Gå til innhold

Veien til Generell Studiekompetanse

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på hvordan en 20 åring kan få generell studiekompetanse dersom personen har dette på"cv" en..

- Fullført VG1

- Fullført Hudpleierfagskole (Ubeskyttet tittel, får ikke fagbrev)

- Arbeidet i 2-3 måender

Har kikket på sonans, nki og slik men får ikke så mye informasjon om hva man må gjøre. Er det mulig f.eks å bare ta en nettstudie og fullføre eksamen for å oppnå generell studiekompetanse?

Det er mulighet for å ta opp VG2 og 3 for å få den men det er ikke alternativ her. (Grunnet personlige årsaker så det er ikke vits å nevne) Vi ønsker helst nettstudie eventuelt kanskje privatskole. Men alt jeg trenger å vite er oppskriften under disse kriteriene.

Er det mulig?

Endret av ziller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Hvis ikke allmenn påbygg eller studiespesialisering er noe alternativ, så er heller ikke 23/5 regelen noe alternativ heller fordi du har ikke fagbrevet. Du MÅ ta studiespesialisering eller allmenn påbygg for å få generell studiekompetanse dersom det er via skole gjennom nettstudent siden du ikke vil gå i på statlig videregående skole. Du kan kanskje ta det som privatist.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Problemet er at jeg tror ikke du er ikke kvalifisert for allmenn påbygg siden du mangler VG2 selv privatist. Ellers ville alle ha skipet VG1 og VG2 og hoppet rett på allmenn påbygg som privatist for å så gå rett på høyere utdanning, det høres for enkelt ut.

Din beste vei er nok følgende:

1) skaff fagbrevet

2) skaff 5 år arbeidserfaring du bruker 2 år på å få fagbrevet, får generell studiekompetanse etter 23/5 regelen, du må være over 23år og 5 år i yrket

3) gå på halvårig realfagkurs for å få de nødvendige realfagene (Fysikk 1 og R1 og R2 Matte)

Du har nå oppnådd generell studiekompetanse med spesiell studiekompetanse og er kvalifisert for høyere utdanning.

Fordelen er at du slipper mye skole.

Ulempen er at du vil få et brekk når det gjelder matten så du må bruke mye tid på denne R matten.

Lenke til kommentar

NKI: Generell studiekompetanse

Heile dette kurset skal gje deg generell studiekompetanse (GENS), slik eg forstår det (NKI kan sikkert stadfeste dette). Du må nok ta alle faga, sidan du kun har fullført VG1 - med mindre du har avslutta nokon fag i VG1 (t.d. naturfag er i utgangspunktet 2 veketimar i VG1 og 3 veketimar i VG3, men nokon skular tilbyr å ta dei 3 veketimane som valfag i VG1, og avslutte naturfag i VG1).

SO: Fagkrava

Samordna opptak viser kva som er krava for generell studiekompetanse, samt eigne krav for personar som har fagbrev.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...