Bilael Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Litt vanskelig å formulere en god emnetittel, men har gjort mitt beste. Kom gjerne med forslag til forbedring. Så, over til spørsmålet: Jeg har hatt serfikatet i noen år nå og blitt (bank i bordet) ekstremt sjeldent stoppet i kontroll. Tror faktisk det bare er snakk om, vel, maks fem ganger iløpet av næmere syv år (inkl fartsboten, promille, etc). Men, hver gang jeg har kjørt forbi en kontroll uten å bli stoppet er jeg alltid nervøs for å bli kontaktet etterpå. Jeg frakter ikke noe ulovlig eller lignende. Det som gjør meg så usikker er hastigheten. Jeg har bare fått en fartsbot og etter dette har jeg sjerpet meg veldig men selvsagt tar jeg meg selv i å være på den ulovlige siden av fartsgrensen noen ganger (noe de fleste helt sikkert opplever). Så hovedsakelig gjelder det da om dem kan sende meg en fartsbot etter at jeg har passert en kontroll uten å bli stoppet. Senest i kveld passerte jeg en kontroll. Det var mørkt så alt jeg så var en vegg med refleksjakker og to politibiler. Om det var laser eller stopping av tilfeldige biler for å sjekke serfikat, promille, etc, aner jeg ikke. Er det noen som vet hvordan dette fungerer? Jeg har prøvd å lese meg frem til et fornuftig svar, uten hell. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Først og fremst - jeg ville ikke bekymret meg nevneverdig. Dersom Politiet kan identifisere deg eller bilen din er det klart at du i teorien kan bli kontaktet etter en kontroll. Men hvorfor skulle de gjøre det dersom du ikke har gjort noe galt? Klart, nekter du f.eks. å stoppe har du all grunn til å bekymre deg. Ellers kan du nok ta det helt med ro. Lenke til kommentar
Bilael Skrevet 28. august 2010 Forfatter Del Skrevet 28. august 2010 Når jeg møter en kontroll bremser jeg alltid ned og følger med på dem for å se om dem vinker meg inn. Men klart, nekter man å stoppe bør man være nervøs. Noe som uansett vil være idiotisk etter min mening (å ikke stoppe). Får tenke som du skriver; om jeg ikke gjør noe galt bør jeg ikke ha noe å frykte. Så får jeg prøve å holde roen neste gang jeg møter en kontroll (hjernen har en lei tendens til å fryse helt når det skjer, så jeg glemmer å sjekke speedometeret). Jeg er ikke redd for politiet, men det med kontroller ... jeg, ganske enkelt, hater det. Du skal ha takk for ditt svar Lenke til kommentar
napster1989 Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Dersom du ikke ønsker å bli kontaktet etter en passering, så ikke vingle med rattet, eller brems "kraftig" ned. Da kan de bli mistenksomme på promillekjøring eller at du er nervøs fordi du har noe å skjule. Men dersom det skjer, vil det skje kort tid etter du har passert kontrollen. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Ved et slikt tilfelle vil ikke Politiet ringe deg - de vil nok heller legge seg på hjul. Lenke til kommentar
Bilael Skrevet 29. august 2010 Forfatter Del Skrevet 29. august 2010 Det vil jeg også tro. Hvis politiet lar en person de mistenker skjuler noe ulovlig og/eller kjører under påvirkning av lovlige og/eller ulovlige midler blir jeg veldig overasket. Om det passerer en bil og de mistenker personen er påvirket av feks alkohol og de ikke stopper personen med en gang, enten vinker inn bilen eller kjører etter, vil det vel bli mer eller mindre umulig å bevise at personen var føreren av bilen. Om personen fraktet noe ulovlig blir det jo umulig å bevise noe om ikke personen lar det ligge i bilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå