Gå til innhold

Hvordan sukker påvirker oss.

Anbefalte innlegg

Først og fremst vill jeg bare si at jeg er ingen ekspert på kosthold eller hvordan veldig kompliserte ting i kroppen fungerer, MEN jeg har brukt litt tid på og spurt folk jeg kjenner, lærere og lest på internett om hvordan sukker fungerer på kroppen, jeg har tenkt til og kutte ut så mye sukker inntak jeg klarer f.o.m nå på mandag, så i helgen skal bli min siste ''sukker helg''. Dette er fordi at etter det jeg har fått forklart og hva jeg har lest har vært en liten oppvekker for meg..

Kan begynne med og fortelle en historie naturfag læreren min sa til klassen:

De (Lærerene) hadde vært på ett seminar med en polsk forsker som hadde forsket på rusmidler, og hun hadde vist de hvordan speed, amfetamin, kokain osv hadde fungert på hjernen med ett catscan av hjernen. Så fikk de se ett bilde som var helt rødt, HELE hjernen jobbet, så tok de bilde av samme hjernen 25-30 min senere og nå viste den ingen aktivitet i det hele tatt. Så hadde hun spurt hva kursdeltagerne hadde trodd det var. Men ingen visste.. Så fortalte hun at det var sukker og at hun faktisk gikk ut og sa at det var ikke vits i det hele tatt og ha skole etter klokken 12. For etter at folk hadde fått sjokolademelk, godteri, brus osv fra butikken/kantina så ville de ikke lære noe uansett. Så etter den historien har jeg faktisk kuttet ut all sukkerinntak mens jeg er på skolen og føler at jeg faktisk lærer enda mer og får med meg mer i timene en det jeg gjorde for bare for ett par dager siden.

Så anbefaler flere og sjekke litt hva dette giftstoffet vi får i oss egentlig er..

Her er forresten en side på engelsk med 146 grunner til og ikke spise sukker:

146 Reasons Why Sugar Is Ruining Your Health

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke enig. At du tror det skjer med alle så tar du feil. Jeg spist 5 posjoner med risgrøtt med sukker strød opp på fredagen. Og i matte timen så fikk vi en utfordring på å kunne flest desimaler av PI. På en time og 15 minutter med pugging gikk jeg ut med rekorden av 70 desimaler av PI.

Men fra kamell til fakta. Sukker har mange virkinger på kroppen. Den største faren med sukker er at det er en raffinert matvare og derfor inneholder ingen av vitaminene og mineralene til å lage det om til glukose. Derfor vil kroppen ta mineralene og vitaminene fra kroppen til å lage sukker om til energi. Vitamin og mineral mangel kan føre til mange skumle ting, som beinkjørhet (kalsium..), magesår, kreft, ... Vitaminmangel fører også til mange pyskolgiske problemer, og gjør lære vanskeligere.

Hvis du vil vite mer om sukker, så anbefaler jeg boken Sukker - En snikende fare (som jeg selv har lest)

Jeg er langt ifa en tilhenger av sukker, dette er faktisk en av produktenene som har ført til ekstremt med jævelskap, og noe som strekker seg mange år hundre bak i tid. Elisabeth (dronningen av England) hadde så stygge tenner at hun faktisk ikke fikk lov å ha munnen åpen på malerier. Napoléon Bonaparte på sin tid var også en stor sukker misbruker.

Men hva med sukker rør og frukt da?

Endret av Knife
Lenke til kommentar

Kan du forklare meg hvorfor forskeren tok opp sukker med rusmidler? Og det er vell bedre at hjernen får i seg en sjokomelk en ingen ting på en hel skoledag? Glemmer du nista en dag, og ikke har spist på 3-4 timer. Så vil du bli mer kosentrert av en sjokomelk enn ingen ting. Dessuten så er det brus og godteri som er "synderen". Sjokomelk er det hvertfall D vitaminer, Kalsium og proteiner.

Jeg tror du klarer deg fint om du tar alt med måte. Ta det du hører av folk med en klype salt.

Viss du skal ta hensyn til all forskning nå så ender det med at du lever på tomater.

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/10/20/480411.html

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article261596.ece

http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00030/Oversikt_over_akryla_30780a.pdf

Viss du ikke veit hva Akrylamid er.

EDIT: Skal vi starte å røyke hasj pga dette også ? http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=554786

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Vel, problemet med sukker er at det gir deg en "nedtur" etter det har gitt deg effekten. Først blir du veldig energisk/hyper, og så blir du veldig slapp. Så sukker er ikke farlig i vanlige mengder, men et stort sukkerinntak på skolen eller på jobben vil gjøre deg umotivert, trøtt, rett og slett slapp etterpå.

Lenke til kommentar

Vel, problemet med sukker er at det gir deg en "nedtur" etter det har gitt deg effekten. Først blir du veldig energisk/hyper, og så blir du veldig slapp. Så sukker er ikke farlig i vanlige mengder, men et stort sukkerinntak på skolen eller på jobben vil gjøre deg umotivert, trøtt, rett og slett slapp etterpå.

Bare hold deg unna. Greit at sukker gir et raskt kick i blodsukkert (sukrose har en GI på 60). Noen typer brød kan ha en gi på 100 og noen typer frukt har så høyt som 110 (som er en loff skive med honning)

Eneste forskjellen er at sukker er en raffirert vare og derfor heller ikke har noen hensikter og vil tatt opp i blodet mye kjapere. Men at det er derfor folk begrunner sukker som dårlig ser jeg ingen hensikt i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...