Gå til innhold

Dybde på båtplass?


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så lurer jeg litt på dette med dybde på båtplass. Har lyst på en liten seilbåt med kjøl så den stikker 98 cm ned i vannet. Hva er da anbefalt dybde på båtplassen?

 

Jeg har allerede en båtplass (i oslofjorden) jeg er redd for at er litt for grunn de gangene det er lavvann, den er mellom 120 og 130 dyp ved normalvannstand (målt ganske langt fremme, så mulig jeg har noe mer å gå på).

Spørsmålet er da om denne kan brukes, er det f.eks. noe problem å bare la den synke 10-20 cm ned i gjørma når det er lavvann, ikke noe steiner eller noe den kan ta skade av der, også heller bare ta den ut ved høyvann?

 

Sist men ikke minst, noen som har erfaring med moringer som DENNE nederst på siden her? (gjørmebunn igjen) Som muligens blir nødløsningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved lavvann vil jeg si risikoen for at kjølen treffer bunnen er nok så stor. Gjørmebunn er i grunn ikke så ille, den skader ikke båten på en nevneverdig måte, såfremt det er rolig sjø. Likevel er det en ubehagelig tanke å ha i hode at kjølen antageligvis treffer bunnen ved lavvann og/eller når det er store bølger ved bryggene.

 

Inntil videre kan det være hensiktsmessig for deg å forsøke å plassere båten så langt bak som mulig, bare for å vinne litt mer dybde dersom det er mulig.

 

Hvis det finnes en ledig båtplass som er mer passende dybdemessig så vil det være lurt å bytte over til den.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Den båten jeg så på er langkjølet, så sånn sett ville jeg ikke vært veldig redd for kjølen. Og båthavnen er ganske beskyttet så blir aldri mer enn max. 25-30 cm sjø med mindre det er bølger fra andre båter :p

 

Jeg fant også en graf her nå tidligre som viste en intervall på 5 år mellom hver gang vannet synker 14cm lavere enn normalvannstand (10 år ved ca. 20) og laveste som var i fjor sommer var ca. 5 cm lavere enn normalvannstand.

Jeg har ikke så mye mulighet for å plassere den så langt bak, jeg har den akkurat 4-5 plasser for langt inne for det (kortere paralell brygge)

 

Vi får se, kan være det går, hvis ikke så får jeg vel ta rådet ditt om å se om det er noen andre med båter litt lengre ute som muligens er villige til å bytte båtplass :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...