Gå til innhold

Spørsmål vedr. enkeltpersonsforetak


Anbefalte innlegg

Jeg skal opprette et enkeltpersonsforetak siden jeg skal jobbe som frilans journalist. I den forbindelse har jeg noen spørsmål.

 

1.

Jeg tenker på å kjøpe meg en Mac som bl.a. skal brukes i forbindelse med virksomheten min. Regner meg at jeg kan føre den som utgift for foretaket? Er det riktig at jeg også slipper å betale momsen?

 

2.

Må jeg ha egen bankkonto for enkeltmannsforetaket?

 

3.

Jeg har tidligere i år kjøpt tilbake penger jeg hadde i livrente. Slik jeg har forstått det skal jeg betale inntekstskatt på avkastningen siden jeg satt pengene i livrente (Eksempel: si at jeg satt 100 000 kr i livrente og da jeg kjøpte livrenten tilbake var beløpet 200 000. Jeg skal da skatte vanlig inntekstskatt bare på 100 000 kr. Korrekt? Rett meg om jeg tar feil). Jeg har ikke hatt annen inntekt i år.

Si at utgiftene for foretaket mitt er høyere enn inntektene, blir da min skattbare inntekt fra livrenten også redusert?

 

EDIT: Ser ut som jeg har fått svar på spørsmål 3.

 

UNDERSKUDD TIL FRADRAG I ANNEN INNTEKT

Et underskudd i foretaket går til fradrag i eventuell annen alminnelig

inntekt samme år.

Er det ikke dekning for å trekke fra hele underskuddet i årets

alminnelige inntekt, føres resten over til fradrag følgende år.

 

Kilde: http://www.risanger.no/leseprover/LP_DB038-ENKFORETAKSKATT.pdf

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.

Jeg tenker på å kjøpe meg en Mac som bl.a. skal brukes i forbindelse med virksomheten min. Regner meg at jeg kan føre den som utgift for foretaket? Er det riktig at jeg også slipper å betale momsen?

 

Hvis du omsetter for mer enn 50.000 blir du mva-pliktig, og du kan da evt trekke fra den mva'en du betalte inn da du kjøpte mac'en. Du må altså betale mva som vanlig når du kjøper den, men behold kvitteringen, så får du betalt tilbake pengene hvis du går i underskudd på mva, eller du får trukket dem fra mva overskuddet ditt. Du kan også føre den som utgift for firma, slik at du slipper å skatte av pengene.

 

Anbefaler også at du har egen konto for firmaet, siden det er lett å begynne å rote uten. Vær veldig nøye med å sette av penger til skatt og eventuell mva fra starten. Det beste er å ha tre kontoer på firmaet, en brukskonto, en skatt/mva-konto og en sparekonto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...