleksibilitet enn bare et objektiv med fast brennvidde. Lenke til kommentar
flarsson Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 En klog mand gav et enkelt svar: Det bedste kamera er det, man har med ! Det perfekte kamera hjemme på en hylde er ikke meget bevendt. Lenke til kommentar
ramses Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Jeg bruker Canon til vanlig og kjøpte EP1 når den kom. Den blir brukt stort sett sammen med 20mm1,7. Fordelen er jo selvfølgelig at den kan tas med overalt, som igjen betyr at jeg alltid er klar. Den er svært solid og tåler mer enn jeg trodde. Ulempene finnes helt klart. I mange situasjoner savner jeg blitz, spesiellt ift familiebilder, turer og slikt. I mørketiden er den dårlig, men når det er godt lys er jeg storfornøyd. Sport og action kan man glemme. Den fokuserer tregt, ikke så tregt at det er umulig, men tregt ift speilrefleks. Fokusen er kjapp nok i de fleste situasjoner. ISo er ikke på linje med speilrefleks. Langt ifra. Men som sagt i vanlig dagslys er den suveren. Pr i dag hadde jeg ikke klart meg med den som eneste kamera. Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Du vil få en kraftig overgang fra D300 til E-P2. Det mest opplagte er selvsagt størrelsen, men en sideeffekt av det er dårligere ergonimi, brukergrensesnitt. En annen ting er bildekvaliteten hvor E-P2 er rimelig bra, men ikke helt på høyde med en D300 på høy Iso. E-P2 er også tregere til å fokusere og du kan glemme følgefokus. Jeg har Canon-utstyr i øyeblikket, men vurderer også MFT. Da som tillegg i første omgang. For meg er både lavere oppløsning (enn Canon 7D) og dårligere kvalitet ved høy Iso noe jeg kunne leve med, men ikke dårligere fokushastighet og følgefokus. Om disse egenskapene er viktig for deg avhenger av hva du tar bilder av. D300 er et ganske stort og tungt halvproffesjonelt kamera mens E-P2 er helt i andre enden av skalaen hvis du ser bort fra vanlige kompaktkameraer. Du har sikkert tenkt en del på alternativer, men har du prøvd et mindre speilrefleks? Nikons nye D3100 ser ut til å bli et veldig bra begynnerkamera og kan bruke samme objektiv som D300 (så lenge de har foksumotor). Panasonics G2 og GH2 er ennå mindre, har elektronisk søker innebygd og bruker samme fatning som E-P2. G2/GH2 er større enn E-P2, men har bedre grep og fokuserer litt raskere. Skulle jeg kjøpt E-P2 ville jeg valgt zoomobjektivet (14-42) og eventuelt kjøpt Panasonics 20mm F1.7 i tillegg. Det er dyrere, men ikke mye større enn Olympus 17mm og har bedre lysstyrke og optiske egenskaper. Zoomobjektivet er den minste standardzoomen du kan finne, er treg til å fokusere, men gir deg litt mer fleksibilitet enn bare et objektiv med fast brennvidde. EP-2 har samme fokushastighet som panasonic. Objektivene som avgjør. Med 14-42 fokuserer pansonic også seint. Har prøvd G1. Og med 14-150 fokuserer EP-2 like raskt som panasonic. Endret 26. september 2010 av rumattso Lenke til kommentar
ramses Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Jeg hadde Pana GH1 en periode og det er også min erfaring, at fokushastighet er så og si like. Jeg testet med foskjellige objektiver. Men en forskjell som jeg synes jeg merket, er at Pana kanskje var et lite hakk bedre på følgefokus. Dvs begge har ubrukelig følgefokus men Pana er en tanke bedre og med flaks får du noe flere treff. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) EP-2 har samme fokushastighet som panasonic. Objektivene som avgjør. Med 14-42 fokuserer pansonic også seint. Har prøvd G1. Og med 14-150 fokuserer EP-2 like raskt som panasonic. Til dels enig. Olympus 14-42mm har mye av skylden for Olympus dårlige rykte når det gjelder autofokus, men jeg oppfatter likevel Pansonic som noe raskere. Setter du en Olympus 14-42 på en GH1 eller G2 fokuserer de fortsatt litt raskere enn en Olympus med samme objektiv, og setter du Panasonic 14-42 på et Olympus hus (jeg har prøvd med E-PL1 og nyeste firmware) blir det mye raskere, men ikke like rast som G2. Uansett, siden et av alternativene her var E-P2 med zoom (hvor jeg antok han mente Olympus 14-42mm) er denne kombinasjonen klart tregere enn en D300 eller en G2 med Panasonic 14-42mm. Forøvrig enig med Ramses at på følgefokus kan faktisk en G2 treffe på noen bilder med litt flaks. Det blir også interessant å se hva Panasonic har fått til med GH2 hvor de lover raskere AF og høyere seriebildehastighet. GH2 er også et bra alternativ som ligger mellom D300 og E-P2 i størrelse, men sikkert blir ganske dyrt i starten. Endret 26. september 2010 av seriksen Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Har i det siste merket av kameraet mitt blir liggende hjemme ettersom det er så stort at det blir tungvindt å dra det med meg rundt om kring, når jeg først bruker det merker jeg at det i grunn er litt mer enn jeg trenger. Jeg lurer derfor på å selge det og utstyret jeg har, og kjøpe et Olympus E-P2 (med viewfinder). Noen innvendinger/tips? Burde jeg velge zoom-objektivet eller 17mm-ern om jeg ender med å kjøper E-P2? Ekstraspørsmål: er supersikringen til Japan Photo overførbar? Har du vurdert å downsize alt annet en sensoren? Tenker spesifikt på Nikon D5000 som er omtrent ekvivalent det du har nå om vi ser på bildekvalitet isolert - og som samtidig er mye mindre og lettere. Om ikke annet får du like god bildekvalitet, og AF som er betydelig bedre enn hva du får på EP-2. Objektivene kan du også gjenbruke. Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) EP-2 har samme fokushastighet som panasonic. Objektivene som avgjør. Med 14-42 fokuserer pansonic også seint. Har prøvd G1. Og med 14-150 fokuserer EP-2 like raskt som panasonic. Til dels enig. Olympus 14-42mm har mye av skylden for Olympus dårlige rykte når det gjelder autofokus, men jeg oppfatter likevel Pansonic som noe raskere. Setter du en Olympus 14-42 på en GH1 eller G2 fokuserer de fortsatt litt raskere enn en Olympus med samme objektiv, og setter du Panasonic 14-42 på et Olympus hus (jeg har prøvd med E-PL1 og nyeste firmware) blir det mye raskere, men ikke like rast som G2. Uansett, siden et av alternativene her var E-P2 med zoom (hvor jeg antok han mente Olympus 14-42mm) er denne kombinasjonen klart tregere enn en D300 eller en G2 med Panasonic 14-42mm. Forøvrig enig med Ramses at på følgefokus kan faktisk en G2 treffe på noen bilder med litt flaks. Det blir også interessant å se hva Panasonic har fått til med GH2 hvor de lover raskere AF og høyere seriebildehastighet. GH2 er også et bra alternativ som ligger mellom D300 og E-P2 i størrelse, men sikkert blir ganske dyrt i starten. Følgefokus på EP-2 med 14-42 kan man vel ikke kalle følgfokus. Det funker dårlig, men med 14-150 treffer også EP-2 av og til. Så håpet er jo at olympus kommer med et standarzoom med bedre lysstyrke og samme eller bedre autofokushatighet som 14-150. Men det blir jo spennende å se hva pansonic får til med GH2. Det lover jo godt hvis de får til raskere serie og fokushastighet. Men GH2 er jo ganske stort, så det blir jo først intressangt når det kommer på en evt GF2. Endret 27. september 2010 av rumattso Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Er det noen som kjenner til om det finnes adapter mellom MFT og Cannon. I tilfelle hvordan virker da objektivene, fokus, hastighet etc. Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Er det noen som kjenner til om det finnes adapter mellom MFT og Cannon. I tilfelle hvordan virker da objektivene, fokus, hastighet etc. Tror det finns adapter slik at du kan bruk canon objektiver på MFT, men da virker ikke autofokusen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå