Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Power spikes eller defekte komponenter i pcen

Anbefalte innlegg

Jepp, har iløpet av kort tid hatt to strømforsyninger som har tatt kvelden, og komplett skrev til meg at det kan skyldes power spikes eller defekte komponenter i pcen, og at de ville ha sjekket det før for mye bruk av pcen.

Sååååh. Hvordan kan jeg sjekke det? Har ikke andre deler å teste, og ditten og datten. Og power spikes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er selvsagt mulig at du har et problem med "power spikes", men disse burde vel innvirket på annen elektronikk TV, satelittmottaker o.l? Lengre perioder med unormal spenning ville sannsynligvis blitt merket og eventuelt ført til havari på kjøleskap etc.

Det eksisterer profesjonell apparatur for å overvåke nettspenning, men jeg er vel skeptisk til om netteieren vil installere noe slikt på dette grunnlaget. Her er vil imidlertid lokale forhold som jeg ikke kjenner til kunne ha betydnig.

Det mest realistiske er å få kontrollert nettspenningen, og om denne er normal å forsøke med tiliak for å filtrere bort eventuelle "spikes". Det kan gjøres på flere måter, men et forsøk med UPS kunne være en enkel mulighet. Har forøvrig de havarerte PSUene vært av samme type?

Dersom PCen ellers virker ok og det ikke har blitt foretatt spesielle ombygginger, er det mer tvilsomt om feilen finnes der. Du bør vurdere om belastningen er rimelig og om PSU får tilstrekkelig kjøling.

Lenke til kommentar

Har ikke merket noe på andre elektriske apparater.

PSUene var av forskjellig merke. Komplett hadde ikke den originale typen inne og sendte meg en chieftech 750W. Pcen min trenger maks 400 sånn egentlig, så den blir ikke belastet for mye ihvertfall. Og ellers så funker pcen utrolig, og de to gangene PSUene tok kvelden skjedde det på forskjellige måter.

Bare jeg som har vært uheldig kanskje? Litt sånn småredd for å bruke pcen nå egentlig.

Lenke til kommentar

Power spikes - om vi snakker om variabel strøm fra strømnettet tror jeg nok ikke er sansynlig vil ta knekken på en PSU. De er såpass robuste og kapabel til å takle relativt stor varianse i spenning at det skjeldent er noe problem. En kortsluttning noe sted i PCen vil jo selvfølgleig kunne ta knekken på PSU, men da ville jeg tro at den røk relativt kjappt eller blåste en sikring.

Hvis jeg bare skal gjette basert på erfaring (i mangel på bedre objektive data) så vil jeg si at det er mer sansynlig at du bare har vært uheldig. En viss feilprosent finnes det på alle datadeler, og om du bygger en del maskiner så er det ikke totalt usansynlig å dette over et tilfelle der du kan få 2 defekte deler på rad.

Det sagt så har jeg egentlig ikke noen veldig god fremgangsmåpte på hvordan du burde teste deg videre i en slik problemstilling, utenom å dobbeltsjekke etter åpenbare feilkoblinger, skader og kortsluttninger på maskinen og hovedkortet spesiellt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...