Gå til innhold

Oppmykning av forumet - ang snakk om "pirat" kopiering etc

Bør vi myke opp reglene rundt "pirat" snakk?  

1 078 stemmer

1. 1. Bør diskusjon.no bli mer liberale ang snakk om "pirat" programvare?

• Ja
      484
    • Ja, så lenge vi følger norsk lov
      386
    • Synes diskusjon.no er liberale nok
      95
    • Nei
      113
  2. 2. Bør vi kunne diskutere svakheter ved f.eks aktivering etc

• Ja, det er jo ikke direkte piratkopiering
      839
    • Nei
      117
    • Kanskje
      122
  3. 3. Bør vi kunne linke til trygge filer, som egentlig ikke er ment for alle?

• Ja, er linkene tilgjengelig for alle, hvorfor ikke
      781
    • Nei, det er det samme som piratkopiering
      297
  4. 4. Bør diskusjon.no ble mer like MDL når det kommer til holdninger rundt "svakheter" og piratkopiering?

• Ja
      255
    • Nei
      105
    • Hva er MDL (My Digital Life)
      718

Anbefalte innlegg

Bør diskusjon.no bli mer liberale ang snakk om ulovlig materiell som musikk/programmer/spill som bryter med opphavsrett?

• Ja
  • Nei
  • Vet ikke/ingen formening

Bør vi kunne diskutere svakheter ved f.eks aktivering av ulovlig matriell etc?

• Ja
  • Nei

Bør vi kunne få linke til lovlig materiell på ulovlige sider?

• Ja
  • Nei

Omformulerte spørsmålene dine for at de skal være mer nøytralt rettet, samt legge en klar skille mellom ulovlig/lovlig spredning av materiell siden det er en forskjell der..;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør diskusjon.no bli mer liberale ang snakk om ulovlig materiell som musikk/programmer/spill som bryter med opphavsrett?

• Ja
  • Nei

Bør vi kunne diskutere svakheter ved f.eks aktivering av ulovlig matriell etc?

• Ja
  • Nei

Bør vi kunne få linke til lovlig materiell på ulovlige sider?

• Ja
  • Nei

Omformulerte spørsmålene dine for at de skal være mer nøytralt rettet, samt legge en klar skille mellom ulovlig/lovlig spredning av materiell siden det er en forskjell der..;)

Det var veldig fokus på ulovlige ting her da...

Og f.eks det jeg snakker om, nedlastning fra Digital River, kan jo ikke kalles en ulovlig side. Det er nettsiden for nedlastning av Microsoft produkter, de står for all nedlastning av kjøpe produkter fra MS. Så man kan ikke kalle dette en ulovlig side. Blir jo det samme å si at Microsoft.com er en ulovlig side man ikke kan laste ned fra. (prøve versjoner etc).

Og så er neste spørsmål, hvordan er det å bytte ut spørsmålene i en spørreundersøkelse over 300 stykker har svart på? Enten nullstiller jeg jo alt, eller så har folk svart på feil ting...

Lenke til kommentar

La undersøkelsen stå som den gjør.

Argumenter som presenteres i tråden er uansett det som har noe nevneverdig å si. At flertallet av brukerne mener noe betyr dessverre ikke at det er riktig. Vi har i tillegg en del andre ting å ta høyde for når avgjørelsen skal tas og en del av det er juss hvor våre meninger egentlig ikke har så mye å si :)

Lenke til kommentar

I steden for "bør diskusjon.no bli", så burde spørsmålene vært forumlert litt annerledes også, mer:

Hvor bør grensen for snakk om piratkopiering være?

eller

Hva bør vi få lov til å diskutere som angår piratkopiering? (her med mulighet for å huke av for flere alternativer)

Det å stille spørsmålet om diskusjon.no bør bli mer liberale rundt snakk om piratkopiering med de alternativene til ole_marius, kan bety alt fra et lite hakk mer til totalt liberale for slik snakk. Er allikevel noe enig i ole_marius med at poll-en ikke er helt optimal jeg også.

Endret av tamarin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selve essensen med eksemplene jeg kom med var å trekke klare skillelinjer mellom spredning av materiell som bryter med opphavsrett (eks; et album) kontra spredning av hva som er lov å spre (eks diverse linux distroer).

Det er og forblir paralleller som skal skilles, et rask eksempel med torrent teknologi er at det er meget populært å spre materiell som bryter med opphavsrett, men den samme teknologien bruker Blizzard for å spre oppdateringer til sine spill...

Lenke til kommentar

Synes freak.no er litt for drøyt. Likte ikke det forumet noe spesielt og håper ikke diskusjon.no beveger seg over på det området.

Ikke nytt freakforum, men synes vi har litt å lære av dem ;)

Som feks forsiden av freak:

1e841t.jpg

Dette var bare eksempel, selvom man ikke tenker på å snuse hasj kan det være interresant å lese svarene ;)

Endret av The-One
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Prøver igjen, jeg:

Vil dette ha noen innvirkning på juksing i spill? Da tenker jeg på spill som CS osv.

Og.. Hva med å tenke på mopedtrim? Noe som skal slakkes på? Det er ikke ulovlig å kjøpe eksospotter eller sylindre i norge, og det er ikke ulovlig å montere det på en moped. Det som er ulovlig er å kjøre mopeden på norske veier.

Veit ikke om mopedportalen.com er overlegent på dette området uansett (såklart er det nå, siden det ikke er lov å diskutere her).

Lenke til kommentar

Prøver igjen, jeg:

Vil dette ha noen innvirkning på juksing i spill? Da tenker jeg på spill som CS osv.

Og.. Hva med å tenke på mopedtrim? Noe som skal slakkes på? Det er ikke ulovlig å kjøpe eksospotter eller sylindre i norge, og det er ikke ulovlig å montere det på en moped. Det som er ulovlig er å kjøre mopeden på norske veier.

Veit ikke om mopedportalen.com er overlegent på dette området uansett (såklart er det nå, siden det ikke er lov å diskutere her).

Både spilljuksing og mopedtrim har blitt snakket om (i allefall på intraen), som samme sak. Altså: Det bryter ikke noen lover eller forumets retnigslinjer å jukse i spill. Bare interne regler fra spillproduseten, men de trenger ikke vi å følge. Men samme problem her som piratkopiering: Det er lite populært blant den store folkemassen, derfor diskuteres det så heftig hva vi bør prioritere av ytringsfrihet vs fornøyde brukere...

Og mopedtrimming har vi også diskutert, husker ikke helt hva resultatet ble her. Noen andre fra mod/veiledere som kan oppsumere hvordan det gikk med denne diskusjonen?

Lenke til kommentar

Synes at folk som innrømmer at de har pirate vare bør kunne spør etter hjelp på hvordan å bruke programmet osv. Så lenge det ikke dreier seg om HVORDAN å crack/hack produktet.

Naturligvis all form for links til piratevare eller cracks bør IKKE være lov.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Temaet må da helt klart berøre andre portaler?

Jeg vil føre en sammenligning: Jeg har kjøpt og betalt Crash Bandicoot (2) til psx. Jeg har med rette tilgang til å laste ned en .iso-fil av det samme spillet, for en kopi av mitt eget spill, dersom det skulle bli ødelagt eller det som værre er.

Det finnes emulatorer, som gjør at jeg på denne måten kan velge å spille spillet på andre portaler (datamaskin, nå også mobiler m.m.). Dette er lovlig! Problemet ligger i at i det jeg lager en guide eller trinnmessig hjelper til å få en slik distribusjon, hjelper jeg også det adskillig store flertall som benytter seg av denne muligheten fordi de ikke har kjøpt og betalt for spillet. Det er her problemet ligger: Skal jeg forholde meg til dette?

Oppfordring til ulovlig bruk av materiale?

Det samme gjelder Win7-distrubisjoner o.l. Vi har eksemplet med Office2010 (gratisversjon): Betingelsene er at dette programmet følger med ditt kjøp - men feil skjer, og hva du har betalt for er ikke alltid det du får. Derfor eksisterer slike "fail safe"-løsninger; skulle jeg, uavhengig årsak - så lenge det samsvarer med betingelsene for bruk, måtte ha en ny fil eller kopi av et produkt jeg har betalt for, har jeg rett til å ha det. Det eksisterer ingen betingelser for hvordan å oppnå dette. Dette er uproblematisk: Jeg har rett på det, så jeg kan benytte meg av det. Det som er problematisk er at tjenesten(e) like enkelt kan benyttes av de som ikke har rett på det, og i hvilken grad skal jeg forholde meg til dette i det jeg opplyser om mulighetene?

Jeg kan gi et eksempel: Min nabo kjøpte samme arbeidsstasjon som meg fire år tilbake, fra samme leverandør. Vi har akkurat de samme betingelsene for bruk og rett til bruk av programvare på maskinene ved helt ny bruk. Det har seg slik at min maskin har holdt seg bra i disse fire årene, men min nabo har vært så uheldig å få en alvorlig feil på operativsystemet. Feilen er så alvorlig at det ikke er hjelp i å kjøre sikkermodus, eller å lese av harddisken fra en Live-CD, og enda værre fikk ingen av oss tildelt en CD for reformatering! Det vi bestemmer oss for å gjøre, er å lage en helt egen reformaterings-CD utifra mine systemfiler, og benytter den på datamaskinen. Dette er helt lovlig, i og med at han validerer sin egen produktnøkkel til det riktige produktet.

Så tenker vi: "Vi kan jo være så uheldig at begge to får det samme problemet, samtidig, og at vi ikke finner igjen denne CD-en." Det naturlige er da å laste opp en ferdig distribusjon til et åpent nettverk hvor vi begge kan finne den igjen, og lage en eksakt kopi fra en hvilken som helst datamaskin. Så langt helt lovlig, men i hvilken grad skal jeg forholde meg til at en som sitter i Dublin på en Mac sier seg lei av sitt produkt, og benytter våres uten en legal produktnøkkel?

Der er trådens dilemma. Diskusjon.no fungerer som en opplysningsportal på slike emner. Man kan enten velge å muliggjøre slik diskusjon og hjelp, men da i samme slengen å stille passivt til piratbruk. Eller vi kan legge restriksjoner på dette, men som i samme slengen vanskeliggjør og innskrenker muligheter for hjelp og fornuftig bruk av produkter.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Til de som måtte lure på om denne diskusjonen foregår for døve ører: Det gjør den ikke. Men forumets eiere er som mange av dere sikkert har fått med dere oppe i en fusjon der mye endrer seg, blant annet havner vi under samme paraply som gamer.no og innlegg.no, og vi vil ikke foregripe begivenhetenes gang før vi vet mer om konsekvensene av dette.

Geir :)

Lenke til kommentar

Dere har folkets støtte, men jeg foreslår at dere får juridisk rådgivning og utøver deretter. Så lenge det ikke er lov å lenke direkte til nettsteder som distribuerer ulovlig nedlasting eller cracks o.l., går det vel fint. Gå gjerne inn i gråsonen for hva som er lov og ikke lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...