Ostfold111 Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Hei... Håper noen kan gi meg et godt svar på dette her.. Jeg tok klasse be i fjor sommer for å kunne kjøre bil og henger uten bekymring, trodde jeg.. I går så var jeg ute å kjøre og ble stoppet av politiet, det resulterte i at jeg måtte sette fra meg henger etter en laaanng krangel, så nå håper jeg at politiet tok feil... Jeg har en MB Vito med tillat hengervekt på 2000kg, og tillat total vogntogvekt på 4800kg. Jeg trakk en hss henger med 3500kg hengervekt men denne var tom, så denne veide 750kg iflg vognkortet.. Det jeg trodde var meningen med kl.be er at så lenge du holder deg under totalvekten på vogntoget på 4800kg så kunne du trekke hva som helst. Men politiet mente at de skulle gå etter tillat total hengervekt på 3500kg selv om henger var tom.. og derfor hadde jeg overskredet total tillat vogntogvekt.. Håper noen kloke hoder skjønte dette og kan gi meg en forklaring, gjerne med link til noen paragrafer.. Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Med klasse BE er det aktuell vekt på henger som skal hensyntas. Altså har du rett. Lenke til kommentar
sigen Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Stemmer det som skrekk sier, du skulle ikke gitt deg på dette. Et lite tips, som jeg har spurt rett ut hos biltilsynet her i byen om jeg kan gjøre; Skriv ut reglene fra vegvesen.no, dersom du blir stoppet (og du vet at du har rett) så gir du bare lappen til vedkommede som har stoppet deg, får dem til å lese det, og kjører videre. Nekter dem deg fremdeles å kjøre videre, få dem til å kontakte noe som kan reglene (evt. kan lese) Lenke til kommentar
Ostfold111 Skrevet 27. august 2010 Forfatter Del Skrevet 27. august 2010 Flott da var ikke jeg helt på jordet eller, men politiet oppførte seg om de var veldig usikre siden jeg ikke fikk noe bot og måtte bare sette fra meg hengeren. Skal kontakte de til uka og høre om dette er loggført noe sted.. I morra skal jeg ut på ny tur så nå skal jeg ha dokuentasjon i bilen til neste gang.. Var på vegvesenet sine sider men synes dette står så utydelig der, er det noen som har en link til denne regelen? Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Se her: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+med+tilhenger+(klasse+BE) Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Er nok ikke første tjenestemannen som har tatt feil på de reglene der gitt. Er som du skriver at en av "godene" ved BE er at det er aktuell vekt som man skal gå etter og ikke tillatt total vekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå